اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۰۲:۴۶:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۶۵۲

دلیل ترخیص نشدن ماینرها چیست؟

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی توضیحاتی را درمورد ماینرهایی که در انبارهای این سازمان قرار دارند و تعیین تکلیف نشده‌اند ارایه کرد. عبدالمجید اجتهادی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هزار دستگاه ماینر در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود دارد، اظهار کرد: این دستگاه‌ها حدود پنج سال است که در انبارها نگهداری می‌شوند؛ با این حال به سازمان اموال تملیکی اجازه تعیین تکلیف این دستگاه‌ها را نمی‌دهند. وی به این سوال که چه نهادی مخالف ترخیص ماینرها است؟ پاسخ داد: توانیر و وزارت نیرو مدعی هستند اگر دستگاه‌ها ترخیص شوند احتمال دارد از برق عمومی استفاده غیرمجاز شود؛ درحالی که به نظر سازمان این اتفاق نخواهد افتاد. فعلا دادستانی کل کشور اعلام کرده است ماینرها تعیین تکلیف نشوند. بر اساس این گزارش، اجتهادی در نشست خبری که اواسط شهریورماه برگزار شد، اعلام کرده بود که تعداد زیادی از ماینرها رای برائت دارند و اظهار امیدواری کرده بود که توانیر برای این موضوع تدابیری اتخاذ کند. وی بر این موضوع تاکید کرده بود که اینکه دستگاه‌ها رای برائت گرفته‌اند؛ یعنی به صورت مجاز وارد کشور شده‌اند. به ما قول داده‌اند از ابتدای مهرماه می‌توان این دستگاه‌ها را تعیین تکلیف کرد.

ملاحظاتی درباره پیوستن ایران به بریکس

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، تاکید کرد که ایران باید بتواند واسطه اقتصادی خوبی برای اتصال میان اعضای این گروه علی الخصوص روسیه و هند باشد. مصطفی طاهری نماینده زنجان و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس (گروهی متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در مطلبی با عنوان «ملاحظات پیوستن ایران به ‎بریکس» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:  ۱.الحاق ایران به گروه کشورهای بریکس زمانی معنادار خواهد بود که پیوندهای درهم تنیده اقتصادی و ژئوپلیتیکی میان ایران با این کشورها برقرار شود و میزان مبادلات اقتصادی و معاملات کلان با این کشورها گسترش یابد. ۲ .ایران باید بتواند واسطه اقتصادی خوبی برای اتصال میان اعضای این گروه علی الخصوص روسیه و هند باشد (کریدور شمال - جنوب) . ۳ .گروه بریکس ظرفیت مناسبی برای ایجاد ائتلاف ذیل موضوعات مختلف ایجاد کرده است؛ مهم آن است که خواسته‌های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از فضای جهانی چه باشد. ۴ .به نظر می‌رسد پیوستن به ترتیبات گروه بریکس و گسترش پیوندهای تجاری و اقتصادی با اعضای گروه بریکس، زمینه حرکت به سمت سیاست‌های مشخص و هدفمند حمایت از تولید‌کننده از طریق ایجاد زنجیره‌های پایدار تأمین، سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در مسیر زنجیره ارزش، ایجاد سازماندهی صنعتی جدید یا باز آرایی سازماندهی‌های فعلی به تناسب زنجیره‌های ارزش و تأمین جدید و تسهیل‌گری رویه‌های تجاری دو و چند جانبه بر اساس منافع ملی و اقتضائات اقتصاد داخلی را ایجاد نماید.

ارزش اموال دولت، ۱۰ برابر بودجه سالانه کشور است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مولدسازی اموال دولتی را یک انقلاب اقتصادی خواند و گفت: ارزش اموال دولت در داخل کشور بسیار قابل توجه و می‌توان گفت ۱۰ برابر بودجه سالانه کشور است. «محمود عباس‌زاده مشکینی» مولدسازی اموال دولتی را یک انقلاب اقتصادی خواند و اعلام کرد: اگر قرار باشد موضوع مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت را توصیف کنم باید از کلمه «انقلاب اقتصادی» استفاده کنم که برای تحقق آن نیز باید یک تحول اقتصادی ساختاری ایجاد کنیم. وی در ادامه با تاکید بر پیگیری‌های دولت سیزدهم و وزیر اقتصاد در راستای تحقق عملی مولدسازی دارایی‌های دولت بیان کرد: در شرایط کنونی، الزامات و ضروریات کشور ایجاب می‌کند هر چه زودتر تکلیف اموال و دارایی‌های کشور مشخص و به سمت مولد‌سازی پیش برود. عباس‌زاده مشکینی اظهار داشت: اکنون با توجه به اینکه مطالبات مردم به خصوص در دهک‌های پایین، متمرکز بر مسائل اقتصادی است، باید هرچه زودتر این مساله پیگیری شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین متذکر شد: اقتصاد فرهنگ را تغییر و بر مسائل اجتماعی تاثیرگذار است، از این جهت پرداختن به مسائلی که حال اقتصاد را خوب کند یک ضرورت است که مساله مولد‌سازی و تعیین تکلیف دارایی‌های دولت یکی از مهم‌ترین این راه‌ها است. وی همچنین گفت: ارزش اموال دولت در داخل کشور که نمی‌توان گفت نامحدود، اما بسیار قابل توجه است و آمار دقیقی نیز از آن در دست نیست. باید زودتر دست به کار شویم، چرا که می‌توان به جرات گفت ارزش این اموال ۱۰ برابر بودجه سالانه کشور است . عباس‌زاده مشکینی اذعان کرد: برای ورود به انقلاب بزرگ مولد‌سازی باید ابتدا فرهنگ‌سازی سازمانی کرد؛ متاسفانه در این بخش تفکر مدیران به‌طور سنتی زیر صفر بوده و با تغییر نگرش مدیران دولتی می‌توان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود. وی گفت: نگرش مدیران ما در بخش دولت نسبت به بخش خصوصی بسیار متفاوت است؛ چرا که بخش خصوصی هرگز اجازه هدررفت منابع و دارایی‌هایش را نمی‌دهد، اما این تفکر در بخش دولتی وجود ندارد. این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه رسوب، بلوکه کردن و بی‌حاصل گذاشتن منابع دولت جدی‌ترین و مهلک‌ترین بیماری اقتصاد است، افزود: برخی از بیماری هلندی نام می‌برند که راکد و بی‌حاصل ماندن اموال دولت بدتر از این بیماری هلندی است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه عنوان کرد: وزیر اقتصاد با توجه به روحیه انقلابی علمی، تیم همراه و با‌انگیزه‌ای دارد و در جایگاه وزیر اقتصاد، می‌تواند این مساله را پیش ببرد و در عین حال مجلس نیز در هر بخشی بتواند دولت را یاری می‌کند. وی افزود: هر لایحه‌ای دولت و وزارت اقتصاد در این خصوص بفرستند، شخصا پیشقدم شده و حتی در جلسات کارشناسی نیز حضور پیدا می‌کنم، در عین حال مجلس نیز در همه مراحل دولت را یاری می‌کند. 

 

ارسال نظر