فوبیای تهوع؟!/ مسئولان پاسخ روشنی به مساله مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه قم نمی‌دهند

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۸۱۰
فوبیای تهوع؟!/ مسئولان پاسخ روشنی به مساله مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه قم نمی‌دهند

گلی ماندگار| اولین‌بار نهم آذر ماه بود که خبر مسمومیت دختران دبیرستان نور در قم در فهرست اخبار قرار گرفت. آن روز این خبر چندان عجیب به نظر نمی‌رسید. در واقع همه فکر می‌کردند اتفاقی است که شاید بر اثر نشست گاز در مدرسه رخ داده و با حضور اورژانس و آتش‌نشانی ختم به خیر شده است، اما این اتفاق بارها و بارها تکرار شد، تنها در قم و تنها در دبیرستان‌های دخترانه. 

همین مساله باعث شده تا علاوه بر اولیای دانش‌آموزان که دیگر توان تحمل چنین اتفاقات تلخی را ندارند و برای پیگیری پرونده این اتفاق راهی فرمانداری قم شده‌اند، بسیاری از افراد هم این سوال برایشان ایجاد شود که واقعا چه اتفاقی رخ داده که دبیرستان‌های دخترانه قم با چنین مشکلی مواجه می‌شوند؟ البته هیچ کدام از مسوولان پاسخ‌هایی که اعلام کرده‌اند قانع‌کننده نبود و این در حالی است که در روز 25 بهمن در یک دبیرستان دخترانه تهران نیز همین ماجرا تکرار شده است، دختران دانش‌آموز دچار حالت سرگیجه و تهوع شده و با حضور اورژانس در مدرسه برخی از آنها به بیمارستان انتقال پیدا کردند. 

از وقتی سریال مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر در قم شروع شد تا به امروز هیچ کدام از مسوولان محلی و حتی وزیران آموزش و پرورش و بهداشت هم پاسخ قانع‌کننده‌ای به این اتفاقات نداده‌اند. 

آنچه بیشتر در صدر اهمیت اظهارنظرهای مسوولان قرار داشته پرداختن به مساله شایعه پراکنی در مورد این اتفاق است و حتی فرماندار قم این مساله را به فوبیا تشبیه کرده و گفته که این اتفاق اصلا رخ نداده بلکه دانش‌آموزان تحت تاثیر توهم و حرف‌های دیگران این احساس مسمومیت در آنها به وجود آمده است.

اعتراض اولیا و بی‌توجهی مسوولان

به هر حال اولیای این دانش‌آموزان برای بار دوم در مقابل فرمانداری قم تجمع کردند تا بالاخره مساله این مسمومیت‌ها روشن شود، بار اول برخی از اولیا برای اینکه جواب قانع‌کننده‌ای دریافت کنند به سراغ آموزش و پرورش رفتند و از آنجا که به آنها گفته شد اتفاق بوده و دیگر رخ نخواهد داد اما به فاصله چند روز در دو مدرسه دیگر این حادثه تکرار شد این‌بار اولیا به سراغ فرماندار رفتند تا به آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

فرماندار اصل ماجرا را قبول ندارد

محمود پدر یکی از دانش‌آموزان مسموم شده به «تعادل» می‌گوید: مشکل ما اینجاست که فرماندار اصلا ماجرا را به‌طور کلی انکار می‌کند، هر چه پدر و مادرها فریاد می‌زنند که فرزندان ما بیمار شده‌اند در بیمارستان بستری شده‌اند ممکن است این مسمومیت‌های عوارض بلندمدت داشته باشد، باز هم آقایان بر سر حرف خود هستند که این مساله به خاطر تلقین به وجود آمده و اینها دارند تحت تاثیر شایعات رفتار می‌کنند.

او می‌افزاید: مگر می‌شود این همه دانش‌آموز تحت تاثیر شایعه به ناگهان سرگیجه بگیرند، حالت تهوع داشته باشند، تنگی نفس به آنها دست بدهد، حتی اگر این مساله روانی باشد باید برای هر کسی نمودهای بیرونی آن متفاوت باشد، اما وقتی همه بچه‌ها یک علائم را دارند این دیگر مساله روانی نیست و قطعا اتفاقی رخ داده است. 

گفتند فرزندانتان را به مدرسه نفرستید

شهلا مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان مسموم شده به «تعادل» می‌گوید: معاونان مدارس گفتند تا آرام شدن اوضاع فرزندانتان را به مدارس نفرستید، چه اوضاعی باید آرام شود، چه اتفاقی رخ داده که بچه‌های ما اینطور بیمار شده‌اند. چرا کسی واقعیت را به ما نمی‌گوید،  مسوولان موظفند جواب ما را بدهند. چرا باید فضای مدرسه برای فرزندان ما تا این حد ناامن شود. چطور ممکن است این اتفاق بارها و بارها در مدارس مختلف آن هم فقط مدارس دخترانه رخ بدهد، اما مسوولان هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن نداشته باشند، چرا با ما که معترض به خطر افتادن جان فرزندانمان هستیم مثل مجرمان سابقه‌دار برخورد می‌کنند. ما می‌خواهیم حقیقت را بدانیم و این حق ماست. مدرسه خانه دوم بچه‌ها به شمار می‌رود، باید برای آنها امن باشد، نباید والدین با فرستادن بچه‌هایشان به مدرسه مدام به این فکر کنند که امروز قرار است چه بلایی سرشان بیاید. 

آلودگی و عارضه‌ای در دانش‌آموزان قمی وجود نداشت

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در پاسخ به خبرنگاران درباره مسمومیت دانش‌آموزان گفت: هیچگونه آلودگی میکروبی گزارش نشده است، یا هیچ عارضه‌ ماندگاری در دانش‌آموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.

یوسف نوری اظهار کرد: در این زمینه که آغاز آن از تاریخ ۹ آذر بود، همه حوزه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت برای اطمینان از آن درگیر شدند و تاکنون مطابق گزارشی که از وزیر بهداشت گرفتم، هیچگونه آلودگی میکروبی گزارش نشده یا هیچ عارضه‌ ماندگاری در دانش‌آموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.

او افزود: شاید دچار یک سری اختلالات ناشی از همین شایعات مطرح‌شده باشد و دلیلی هم برای تعطیلی مدارس وجود ندارد و وزیر بهداشت هم جلسه‌ای نهایی را در این زمینه خواهند داشت.

تحت تاثیر شایعات نباید مدارس را تعطیل کرد

نوری تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان برای ما اهمیت بسیار دارد اما در دوران کرونا هم به دلیل شتاب و برجستگی شایعاتی که وجود داشت مدارس ما برخلاف دیگر نقاط دنیا تعطیل بود. در خوی هم با اینکه پس‌لرزه‌ها تمام شده است اما مدارس همچنان باز نشده‌اند. وزیر آموزش و پرورش گفت: بررسی ما در چندین نقطه شهر قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که تحت تاثیر آن شایعات مدارس باز نشده‌اند، هرچند از یکی دو روز گذشته مدارس باز شده‌اند. اما در قم هم بخش اعظم این مشکلات ناشی از شایعاتی بود که مردم و دانش‌آموزان را دچار یک ترس کرده است. 

نوری یادآور شد: روز دوشنبه هم در تعدادی از مدارس این بو احساس شده است و بعد تعداد زیادی از دانش‌آموزان به بیمارستان رفتند و از این میان تعدادی هم بیماری زمینه‌ای دارند که پزشکان برای اینکه به این موارد رسیدگی کنند برخی را نگه می‌دارند اما باز این شایعه شکل می‌گیرد که یک دانش‌آموز فلج شد و ماموری که به آنجا رفت دچار عارضه شد و مواردی نظیر آن در حالی که چنین موردی را در ماموران خود نداشته‌ایم.

سفر وزیر بهداشت به قم

از سوی دیگر وزیر بهداشت و درمان با سفر به استان قم خواستار بررسی بیشتر ابعاد مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در این استان شد.

بهرام عین‌اللهی تاکید کرد: نمونه‌های زیادی از بیماران گرفته شد و به مراکز پیشرفته ما در انستیتو پاستور و... ارسال شد و خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی در رابطه با ایجاد مسمومیت شناخته نشد.

او افزود: ۲۶بهمن در قم در بیمارستان شهید بهشتی حضور پیدا کردم و تعدادی از افرادی که به دلیل مسمومیت از مدارس به این بیمارستان منتقل شده بودند را ویزیت کردم و با پزشکان و افراد مطلع نیز مذاکراتی انجام دادم. به‌طور کلی جمع‌بندی ما این است که این مسمومیت بسیار خفیف است و هیچگونه عارضه‌ای از شروع مسمومیت‌ها تا به امروز برای افراد ایجاد نکرده است و هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

عامل مسمومیت میکروبی نیست

او تاکید کرد: خود اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش را انجام دادند تا درمان به موقع ارایه شود و چند تیم بهداشتی و درمانی هم از تهران اعزام شده است و در واقع جمع‌بندی ما این است که عامل این مسمومیت میکروبی نیست. همچنین کمیته ملی ویژه‌ای با اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسوولیت معاون درمان وزارت بهداشت مسوول کردم تا تحقیق و بررسی ویژه‌تری انجام دهند و زمانی که به نتیجه برسیم این نتایج اعلام خواهد شد.

 

ارسال نظر