ویژه

۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۰۶:۳۵:۱۲
کد خبر: ۱۹۶۲۷۶

از طرح‌های تشویقی مشترکان کم‌مصرف تا اخطار به بدمصرف‌ها

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری گفت: مشترکان خانگی به ازای هر یک واحد درصد صرفه‌جویی نسبت به مصارف سال گذشته خود معادل سه درصد تخفیف گازبها دریافت می‌کنند همچنین گاز مشترکان بسیار پرمصرف در پله‌های ۱۱ و ۱۲ درصورت عدم کاهش نسبت به سال گذشته و قرار گرفتن در این دو پله قطع خواهد شد.

جهانبخش سلیمیان ۱۳ دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: گاز یکی از سوخت‌های تجدیدناپذیر است که سرانجام روزی به پایان خواهد رسید بنابراین مردم عصر حاضر باید با استفاده بهینه از این سوخت‌های تجدیدناپذیر این ودیعه را به نسل‌های آینده انتقال دهند.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری افزود: درحال حاضر روزانه ۹۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود اما حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی میان مصرف و تولید وجود دارد، شرکت ملی گاز درواقع هیچ نقشی در تولید گاز و میزان مصرف آن ندارد و تنها دارای نقش توزیع‌کننده است اما این وظیفه را نیز برعهده دارد تا به مردم اطلاع‌رسانی کند که با مصرف بی‌رویه گاز افراد قادر نیستند به وظایف اجتماعی خود یعنی حفاظت از محیط زیست، وظیفه ملی در قبال کمک به تامین گاز سایر هموطنان و همچنین وظیفه فردی در جهت کاهش هزینه‌های اقتصادی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری درحال حاضر حدود ۳۵۵ هزار مشترک گاز وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۲۵ هزار مشترک در بخش خانگی هستند، اگر این مشترکان که بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان گاز را تشکیل می‌دهند حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز داشته باشند کشور در این زمینه با کمبود مواجه نخواهد شد و شرایط لازم جهت گازرسانی به خانواده‌هایی که از این نعمت محروم هستند فراهم می‌شود.

سلیمیان عنوان کرد: به دلیل وجود الزام برای صرفه‌جویی در مصرف گاز بخش خانگی گازبها در این بخش به صورت پلکانی محاسبه می‌شود درصورتی که در سایر بخش‌ها اعم از صنعت، محیط‌های آموزشی و دولتی گازبها دارای مبلغ ثابت بوده که این مبلغ در فصل‌های تابستان و زمستان متفاوت است.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای مصرف‌کنندگان گاز در بخش خانگی ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده است که تعرفه‌های گازبها نیز با توجه به همین ۱۲ پله محاسبه می‌شوند، در سه پله ابتدایی مشترکان کم مصرف قرار دارند که مصرف آنها ۴۲۵ مترمکعب یا کمتر از آن بوده و گازبهای این مشترکان افزایش قیمتی نداشته است، مشترکان پله‌های چهار، پنج و شش که مصرف گاز آنها ۶۵۰ مترمکعب یا کمتر است و گازبهای آنها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: مشترکان گازی که در پله‌های 7، 8، ۹ و ۱۰ قرار دارند در ماه بین ۶۵۰ تا ۹۵۰ مترمکعب مصرف گاز دارند و گازبهای آنها نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است، مشترکان پله‌های ۱۱ و ۱۲ نیز درواقع افراد بدمصرف هستند که از ۹۵۰ تا ۱۰۲۵ مترمکعب در ماه گاز مصرف می‌کنند و گازبهای آنها با نرخ هر مترمکعب پنج هزار تومان محاسبه می‌شود، بیشترین نرخ گازبها نیز به ازای هر یک مترمکعب شش هزار تومان است که برای مشترکانی که بیش از پله‌های ۱۱ و ۱۲ مصرف دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امضای تفاهم نامه همکاری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اداره کل آموزش و پرورش استان

با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی و مدیرکل آموزش و پرورش استان تفاهم‌نامه همکاری به منظور اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) امضا شد.

مدیرعامل شرکت در این مراسم با ابراز خرسندی از همکاری‌های دو دستگاه در سال‌های اخیر گفت: آموزش‌های آبی یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز و آینده کشور می‌باشد و سعی بر این است که با استمرار و تداوم، این طرح را سال به سال بهتر از سال‌های گذشته انجام دهیم.

مهندس عزت‌الله آمری افزود: در کشورمان ایران طی سال‌های اخیر بدلیل تغییر اقلیم، رشد جمعیت، تغییر الگوی زندگی و افزایش جدی در نیاز به آب و از سوی دیگر توسعه روز افزون فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، تعادل میان آب در دسترس و مصارف به‌شدت برهم خورده است. این بر هم خوردن تعادل و عدم توجه به ظرفیت منابع آب، عدم توجه به محدودیت‌های توسعه و افزایش مصارف و حفاظت از منابع آب، تبعات بسیار گسترده‌ای از قبیل کاهش سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی، شور و کم کیفیت شدن آب در چاه‌ها، فرونشست زمین، افزایش هزینه‌های تولید، گسترش مهاجرت‌ها و در نهایت نابودی بسیاری از دشت‌های کشورمان را به دنبال خواهد داشت.

مهندس آمری ادامه داد: در چنین شرایطی، برای تغییر سمت و سوی بی‌توجهی به آب و تخریب منابع آبی، نیاز به گسترش مشارکت و شکل‌گیری یک عزم و همت در همه، از مدیران و تصمیم‌گیران تا بهره‌برداران و آینده‌سازان در حوزه آب داریم و چه بهتر که به جای تاکید بر «بحران آب» از «نجات آب» بگوییم. عبارتی که نه تنها حکایت از وجود مشکلاتی اساسی دارد بلکه نوعی امیدبخشی را نیز برای حرکت به سوی اصلاح و تغییر نوید می‌دهد لذا فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از آب یکی از وظایف متولیان منابع آبی بوده تا چالش‌های پیش رو کمتر شود که لازمه آن برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا افزایش آگاهی دانش‌آموزان درباره روش‌های مصرف بهینه آب، ارزش آب و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی الزامی است . مهندس آمری ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت و همراهی کلیه آحاد مردم جامعه در صیانت از منابع آبی و استفاده صحیح اضافه کرد: هرچقدر اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی بیشتر باشد این هدف زودتر محقق خواهد شد.

 

ارسال نظر