بسته کمک نظامی جدید ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

۱۴۰۱/۱۲/۰۲ - ۰۵:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۱۴۱
بسته کمک نظامی جدید  ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا روز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. 

رییس‌جمهوری ایالات متحده در این سفر که در آستانه اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه انجام شد وعده داد که کشورش تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. جو بایدن حمایت واشنگتن از کی‌یف را «خلل ناپذیر» توصیف کرد. او ارزش دور جدید کمک‌های امریکا به اوکراین را نیم میلیارد دلار اعلام کرد. ولودیمیر زلنسکی نیز سفر همتای امریکایی خود به کی‌یف را «نشانه‌ای بسیار مهم» از حمایت واشنگتن از کشورش دانست. رییس‌جمهوری اوکراین گفت که از نظر او روسیه «هیچ شانسی» برای پیروزی در جنگ ندارد. 

بنا به گزارش‌ها همزمان با سفر جو بایدن به کی‌یف صدای آژیرهای ضدهوایی در این شهر به گوش می‌رسید. هنگام خروج روسای جمهوری امریکا و اوکراین از یکی از کلیساهای کی‌یف صدای آژیرهای ضدهوایی شنیده می‌شد. 

سفر رییس‌جمهوری امریکا به اوکراین در حالی انجام شد که انتظار می‌رود بر شدت درگیری‌ها طی هفته‌های آینده افزوده شود. هر دو طرف خود را برای عملیات تهاجمی همزمان با آغاز فصل بهار آماده می‌کنند.

رییس‌جمهور امریکا همراه با زلنسکی از یک دیوار یادبود کشته‌شدگان ارتش اوکراین در کی‌یف بازدید کرد. این اولین سفر او به این کشور از زمان آغاز حمله روسیه در حدود یک سال پیش است.

سفر بایدن به کی‌یف به‌صورت کاملا محرمانه‌ انجام شد که بازتابی از نگرانی‌های امنیتی شدید بازدید از یک منطقه جنگی فعال است. هواپیمای ریاست‌جمهوری امریکا در ساعت 15: 4 بامداد یکشنبه به وقت محلی پایگاه مشترک اندروز را تحت پوشش تاریکی ترک کرد. خبرنگاران حاضر در هواپیما اجازه نداشتند وسایل خود را با خود حمل کنند.

برنامه عمومی بایدن منعکس کننده این سفر نبود و مقامات کاخ سفید هفته گذشته بارها اعلام کردند که سفر به اوکراین در برنامه نیست. عصر شنبه، قبل از خروج، بایدن با همسرش در واشنگتن برای صرف شام بیرون رفت. او تا قبل از اینکه صبح دوشنبه به کی‌یف رسید، دیگر در انظار عمومی دیده نشد.

اوکراین یک منطقه جنگی فعال است که ارتش ایالات متحده هیچ کنترلی در آن ندارد و این باعث می‌شود که دیدار روز دوشنبه با سفرهای قبلی ریاست‌جمهوری به عراق یا افغانستان متفاوت باشد. مقامات کاخ سفید بارها امکان سفر در اوایل سال را رد کرده بودند. بایدن با همراهان نسبتاً کوچکی از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، جن اومالی دیلون معاون رییس دفتر و دستیار شخصی آنی توماسینی سفر می‌کند.

آمریکا کمی پیش از سفر بایدن به اوکراین، به روسیه اطلاع داده بود

این درحالی است که، آسوشیتد‌پرس گزارش داد که امریکا کمی پیش از سفر «جو بایدن»، رییس‌جمهوری این کشور به کی‌یف با روسیه تماس گرفته بود. 

این تماس با هدف جلوگیری از وقوع حوادثی طی سفر بایدن که می‌تواند به نزاع مستقیم میان این دو کشور بینجامد صورت گرفت. 

بنا به گزارش آسوشیتد‌پرس، این سفر از نمونه‌های نادری است که طی آن رییس‌جمهوری امریکا به یک منطقه جنگی که حریم هوایی آن خارج از کنترل واشنگتن است سفر می‌کند. 

آسوشیتد‌پرس گزارش داد که کاخ سفید بدون ارایه جزییاتی اعلام کرده که واشنگتن کمی پیش از انجام سفر بایدن به روسیه در این رابطه اطلاع داده بود تا مانع از وقوع حوادث ناخواسته شود.

زلنسکی یک سال پیش برای اولین بار از بایدن برای بازدید از کی‌یف دعوت کرد. هفته گذشته، زلنسکی گفت که دعوت او از بایدن برای دیدار از اوکراین همچنان پابرجاست، بایدن به عنوان معاون رییس‌جمهور شش بار از اوکراین بازدید کرد. آخرین سفر او به کی‌یف در ژانویه ۲۰۱۷، چند روز قبل از ترک پستش بود.

بایدن در جریان این سفر گفت: «در حالی که جهان برای سالگرد تهاجم وحشیانه روسیه به او کراین آماده می‌شود، من امروز در کی‌یف هستم تا با رییس‌جمهور زلنسکی دیدار کنم و بر تعهد تزلزل‌ ناپذیر و بی چون و چرای خود به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کنم.»

بایدن در کی‌یف از ارایه پشتیبانی نظامی جدید از جمله مهمات توپخانه، سیستم‌های ضد تانک و رادارهای نظارت هوایی به اوکراین خبر داد و گفت که اوکراین بسته کمک نظامی جدید ۵۰۰ میلیون دلاری را که در روز سه‌شنبه اعلام می‌شود دریافت خواهد کرد. او گفت که موشک‌های هیمارس بیشتری به اوکراین داده خواهد شد.

بایدن در سخنانی از استقامت، مقاومت اوکراین در حالی که جنگ وارد دومین سال خود می‌شود صحبت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز تایید کرد که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا وارد کی‌یف شده است. زلنسکی در تلگرام نوشت: «جوزف بایدن، به کی‌یف خوش آمدید! سفر شما نشانه بسیار مهمی از حمایت از همه اوکراینی‌ها است.»

زلنسکی گفت که او و بایدن درباره سلاح‌های دوربرد و تسلیحاتی که ممکن است همچنان به اوکراین عرضه شود، صحبت کردند.

بایدن همچنین گفت که طی روزهای آینده، امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه افراد، شرکت‌های مرتبط با جنگ روسیه اعلام می‌کند.

رییس‌جمهور امریکا گفت: «زمانی که پوتین تقریبا یک سال پیش حمله خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب تقسیم شده است. او فکر می‌کرد که می‌تواند از ما پیشی بگیرد. اما او در اشتباه بود.»

بایدن اهدای تجهیزات نظامی دیگر ایالات متحده را تایید کرد و گفت که اواخر این هفته دولت او «تحریم‌های بیشتری را علیه نخبگان و شرکت‌هایی که در تلاش برای فرار یا پر کردن ماشین جنگی روسیه هستند، اعلام خواهد کرد.»

رییس‌جمهور امریکا گفت: «من فکر می‌کردم مهم است که هیچ شکی در مورد حمایت امریکا از اوکراین در جنگ وجود نداشته باشد». مردم اوکراین به گونه‌ای قدم برداشته‌اند که افراد کمی در گذشته چنین کرده‌اند.» بایدن تاکید کرد که حمایت گسترده و دو حزبی در واشنگتن از آرمان اوکراین وجود دارد، حتی با وجود اینکه برخی جمهوری خواهان از ارایه کمک بیشتر خودداری می‌کنند.

او گفت: «با وجود همه اختلاف نظرهایی که در کنگره خود در مورد برخی مسائل داریم، توافق قابل توجهی در مورد حمایت از اوکراین وجود دارد. » او گفت: «این فقط در مورد آزادی در اوکراین نیست، بلکه در مورد آزادی دموکراسی در کل است.»

دیدار جو بایدن از اوکراین در بر‌هه‌ای حساس از جنگ انجام می‌شود، زیرا احتمال می‌رود که با فرارسیدن فصل بهار نبردها در جبهه‌های جنگ تشدید شود و رییس‌جمهور امریکا به دنبال متحد نگه‌داشتن کشورهای هم‌پیمان امریکا در پشتیبانی از اوکراین است.

گزارش‌ها حاکی از آماده‌شدن روسیه برای افزایش حملات خود در بهار است و ولودیمیر زلنسکی اکنون به کشورهای متحد اوکراین فشار می‌آورد تا تحویل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تری چون جت‌های جنگنده را به اوکراین تسریع کنند؛ امری که ایالات متحده تا به امروز از انجام آن خودداری کرده است.

 

ارسال نظر