اختلالات در اینترنت ارتباطی با وضعیت تولید و فروش ندارد

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۰۲:۴۹:۰۳
کد خبر: ۱۹۵۵۰۱
اختلالات در اینترنت ارتباطی با وضعیت تولید و فروش ندارد

نخستین روزهای آذر ماه بود که کندی یا فیلترینگ اینترنت افزایش یافته بود و سهامداران دسترسی به شبکه‌های مجازی نداشتند. برخی از سرمایه‌گذاران مشاور مالی دارند و مشاور مالی این افراد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند در نتیجه قطعی اینترنت برای این افراد مساوی با زیان است. از سوی دیگر صورت‌های مالی رابطه بین کندی اینترنت و تغییرات صورت مالی شرکت‌های مخابراتی را نشان می‌دهد و سامانه کدال نیز گواه تغییر سود شرکت‌هاست. بخشی از سود و درآمدها شرکت‌ها مربوط به اینترنت است و این موضوع به صورت خرد روی بازار سرمایه تاثیر دارد.

با احتساب این موارد سازمان بورس جوابیه‌ای به گزارش «خسارت قطعی اینترنت به بورس» داده که به شرح است: پیرامون مطلب منتشر شده به استحضار می‌رساند که بر خلاف مطلب مذکور سودآوری و روند قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه اساسا ارتباطی با دسترسی سهامداران به اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی ندارد. به بیانی دیگر پر واضح است که اختلالات در اینترنت اساسا ارتباطی با وضعیت عملیاتی شرکت‌ها و سودآوری و تولید و فروش آنها نداشته و نخواهد داشت و مرتبط دانستن این دو خطای فاحشی از سوی آن رسانه محترم محسوب می‌شود. معاملات در بازار سهام نیز اثری بر وضعیت عملیاتی شرکت‌ها در این دوره‌های زمانی نخواهد داشت.

از قضا با توجه به روند صعودی بازار سرمایه در یک ماه گذشته، عدم معاملات مکرر توسط سهامداران قطعا به سود مجموع سهامداران خرد بوده است و از این رشد اخیر بازار منتفع شدند. همچنین تجربه ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که در هنگام بهبود وضعیت بازار سرمایه کانال‌های تلگرامی و سیگنال فروش‌ها عموما با تحلیل‌ها و سیگنال‌های هیجانی موجب زیان مضاعف مردم و سهامداران می‌شوند و لذا استفاده بیشتر سهامداران از منابع قابل اتکا همچون سایت کدال حتما به سود سهامداران خرد نیز خواهد بود و ورود بیشتر سهامداران از مسیر صندوق‌ها اتفاق مبارکی است که باید بیش از پیش سهامداران را به سمت آن سوق داد. لازم به ذکر است در مدت یک ماه اخیر علاوه بر چندین مرتبه ورود مستقیم پول اشخاص حقیقی به بازار سهام، شاهد 5200 میلیارد ریال ورود پول به صندوق‌های سهامی نیز بوده‌ایم که این خود گواهی است بر اقبال بیشتر سهامداران بر استفاده از روش‌های صحیح غیر مستقیم برای حضور در بازار سرمایه. همچنین باید گفت که به لحاظ میزان تاثیر‌پذیری شرکت‌ها از اختلالات در اینترنت، فعالیت اصلی و عملیاتی تعداد ناچیزی از شرکت‌ها با اینترنت مرتبط است که اساسا برای عموم سهامداران بازار سرمایه وزن قابل توجهی ندارد.

همانطور که قبلا به اطلاع عموم مردم و سهامداران شریف بازار سرمایه رسیده است، سازمان بورس با کسب مجوز از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و برگزاری جلسات کارشناسی فشرده، بسته ۱۰‌بندی حمایتی را تدوین کرد که از روز شنبه 8 آبان 1401 عملیاتی شد. 

در این بسته علاوه بر امکان بیمه کردن ۹۶ درصد از سهامداران حقیقی، توقف عرضه‌های اولیه تا زمان ثبات بازار و همچنین واریز منابع مندرج در بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال ذکر شد. پیام اطمینان‌بخش طرح بیمه پرتفوی سهامداران این بود که کلیه افرادی که در بورس سرمایه‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان دارند، به هیچ عنوان نگران کاهش قیمت سهام خود نباشند؛ چرا که با اجرای این طرح در هفته جاری، اصل سرمایه به اضافه ۲۰ درصد سود بر اصل سرمایه مردم توسط دولت تضمین شد. (لازم به ذکر است که بیش از ۹۶ درصد سهامداران مشمول این طرح خواهند شد.) 

در تکمیل این یادداشت توضیحی لازم است تاکید شود که اساساً بازار سرمایه و تحولات در این بازار معلول تحولات در بخش حقیقی اقتصاد است. در واقع، اثرات تغییر در متغیرها و ریسک‌های حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی و... در قیمت سهام، صنایع مختلف و به تبع آن بازار نمود پیدا می‌کند. اما به‌واسطه مختصاتی که در آن قرار داریم، شدت و ضعف این اثرگذاری متغیر است. همین‌طور تأخیر در شروع اثرات ناشی از تغییر متغیر و زمان ماندگاری اثر نیز برای هر مساله‌ای متفاوت خواهد بود. در مقطعی صرفا بحث نرخ ارز خارجی، مناسبات سیاسی یا فرضا جنگ در نقطه‌ای از جهان مطرح می‌شود و ماندگاری اثر آن چند ماه زمان می‌برد. اما در مقطع دیگری تعدد متغیرها بیشتر یا کمتر می‌شود و ماندگاری اثرات ناشی از آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت خواهد بود و متغیر بنیادی که اثرات طولانی مدت‌تری داشته باشد، اهمیت بیشتری می‌یابد. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم سرعت گردش اطلاعات در بازار نیز تغییرات کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. در پایان خاطرنشان می‌شود که طبیعتا روند بازار سرمایه با توجه به متغیرهای واقعی در اقتصاد مشخص خواهد شد و با توجه به اقدامات گسترده دولت پیرامون صنایع مختلف و بازار سرمایه، ان شاءالله شرایط بازار سرمایه رو به بهبودی خواهد رفت.

 

ارسال نظر