سیاست

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - ۰۸:۳۶:۴۷
کد خبر: ۱۹۴۸۵۵

اقدام ضد ایرانی امریکا در زمینه حقوق زنان

در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه کشورهای غربی علیه کشورمان، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران که توسط امریکا تهیه شده است، خواستار حذف ایران از کمیسیون «وضعیت زنان» سازمان ملل است و در روزهای آتی در این باره رای‌گیری خواهد شد. به گزارش رویترز، بنا بر گفته برخی دیپلمات‌ها، در پی لابی‌های واشنگتن برای تنبیه ایران به خاطر آن‌چه «نقض حقوق زنان و سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات» خوانده شده است، درباره طرح امریکا برای خارج کردن ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل در ۱۴ دسامبر رای‌گیری خواهد شد. امریکا روز دوشنبه در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که رویترز آن را رویت کرده است، با ادعای اینکه سیاست‌های ایران «به طرز فاحشی با حقوق انسانی زنان و دختران و ضوابط کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل مغایرت دارد»، آن را محکوم کرده است. ایران به تازگی عضو این کمیسیون ۴۵ عضوی سازمان ملل شده بود که هر ساله در مارس نشست برگزار می‌کند و هدف آن ‌پیش‌برد برابری جنسیتی و قدرت‌دادن به زنان است و هر دوره آن چهار ساله است. پیش‌نویس قطعنامه امریکا «جمهوری اسلامی ایران را فورا از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل برای دوره چهار ساله بعدی آن از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ خارج می‌کند.»شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که ۵۴ عضو دارد، درباره این موضوع رای‌گیری خواهد کرد. موضوع حذف ایران از این کمیسیون سازمان ملل در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تازه‌ترین اظهاراتش درباره ادعاهای حقوق بشری کشورهای غربی علیه ایران گفت: این کشورها که دارای سابقه سیاهی در نقض حقوق بشر هستند چگونه به خودشان حق می‌دهند خودشان را مدعی و مدافع حقوق بشر نشان دهند چه طور به خودشان حق می‌دهند در عین حالی که زنان، کودکان و مردان کرد ما را در سردشت با تجهیز رژیم متجاوز صدام به سلاح‌های شیمیایی بمباران کرده است اکنون دم از حقوق زنان کرد ما بزنند. نفاق آنها آشکار است، این نفاق شرم‌آور است اما آنها انجام می‌دهند.

۳۴۰ زندانی واجد شرایط آزاد شدند

رییس کل دادگستری استان تهران از آزادی ۳۴۰ نفر از زندانیان به‌منظور عملیاتی‌سازی دستور ریاست قوه قضاییه مبنی بر بهره‌مندی زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی خبر داد. علی القاصی رییس کل دادگستری استان تهران در همین زمینه بیان کرد: با توجه به حسن عنایت و تدبیر رییس قوه قضاییه به‌منظور کاهش جمعیت کیفری، اقدامات لازم در جهت احصاء زندانیان واجد شرایط انجام شد. وی با اشاره به اینکه برخی از اشخاصی که در جریان قضایا و اتفاقات اخیر بازداشت شده بودند نیز در میان زندانیان آزاد شده قرار دارند، عنوان کرد: در نهایت طی روزهای اخیر، ۳۴۰ نفر از زندانیان با اتخاذ تدابیر قانونی از زندان آزاد شدند و به آغوش خانواده خود بازگشتند. القاصی با تاکید بر اینکه نگاه و رویکرد دستگاه قضایی نسبت به جرایم خشن و مخل امنیت شهروندان، قاطع و بدون اغماض خواهد بود، گفت: در کنار این موضوع، با توجه به سیاست‌های دستگاه قضایی، رافت اسلامی همواره در مواجهه با زندانیان مورد توجه قرار می‌گیرد.

راهپیمایی ۲۲ بهمن می‌تواند به انعکاس صدای ملت تبدیل شود

سید نظام‌الدین موسوی رییس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: مردم بزرگ‌ترین سرمایه انقلاب و نظام اسلامی هستند. نخستین جلسه ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی ۷ آذر ۱۴۰۱ با حضور مسوولان کمیته‌ها و نمایندگان دستگاه‌های عضو این ستاد در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد. موسوی رییس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در ابتدای این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از حسن اعتماد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بابت انتصاب مسوولیت ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، با ارایه تحلیلی از شرایط روز کشور گفت: ملت بزرگ و بصیر ایران امروزه با جنگ ترکیبی پیچیده‌ای مواجه است و در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد. وی با اشاره به اهمیت پاسداشت دهه فجر، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب در سال جاری افزود: انقلاب اسلامی ایران و همه مناسبت‌هایی که به این تحول بزرگ تعلق دارند، از چنان عظمتی برخوردارند که اگر سال‌های سال به آن پرداخته شود، باز هم ناگفته‌هایی دارد که می‌بایست در راستای عمل به جهاد تبیین به آن پرداخته شود. سخنگوی هیات رییسه مجلس یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، در کویر استبداد زده و استعمارگزیده قرن بیستم در منطقه غرب آسیا و روزگاری که دو بلوک شرق و غرب، عالم را بین خود تقسیم کرده بودند، یک تجدید حیات انسانی و معنوی برای بشریت بود که اندیشه و آرمان جدیدی را پیش روی بشر قرار داد و یک مسیر نورانی را ترسیم و ایده‌هایی را به جهان ارایه کرد که بعد از ۴۴ سال، به دلیل تاثیرگذاری آن در منطقه مورد دشمنی و کینه‌توزی قرار گرفته است. وی با بیان اینکه هم دشمنان و هم دوستان در برابر عظمت ایران و انقلاب خضوع می‌کنند، خاطرنشان کرد: حرکت‌های استقلال طلبانه و ضد استعماری در نیمه دوم قرن بیستم، کم نبوده است ولی ضریب تاثیرگذاری هیچ یک از آنها به اندازه انقلاب اسلامی ایران نبوده و نفوذ جغرافیایی و معنوی انقلاب اسلامی و دوام آن بیشتر از سایر انقلاب‌ها در منطقه و جهان است. رییس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی تاکید کرد: به همین دلیل است که این فرهنگ سیاسی و اجتماعی  هر ساله، باید زنده نگه داشته شود و ما موظف هستیم، این شعائر و ارزش‌ها را زنده و پویا نگه داشته و پاس بداریم.

 

ارسال نظر