نوسان بورس روی لبه اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۹۴۷۱۹
نوسان بورس روی لبه اخبار

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت باز هم روند نزولی داشت و نتوانست به رشد دوهفته اخیر خود دست یابد. این افت ادامه‌دار نشان‌دهنده این است که بازار سرمایه توان و جان رشد ندارد و تنها با افزایش اعتماد و پول موجود در بازار، تالار شیشه‌ای می‌تواند رشد واقعی و سودآور خود را آغاز کند.

درحال حاضر شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 400 هزار واحدی نوسان می‌کند اما قیمت پایانی اغلب سهام موجود در بازار پایین‌ است و به نوعی قیمت‌ها با شاخص‌ها تناسبی ندارد که این موضوع می‌تواند در میان مدت اعتماد سهامداران را کاهش دهد. کاهش اعتماد نیز مساوی با کاهش نقدینگی در بازار سرمایه است. 

این هفته شاخص کل وضعیت بدی نداشت اما خبر استعفای رییس سازمان بورس و جایگزین شدن فردی جدید با عدم تخصص و پس از آن ابقای عشقی به عنوان رییس سازمان بورس باعث شد که سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط تا حدودی سردرگم شوند. 

یکی از مسائلی که مطرح می‌شود این است که استعفای رییس سازمان بورس به‌طور موقت کنار گذاشته شد و احتمالا در آینده نزدیک دوباره این موضوع تکرار خواهد شد.احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس در واکنش به این موضوع بیان کرد؛ استعفا و انتصاب در قانون محدودیت ندارد و تغییر ریاست سازمان در قانون به سه روش استعفا، فوت و برکناری ممکن است. همه این موضوعات امکان دارد هر لحظه اتفاق بیفتد. با این وجود هیچ صحبتی مبنی بر موقتی بودن پس گرفتن استعفا در جلسه شورای عالی بورس مطرح نبود و قرار شد شورا از ریاست سازمان بورس حمایت کند.

دشتیانه در پاسخ به این پرسش که آیا عشقی از استعفای خود برای ایجاد فشار در جهت حمایت از بازار سرمایه استفاده کرده است، ‌گفت؛ اصلا استعفای آقای عشقی برنامه‌ریزی شده‌ نبود و هرچند دلایل استعفای ایشان مطرح نشد اما آقای عشقی آن را مصلحت بازار عنوان کردند. این عضو شورای عالی بورس همچنین بیان کرد که در جلسه، صحبت‌هایی مبنی بر حمایت از بازار سرمایه در لایحه بودجه مطرح شد.

این وضعیت تاحدود زیادی تاثیر منفی روی بازار سرمایه و اعتماد سهامداران داشت و کارشناسان امید دارند هرچه زودتر وضعیت اعتماد در بازار سرمایه مشخص شود. 

از سوی این هفته خودروی 207 در بورس کالا عرضه شد که همین موضوع باعث شد سهامداران اقبال بیشتری به بازار سرمایه داشته باشند. در هفته اخیر 1000 دستگاه پژو 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار تومان و 400 تومان پس از 60 دقیقه رقابت مورد معامله قرار گرفت. در حالی که با نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش خودرو می‌توان مشاهده کرد که مدل صفر این خودرو در بازار آزاد با قیمت 430 میلیون تومان عرضه می‌شود. یعنی خریداران خودرو در بورس کالا این خودرو را با حدود 100 میلیون تومان اختلاف با بازار آزاد خریداری کردند.

نگاهی به آگهی‌های منتشر شده درشبکه‌های اجتماعی خرید و فروش بیانگر آن است که پژو ۲۰۷ معمولی امروز با قیمتی حدود ۴۳۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد اما مصرف‌کنندگانی که امروز در بورس کالا اقدام به رقابت و خرید ۲۰۷ کردند با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون تومان موفق به خرید شدند تا مشخص شود وقتی به سازوکار بازار اعتماد می‌کنیم، قطعا یک سمت برنده این سیاست، مصرف‌کنندگان واقعی هستند.

همین عرضه‌ها باعث می‌شود که روند معاملات بورس کالا تا حدودی تغییر کند یعنی سهامداران به دنبال معامله در بورس کالا بروند چراکه خودورها با قیمت‌ کمتر به دست خریدار می‌رساند. همچنین اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که عرضه خودرو در بورس کالا پنج مزیت دارد. نخست از بین رفتن تقاضای سرمایه‌ای، جلوگیری از قیمت‌سازی، بسته شدن درب پشتی کارخانه‌ها، فراهم شدن امکان افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت تمام شده آن، فراهم شدن امکان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

   حضور قوی فروشنده‌ها در بورس

دو هفته قبل که بورس یک جهش پرشتاب به سمت بالا داشت، شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن و شاخص فرابورس رشد بیشتری کرد. اما در این هفته شاخص‌های فرابورس و هم وزن بخشی از جاماندگی خود از شاخص کل را جبران کردند. در این هفته شاخص کل بورس 3407 واحد معادل 24 صدم درصد افت کرد. اما شاخص کل هم وزن 5832 واحد معادل 1.45 درصد و شاخص فرابورس 115 واحد معادل 62 صدم درصد رشد کردند. به عبارتی می‌توان گفت در این هفته نمادهای بزرگ بازار رشد نکرده‌اند و در مقابل، نمادهای کوچک بازار کمی بالا رفته‌اند. به این ترتیب عقب ماندگی نمادهای کوچک بازار نسبت به نمادهای شاخص ساز که از دو هفته گذشته اتفاق افتاده بود، جبران شده است.

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بهتر شد، اما در مقایسه با روز شنبه هفته گذشته همچنان کاهش ارزش معاملات خرد مشاهده می‌شود. در آخرین هفته آبان ماه بالاترین ارزش معاملات خرد مربوط به روز دوشنبه با رقم 3380 میلیارد تومان است. در روزهای شنبه و یکشنبه هم ارزش معاملات خرد به ترتیب 3000 و 3100 میلیارد تومان ثبت شد.

اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات خرد کاهشی بود و سه شنبه با رسیدن رقم معاملات به کمتر از 3000 میلیارد تومان، یک گام کاهشی بزرگ در ارزش معاملات خرد برداشته شد. پس از آن در روز چهارشنبه هم ارزش معاملات به 2770 میلیارد تومان رسید و کاهشی نگران‌کننده داشت. از ششم مهرماه که سرمایه‌گذاران حقیقی حدود 50 میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند تا روزهای پایانی آبان ماه، تنها در 2 روز پول به بازار تزریق شده بود که آن هم مربوط به هفته‌ای است که شاخص کل 10 درصد رشد کرد. اما دوباره در این هفته سرمایه‌گذاران حقیقی در دو روز پول به بازار تزریق کردند.

در روزهای یکشنبه و سه شنبه به ترتیب 80 و 110 میلیارد تومان پول جدید به بازار وارد شد اما در سه روز دیگر این هفته پول از بازار خارج شد که رقم آن کم هم نبود. در روز شنبه سرمایه‌گذاران حقیقی 700 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند، دوشنبه رقم خروج پول به 150 میلیارد تومان رسید و در روز چهارشنبه هم 70 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. شاخص قدرت خریداران حقیقی در این هفته تنها در روز یکشنبه بالای عدد یک بود و رقم 1.1 را ثبت کرد. در سایر روزها، قدرت فروشنده‌های حقیقی بیشتر از خریداران حقیقی بود. 

روز شنبه که بیشترین قدرت فروشنده‌ها بود، شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.84 را ثبت کرد. دوشنبه و سه شنبه هم این شاخص به ارقام 0.94 و 0.93 رسید. پس از آن در روز چهارشنبه وضعیت کمی بهبود یافت و شاخص مربوطه، رقم 0.98 را ثبت کرد.

   میزان معاملات اوراق بدهی

در آخرین هفته آبان به‌طور میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 22 هزار و 465 میلیارد تومان بود. در هفته اخیر به‌طور میانگین 66 درصد از ارزش معاملات کل بازار سهام به اوراق بدهی اختصاص داشت. در این هفته، بیشترین رقم معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به روز دوشنبه اختصاص داشت که بیش از 69 هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات اوراق بدهی در اولین روز کاری هفته 36 درصد از معاملات بازار سهام را شامل می‌شد. روز یکشنبه سهم اوراق 68 درصد بود. روز دوشنبه سهم اوراق به 93 درصد رسید.

روز سه‌شنبه ارزش معاملات اوراق کاهش یافت و 59 درصد از معاملات بازار ثانویه را شامل شد. در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق به 16 هزار و 492 میلیارد تومان رسید که 73 درصد از معاملات بازار را شامل شد. در هفته اخیر شاهد کاهش ارزش معاملات خرد سهام بودیم. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 3 هزار و 436 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 7 درصدی داشت.


 

ارسال نظر