مشکلات صنایع اروپا به نفع چین و آمریکا

۱۴۰۱/۱۱/۲۷ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۷۸۳
مشکلات صنایع اروپا به نفع چین و آمریکا

اروپایی‌ها در تلاش هستند اثرپذیری اقتصاد و صنعت خود را از قطع صادرات گاز روسیه به این قاره حداقلی جلوه دهند. اما شواهد چیز دیگری می‌گویند. به گفته انجمن بین‌المللی کود، بیش از نیمی از شرکت‌های تولید آمونیاک اروپا به عنوان یک عنصر کلیدی در کودها بسته شده و این ماده با واردات جایگزین شده است. همچنین صنایع اروپایی به فکر انتقال به چین و امریکا برای بهره‌مندی از سوخت ارزان‌تر (یک‌پنجم سوخت اروپا) هستند. 

به گزارش خبرنگار «تعادل» از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار انجمن جهانی فولاد، بحران انرژی اروپا سبب شد که در ماه سپتامبر 2022 افت 16.7 درصدی تولید فولاد در 27 کشور اتحادیه اروپا رقم بخورد. افت تولید فولاد کشورهای اتحادیه اروپا در یک ماه به 2.9 ‌میلیون تن رسید که ضرر 1.7 میلیارد دلاری را به این کشورها وارد کرد. همچنین اخباری مبنی بر ارایه یارانه هیزم به شهروندان اروپایی، حضور آنها به صورت پتوپیچ در محل کار و خاموشی معابر را می‌شنویم. این اخبار نشان‌دهنده وضعیت اسفناک اروپا و وجود زمستان سخت در این قاره است. بخش خانگی نیز از عدم دسترسی به منابع پایدار انرژی متضرر شده است و زندگی مردم عادی به سختی می‌گذرد. 

مشکلات صنایع اروپا تماماً به نفع کشورهایی مانند چین و امریکاست که در تلاش هستند به جذب سرمایه‌ها مبادرت کنند. در همین ارتباط می‌توان به اخبار منتشره در خصوص خروج سرمایه‌ها از آلمان به عنوان قطب تولید مواد شیمیایی اروپا به امریکا استناد کرد.

در ارتباط با ضرباتی که اروپا از قطع صادرات گاز متحمل شده و فضایی که برای سایر کشورها به وجود آمده است با محمدباقر صدری کارشناس اقتصادی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

صدری با اشاره به اینکه عدم صادرات گاز روسیه به اروپا مشکلات عدیده‌ای را برای مردم اروپا به وجود آورده است، در گفت‌وگو با خبرنگار«تعادل» تصریح کرد: صنایع اروپا به گاز روسیه به‌شدت وابسته بودند و قطع صدور گاز روسیه به کشورهای اروپایی صنایع این قاره را با مشکلات جدی مواجه کرد. بیکاری و تورم‌های بالا بر اثر عدم دسترسی صنایع به انرژی مورد نیاز بروز کرد. اروپایی‌ها اقداماتی در راستای حل این مشکل به اجرا گذاشته‌اند. مثلاً ذخایر کشورهای اروپایی حتی‌الامکان پر شد و صرفه جویی در دستور کار قرار گرفت. اما این اقدامات نتوانست اثر عدم صدور گاز روسیه به اروپا را بر صنایع این کشور به صفر برساند. 

وی در ادامه گفت: ضربه‌ای که به صنایع اروپا وارد شد، از جمله اینکه کاهش تولید محصولاتی همچون چدن و فولاد را شاهد هستیم و تولید کود و آمونیاک افت کرده است و دیگر صنایع نیز با تعطیلی مواجه شده‌اند، مقامات اروپا را واداشت که هیاتی را برای گفت‌وگو با روسیه تعیین کنند. این تلاش‌های طرف اروپایی نشان‌دهنده اثرگذاری عدم صادرات گاز روسیه به اروپا بر صنایع کشورهای این قاره است. از آنجایی که مزیت اروپا در صنعتی بودنش هست، ضربه به صنایع کشورهای این قاره در درازمدت می‌تواند اثرات نامطلوبی برای این قاره به لحاظ دسترسی به بازارهای هدف داشته باشد. 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مردم و صنایع اروپا در شرایط بدی به سر می‌برند و دولت‌ها تحت فشار قرار دارند. زیرا بعد از بروز جنگ روسیه و اوکراین و قطع صدور گاز به اروپا آنها مجبور شدند مبالغ زیادی در حدود 800 میلیارد یورویی را صرف ارایه یارانه انرژی به مردم کنند.

وی ادامه داد: همچنین دولت‌های اروپایی مجبورند هزینه‌های بالایی با وجود اعطای یارانه 800 میلیارد یورویی را برای تأمین انرژی بپردازند و این موارد بر اقتصاد این کشورها اثر سوئی دارد. در شرایط فعلی فرصتی برای ایران و دیگر کشورهای دارنده منابع به لحاظ توسعه بازارهای صادراتی به وجود آمده است. باید با هوشیاری از فرصت‌ها بهره‌برداری کنیم و در راستای منافع ملی کشور گام ‌برداریم. 

وی بیان داشت: برخی رسانه‌ها از وجود بحران انرژی در ایران و زمستان سخت در کشورمان یاد می‌کنند. مشکلی که ما در کشورمان به لحاظ انرژی داریم، قابل حل و فصل است. با اعمال سیاست‌های صحیح می‌توانیم موضوع انرژی را در کشورمان حل کنیم. ما به منابع انرژی دسترسی داریم و با یک مدیریت قوی می‌توانیم مشکلات حوزه انرژی را رفع کنیم.

 

ارسال نظر