وا‌کنش بورس به دلار

۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۰۷:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۵۱۰
وا‌کنش بورس به دلار

بهراد موسوی| باتوجه به پارامترها و داده‌های منتشر شده، بورس نسبت به سایر بازارهای موازی عقب است. همچنین این احتمال وجود دارد که اصلاح فعلی بازار آخرین اصلاح آن باشد و بتواند رالی بعدی را مشابه سال‌های اخیر تجربه کند.

موضوعی که دو- سه روز است مطرح شده مولد‌سازی است که این احتمال را بیشتر می‌کند که دولت بتواند از طریق بازار سرمایه با جذب اعتماد اندکی دارایی خود را سبک کند و به همین واسطه لازم است بازار سرمایه فعال باشد.

به جز این مورد بودجه سال آتی نیز برای بازار سرمایه مهم است. چراکه می‌توان گفت درحال حاضر دلار بیشترین حساسیت را برای بازار سرمایه دارد و همچنان موضوع مالیات بر عایدی سرمایه نیز مطرح و مهم است. برهمین اساس و با توجه به اعداد و ارقام احتمالا در بودجه سال آتی ۵۰ درصدی تورم داشته باشیم. همچنین احتمالا دلار از محدوده فعلی خود در بودجه سال آتی بالاتر برود و باتوجه به اینکه بورس از تورم‌های قبلی تاثیر نگرفته است و با توجه به فروش دارایی‌های مولد احتمالا بورس نیز از این موضوع بی‌نصیب نماند.

لازم به ذکر است تا مادامی که ارزش معاملات بورس و فرابورس به بالای ۵ همت نرسد، تمامی سناریو‌های افزایش تقاضا و رشد نسبی بازار در روز‌ها و هفته‌های آینده از بین خواهد رفت و تنها عاملی که می‌تواند با وجود ارزش معاملات پایین بازار، محرک ‌قدرتمندی برای تغییر روند و افزایش تقاضا در بازار باشد، کاهش نرخ بهره‌ بین ‌بانکی از سوی بانک مرکزی است.

درخصوص تزریق 15 هزار میلیارد تومان نقدینگی از صندوق تثبیت بازار سرمایه باید گفت که تجربه نشان می‌دهد که بازار سرمایه حساسیت زیادی روی این اطلاعات ندارد و اینگونه اتفاقات و اقدامات را مدنظر قرار نمی‌دهد ضمن اینکه بورس بالاترین حساسیت را به نرخ ارز و میزان تورم دارد. چرا که از سال 99 تاکنون چندین مرتبه صعود و نزول را داشته است و رنگ تورم بسیاری به خود ندیده است. بنابراین ارز در اولویت قرار می‌گیرد و برهمین اساس پارامتر نخست در بحث دلار و سامانه نیما می‌گذارد.

البته پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز بازار با جهش و افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی مواجه شود البته بازار این نوع افزایش و انتظارات را به خود ندیده است. در نتیجه تجربه ثابت کرده است که بازار نه به اقدامات صندوق تثبیت، پول‌هایی که جابه‌جا می‌شود و فعالیت‌های آن توجه می‌کند و نه تاثیر خاصی خواهد داشت.

 

ارسال نظر