سیاست

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۰۲:۴۴:۰۲
کد خبر: ۱۹۵۱۳۳

توافق برای افزایش همکاری‌ها در بالکان

وزیر خارجه کشورمان از توافق برای ارتقای همکاری‌ها در زمینه ورود کالاهای ایرانی از طریق حوزه بالکان به اروپا خبر داد. حسین امیرعبداللهیان در پایان سفر منطقه‌ای به حوزه بالکان و پیش از ترک سارایوو به مقصد تهران، در خصوص دیدارهای اخیرش در این کشور گفت: در جریان سفر تقریبا یک و نیم روزه به سارایوو با همتای خودم توافق کردیم که حجم تبادل تجاری را با سرعت افزایش دهیم؛ هر چند در ۹ ماه گذشته ۵۳ درصد رشد را شاهد هستیم، اما این کافی نیست. وی افزود: برای توسعه گردشگری بین منطقه بالکان و جمهوری اسلامی ایران توافق کردیم نسبت به برقراری پرواز مستقیم اقدام شود. امیرعبداللهیان در ادامه گفت: به دلیل اینکه بوسنی و هرزگوین اخیرا از انتخابات خارج شدند و در آستانه تشکیل دولت هستند در مورد اوضاع داخلی در این کشور و همچنین در حوزه بالکان با مقامات دیگر بوسنی و هرزگوین از جمله آقای باقر علی بگوویچ که از رهبران مهم در این منطقه هستند و همچنین با رییس هیات علمای مسلمین در بوسنی و هرزگوین دیدار و رایزنی داشتیم. وی اظهار امیدواری کرد که در تمامی زمینه‌های مورد علاقه طرفین شاهد رشد، پویایی و تحرک هر چه بیشتر باشیم. وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حوزه بالکان می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به اروپا باشد،گفت: در همین چارچوب همکاری هایمان جریان دارد و توافق کردیم که این مسیر را ارتقا دهیم.

امیدوارم راه مبارزه با استبداد زنده بماند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت: در مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، باید از پرداختن به امور انتزاعی فاصله بگیریم و وارد مسائل عینی‌تر و بحث‌های چالشی شویم. حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، با تسلیت ایام فاطمیه(س) و گرامیداشت روز 16 آذر، گفت: 16 آذر روز بزرگی در تاریخ ایران است و اتفاق مهمی در آن رخ داده؛ امیدواریم راه مبارزه با استعمار و استبداد در جامعه ما همواره زنده بماند. یادگار امام در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه پژوهش باید راجع به درد امروز جامعه باشد، افزود: در مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، باید از پرداختن به امور انتزاعی فاصله بگیریم و وارد مسائل عینی‌تر و بحث‌های چالشی شویم. پژوهشکده باید سنگری برای دفاع در برابر شب‌هات و سوالات باشد؛ کار انتزاعی را دیگران هم می‌توانند انجام بدهند. این مجموعه با این هدف شکل گرفته که موضوع روز را بیشتر بگویند. باید امام روزگار خودمان را بیان کنیم. کارهایی که شده و اتفاقات بزرگی که افتاده را در نظر بگیریم و ان شاء‌الله اتفاقات خوبی هم می‌افتد.

دیوان عدالت باید پشتیبان مردم باشد

معاون اول قوه قضاییه گفت: دیوان عدالت زمانی موفق است که اثبات کند که پشتیبان مردم در برابر تعدی برخی از ماموران دولتی و وزارتخانه‌ها است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق در همایش چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی است. از حدود ۲۰۰ سال پیش اراده مردم در اداره امور کشور، جایگزین فرامین خودکامگان شده است. قانون اساسی برای کشورها نوشته شده و در قوانین اساسی همه کشورها سه اصل مهم پیش بینی شده اعم از به رسمیت شناخته شدن حق حاکمیت مردم و تفکیک اصل قوا و نظارت بر اعمال قوای حاکم بر کشور. وی با طرح این سوال که چگونه باید بر اعمال قوای حاکم بر کشورها نظارت شود، گفت: افتخار نظام جمهوری اسلامی برای این است که نهادی مستقل مثل دیوان عدالت اداری از ۴۰ سال پیش بنا کرده است زیرا در بسیاری از کشورها این نهاد را نداریم. فلسفه وجودی دیوان عدالت آن است که به مردم بگوید من پشتیبان شما هستم و نمی‌گذارم ماموران دولتی احیانا به شما تعدی کنند. در طول این ۴۰ سال کارهای خوبی انجام شده و هر روز بهتر از قبل می‌شود. معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دیوان عدالت باید فعال باشد نه منفعل. گفت: یعنی مسوولان دیوان عدالت نباید منتظر این باشند که کارشان صرفا رسیدگی پرونده باشد بلکه باید به صورت فعال از ورود پرونده‌ها به دیوان عدالت پیشگیری کنند. وی تاکید کرد: مساله‌شناسی و اولویت‌بندی موضوعات قابل طرح در دیوان و تنقیح آرای هیات عمومی نیز مهم است. ما صدها نامه به وزرا نوشتیم در رابطه با اینکه چرا رای هیات عمومی دیوان عدالت که صادر می‌شود ولی بخشنامه خلاف آن ابلاغ می‌کنید؟ آنها گفتند ما نمی‌دانستیم چنین رایی وجود دارد لذا لازم است که آرا تنقیح شود و به صورت دفترچه‌ای در‌آید، به ویژه بعد از اینکه دولت‌ها عوض می‌شوند.

دشمنان در جنگ رسانه‌ای هیچ اصولی را رعایت نمی‌کنند

سخنگوی دولت گفت: ما برای جنگ نظامی هم قواعد داریم اما در جنگ رسانه‌ای دنیای غرب و دشمنان هیچ‌کدام از اصول انسانی را رعایت نمی‌کنند. علی بهادری جهرمی در آیین تکریم و معارفه رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی در دولت، حقیقتا ساختارهایی که 20 سال پیش طراحی شده و اصلاح آن ۱۳ سال قبل رخ داده، ساختاری نیست که متناسب با شرایط امروز در این جنگ ناعادلانه و مملو از اقدامات غیرحقوقی و ضدحقوقی بتواند آنگونه که باید نقش‌آفرینی کند. بهادری جهرمی گفت: ما برای جنگ نظامی هم قواعد داریم اما در این جنگ رسانه‌ای هیچ یک از اصول انسانی را دنیای غرب و دشمنان رعایت نمی‌کنند. در این جنگ تمام‌عیار و تمام‌قد علیه ایران نیاز به سرمایه‌گذاری و تمرکز بیشتر هستیم و یکی از این تمرکزها ساختاری است.

 

ارسال نظر