اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۰۳:۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۲۸۹

یارانه کدام خانوارها قطع شده است؟

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: افرادی که تا ماه پیش یارانه دریافت کردند، همچنان مشمول هستند و به هیچ عنوان یارانه آنها قطع نشده است. حسینی گفت: با واریز ۱۴۲ مرحله یارانه معیشتی، آخرین قسط تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا به مبلغ ۳۵ هزارتومان از حساب سرپرستان خانوار کسر شد. به گفته او، خانوارهایی که ۲ مرحله تسهیلات کرونا را دریافت کردند، اقساط آن تا ۳۰ ماه آینده از یارانه معیشتی آنها کسر می‌شود. حسینی می‌گوید: افرادی که ادعا می‌کنند این ماه ۱۰۰ هزارتومان از یارانه آنها کسر شده است، آنها تا ماه‌های قبل جزو دهک یک تا ۳ بودند، اما به سبب آنکه دهک‌بندی امری پویاست، براساس تغییر دیتا جزو دهک ۴ تا ۹ شناخته شدند. سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: خانوارهایی که تا ماه پیش یارانه دریافت می‌کردند، همچنان مشمول یارانه هستند و یارانه هیچ خانواری قطع نشده است. تنها این احتمال وجود دارد که برخی افراد خانوار ازدواج کرده باشند که به سبب تغییر دهک بندی، یارانه آنها قطع شده است.

کاهش عرضه گوشت مرغ در بازار

وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌ شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ماه امسال ۱۵۰ هزار و ۶۲۴ تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است. در گزارش مرکز آمار ایران درباره عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه گذشته آمده است که بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) ۱۴۷ هزار و ۸۱۳ تن بوده که سهم ۹۸.۱ درصدی از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است.   همچنین گوشت بوقلمون با ۱۲۶۶تن، شترمرغ با ۱۳۲ تن و سایر انواع طیور با ۱۴۱۳ تن، به‌ترتیب ۰.۸ درصد، ۰.۱ درصد و یک درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده دارند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ماه سال جاری با ماه مشابه سال گذشته نشان‌دهنده کاهش ١١ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۱۱درصد، بوقلمون ۵۲ درصد، بلدرچین ۶۱ درصد کاهش یافته اما برای شترمرغ هشت درصد و برای سایر انواع طیور ۲۰ درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (مهر ماه) حدود ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ارایه گزارش عملکرد یک ساله مرکز پژوهش‌ها

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ۳۴۲ اظهارنظر راجع به طرح‌ها و لوایح و ارایه ۱۱۶ پیش‌نویس قانون دستاورد مرکز پژوهش‌های مجلس طی یک سال گذشته است. وی افزود: از جمله کارهایی که در این مدت انجام شده تهیه نقشه بیش از ۱۰۱۴ عامل دخیل در حکمرانی از طریق سامانه مرکز بوده است که از این طریق این قابلیت در مرکز ایجاد شده که طرح‌ها و لوایح ابتدا در این سامانه تحلیل و بررسی شود. رییس مرکز پژوهش‌های محلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ۳۴۲ اظهارنظر راجع به طرح‌ها و لوایح و ارایه ۱۱۶ پیش‌نویس قانون دستاورد مرکز پژوهش‌های مجلس طی یک سال گذشته بوده است. نگاهداری در ادامه بیان کرد: این اقدامات بنیه کارشناسی مرکز را چند سطح ارتقا می‌دهد و تفکر مرکز را از حالت خطی به تفکر چرخه‌ای تبدیل می‌کند که مجموعه عوامل مختلفی که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها ایفای نقش کنند را جامع ببینیم. وی افزود: همچنین در یک سال گذشته ارتقای بخش داده کاوی مرکز پژوهش‌ها را دنبال کردیم که با مشکلاتی نیز روبرو هستیم که در این مدت ۱۷۰ داشبورد مدیریتی را ایجاد کردیم و از همکاری دانشگاه‌ها و مراکز دولتی نیز در این زمینه بهره برده‌ایم که سامانه آن نیز امروز رونمایی می‌شود. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد دوم ما در مرکز برای کارآمدسازی برنامه محوری بوده است، تصریح کرد: در ۶ ماه ۱۴۰۰ برنامه آن را تدوین کردیم که در ۳۰۰ عنوان تهیه کردیم و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰۰ عنوان را برای برنامه مرکز در نظر گرفته‌ایم. از ابتدای سال برنامه محوری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. نگاهداری یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ نیز توانسته‌ایم ۷۵ درصد از برنامه‌های‌مان را به تحقق کامل برسانیم. با نگاهی به حجم فعالیت‌های مرکز پژوهش‌ها گزارش آماری که وجود دارد که در نیمه سال ۱۴۰۰، ۲۲۳ اظهارنظر و لوایح داشتیم و ۱۳۷ گزارش تحلیل راهبردی داشته‌ایم. وی ادامه داد: برای خودمان شاخص تعیین کردیم و خروجی و ورودی هر دفتر را نیز در نظر گرفته‌ایم که کارنامه بهره وری در ۷ فصل در اختیار دفاتر گذاشته می‌شود و میزان بهره وری را پیگیری می‌کنیم، رویکرد سوم در راستای کارآمدسازی کمیسیون محوری و کمیته محوری بوده است و به برگزاری جلسات با کمیسیون‌های تخصصی مجلس داشته‌ایم که به صورت مستمر برگزار شده است. نگاهداری گفت: بازخورد عملکرد دفاتر را نیز بررسی می‌کنیم و نشست‌هایی با دبیران کمیسیون‌ها تشکیل شده است تا ارتباط موثر و بهتری از گذشته داشته باشیم. همچنین وضعیت پاسخگویی در راستای کمیسیون محوری سعی کردیم نیازهای‌مان را مرتفع کنیم که بر این اساس ۱۱۶ پیش‌نویس قانون را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار داده‌ایم. وی افزود: سعی کرده‌ایم مدیریت زمان داشته باشیم و ارایه جمع‌بندی‌ها سریع‌تر انجام شود که در سال ۱۴۰۰، گزارشات ما تا مرحله کمیسیون ۴۰ درصد بوده است که در مهر ۱۴۰۱ این میزان را به ۶۸ درصد رسانده‌ایم. حتی نمایندگان اعلام کردند که کمتر وقت خواندن گزارش‌ها را دارند که بر این اساس پلتفرم ارایه محصول به نمایندگان را متنوع کردیم و در برخی موارد گزارشات را در یک صفحه تهیه و همچنین پادکست‌های صوتی برای ارایه گزارشات‌مان ارایه کردیم که هر ماه کل چکیده همه گزارشات را در یک تک برگ منتشر کرده و در اختیار نمایندگان قرار داده‌ایم.

 

ارسال نظر