رکوردها شکست!

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۲:۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۹۹۵۴۰
رکوردها  شکست!

رقیه ندایی

داستان اقتصاد ایران عجیب شده است؛ یک روز دولت سیزدهم آمد و وعده داد که اقتصادی بهتر در انتظار شماست و امروز مردم سخت‌ترین اقتصاد ممکن را تجربه می‌کنند. وضعیت اکنون اقتصاد کشور بیش از اندازه سخت است و تقریبا هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی از فردا داشته باشد و همه در لحظه زندگی می‌کنند. مردم دیگر پولی برای سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری ندارند، دخل و خرج‎ها هم اصلا با یکدیگر نمی‌خواند. مثلا همین چند روز پیش یک روزنامه را به علت اینکه درد مردم را گفت و نوشت گوشت به 500 هزارتومان رسیده و مردم دیگر توان خرید ندارند، توقیف کردند! البته این موضوع باعث شد که قصابی‌ها راحت‌تر گوشت را به قیمت واقعی یا گران بفروشند.

از گوشت بگذریم و به دلار برسیم؛ این روزها قیمت دلار بازار آزاد کمر مردم را شکسته است. اگر سری به پانزده خرداد یا فردوسی بزنیم و به پای صحبت دلالان بنشینیم به قیمتی سنگین از دلار دست پیدا می‌کنیم. اغلب دلالان عقیده دارند که روند صعودی این ارز شروع شده و فعلا 50 هزار تومان قیمت معقول است و سال جدید قیمت‌ دلار بیشتر هم خواهد شد. از دلار به سکه و طلا برسیم که این فلزات ارزشمند روی سکوی پرتاب هستند؛ آخرین قیمت سکه امامی به 30 میلیون تومان رسیده و برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که فنر سکه تازه رها شده و افزایش نرخ‌ها بیشتر خواهد شد.

در کنار این افزایش تمام پوشاک، خوراک و لوازم ضروری زندگی نیز افزایش چند صددرصدی داشته است. یکی از مهم‌ترین اقلام زندگی ضروری مسکن است که اکنون هیچ جوانی نمی‌تواند خانه اجاره کند چه برسد به خرید خانه! درحال حاضر یک جوان حقوق با اضافه کار و پاداش حقوق 6 تا 7 میلیونی دارد در مقابل اجاره خانه در مرکز شهر به بیش از 8 میلیون تومان می‌رسد و این یعنی بدهکاری جوان به جیب خودش. از تمام این افزایش‌ها و واقعیت جامعه گفتیم تا به بورس برسیم؛ سال 99 بود که دولت دوازدهم در بورس دست‌درازی کرد و نقدینگی سنگینی از این بازار برداشت. از مرداد سال 99 تا به امروز سهامداران بورس روز خوش ندیدند؛ سهامدارانی که   پیش از سال 99 و در اوج وارد بورس شده‌ بودند و همچنان در زیان‌های میلیاردی هستند و در مقابل نیز بازارهای موازی رشد کردند.

این عدم رشد بازار سرمایه در مقابل سایر بازارهای موازی ناشی از بی‌اعتمادی است؛ در حال حاضر نرخ تورم بهمن ماه به 53.4 درصد رسیده است. در گذشته گفته می‌شد که با رشد تورم بورس نیز به صورت واقعی رشد می‌کند اما اکنون شرایط تغییر کرده با رشد تورم بورس سر جای خود نشسته و منتظر دستکاری شاخص است.

بیش از دو سال است که سهامداران بورسی روز خوش ندیده‌اند و در مقابل بازارهای موازی به واسطه دستکاری، تورم، تحریم و امثال این موارد رشد کرده است. تنها انتظار این است که دیگر در بورس دخالت نشود تا سهامداران دوباره روزهای خوش را ببینند.

 

 

ارسال نظر