ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۰۱:۰۴:۳۸
کد خبر: ۱۹۳۸۹۳

تحریم، مانع توسعه شبکه راداری هواشناسی

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه برای ساخت رادارهای ایرانی فاصله زیادی داریم، گفت: روش‌های استحصال آب برای تامین منابع آبی به‌صرفه نیست. به گزارش تسنیم، سحر تاجبخش مسلمان با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سطح کشور و اثرات تغییر اقلیم بر ناهنجاری‌های ایجاد شده، تغییر کاربری اراضی را از مشکلات عمده مدیریت بحران در بروز باران و سیلاب اعلام و اظهار کرد: در برخی از کشورها شیوه‌های استحصال آب در حال انجام است اما این روش‌ها در بهترین حالت 12 درصد به افزایش بارش باران کمک می‌کند. وی ادامه داد: شیوه‌های استحصال آب اگرچه در برخی امور مانند مه و تگرگ‌زدایی موثر است اما روش متداول و به‌صرفه‌ای در تامین منابع آبی نیست و برخی آسیب‌های دیگر را نیز بر جای می‌گذارد.  وی بیان کرد: سازمان هواشناسی برای توسعه ایستگاه‌های هواشناسی، تجهیزات لازم را از اعتبارات ملی تامین می‌کند اما اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌ها باید از استان تامین شود که حمایت مسوولان استانی و به‌ویژه استاندار را می‌طلبد. رییس سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به ضرورت توسعه رادارهای هواشناسی، گفت: ایران دست‌کم به 16 رادار جدید هواشناسی نیازمند است و احداث هر رادار هواشناسی بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  تاجبخش با بیان اینکه تحریم تجهیزات رادارهای هواشناسی از دیگر موانع توسعه شبکه راداری است، اضافه کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری ساخت داخلی رادارهای هواشناسی آغاز شده که تا به سرانجام رسیدن آنها، فاصله زیادی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی سامانه هشدار سیل فعال شدن همزمان زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم است، یادآور شد: این سامانه در 530 نقطه از کشور نصب شده و فعال است.دولت در تلاش است تا در تمام نقاط کشور ایستگاه‌های هشدار سیل را نصب و فعال کند که اجرای همزمان تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کاری دشوار است. وی یکی از نیازهای اساسی مدیریت بحران کشور را ایجاد و اشتراک‌گذاری پایگاه داده‌ای دانست که به صورت مکان محور مناطق آسیب‌پذیر را به خوبی برای تجزیه و تحلیل دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر هواشناسی فراهم آورد.

زمین مازاد ۳ وزارتخانه در اختیار وزارت راه قرار گرفت

سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد: ۲۵۱۷ هکتار زمین مازاد وزارتخانه‌های کشاورزی، علو و نفت مطابق قانون جهش تولید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. به گزارش تسنیم، سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، علوم تحقیقات و فناوری و نفت در صدر دستگاه‌هایی هستند که اسناد زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌اند. بر این اساس 1800 هکتار از این زمین‌ها متعلق به وزارت جهاد و کشاورزی، 554 هکتار متعلق به زمین‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 163 هکتار مربوط به زمین‌های شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت می‌شود. وزارت آموزش و پرورش با 143 هکتار، شرکت ذوب‌آهن با 68 هکتار و وزارت کشور با 67 هکتار زمین هم در فهرست نهادهایی هستند که اسناد زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌اند. این اراضی در 26 استان کشور واقع شده که بیشترین میزان انتقال اسناد اراضی متعلق به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. البرز و اصفهان هم به‌ترتیب رتبه دوم و سوم در انتقال اسناد مالکیت زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی را در اختیار دارند. پیش از این سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده بود از آنجا که این زمین‌ها در محدوده شهرها قرار دارند هزینه آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در آنها برای ساخت مسکن دولتی به مراتب پایین‌تر از زمین‌هایی خواهد بود که خارج از محدوده شهر تامین شوند.

پیشرفت ۸۸  درصدی قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تکمیل آزادراه تهران-شمال با هدف حفاظت از محیط زیست و پیشرفت ۸۸ درصدی عملیات راهسازی در قطعه دو این آزادراه خبر داد. به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی، پس از بازدید از روند اجرایی منطقه دو آزادراه تهران-شمال، این پروژه را یکی از فعال‌ترین پروژه‌های فعلی کشور خواند و عنوان کرد: منطقه دو آزادراه تهران-شمال یکی از چهار منطقه این آزادراه بوده که به طول ۲۲ کیلومتر در ادامه منطقه یک در حال اجرا است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بخش اول آن‌که برای بهره‌برداری پیش‌بینی شده، ۸۸.۵ درصد است که با برنامه‌ریزی، باند غربی منطقه دو و تونل شرقی را زیر ترافیک خواهیم داشت.

ورود سامانه بارشی به کشور از امروز

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی از سمت غرب به کشور خبر داد و اعلام کرد: تا پایان هفته در اکثر استان‌های نیمه غربی، شمالی و مرکز کشور بارندگی خواهیم داشت. به گزارش ایرنا، نوع مخاطره نیز رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، در ارتفاعات احتمال بارش برف، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد همراه با خیزش و نفوذ گردوخاک، کاهش دما و احتمال رخداد مه گزارش شده است. بر این اساس دوشنبه در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، غرب و شمال غرب اصفهان، قم و شمال خوزستان بارندگی خواهیم داشت. اثر مخاطره نیز لغزندگی جاده، اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی است.

 

ارسال نظر