ساخت‌وسازهای قاچاقی در خلازیر

۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۰۰:۵۴:۲۲
کد خبر: ۱۹۳۸۸۵

گروه راه و شهرسازی |

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران از ساخت‌وسازهای قاچاقی توسط افرادی حرفه‌ای در منطقه ۱۹ و خلازیر خبر داد و گفت: این افراد با ترفندها و کلاهبرداری‌های متعدد اقدام به این کار کردند.

 چمران دیروز در حاشیه برگزاری یکصدویکمین جلسه شورای شهر تهران، در خصوص ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌ویژه در منطقه خلازیر واقع در منطقه 19 گفت: متاسفانه در این محدوده ما شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در هفته‌های اخیر و در زمانی که نیروی انتظامی درگیر اغتشاش شده است، بوده‌ایم به‌طوری که در منطقه 19 و در محدوده خلازیر ما زمین‌های زیادی را داریم که اکثرا اوقافی بوده و عده‌ای از اشخاص نیز به صورت حرفه‌ای که از گذشته نیز سابقه داشته‌اند اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کرده‌اند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه این افراد به صورت حرفه‌ای و با پول‌های هنگفت اقدام به این ساخت و سازها کرده‌اند، تصریح کرد: البته شهرداری منطقه نیز در روزهای گذشته با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی، اقداماتی برای برخورد با چنین ساخت‌وسازهایی را آغاز و جلوی بسیاری از آنها را نیز گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد.

چمران با بیان این جمله که این افراد به صورت قاچاقی اقدام به ساخت و ساز در منطقه 19 کرده‌اند، تصریح کرد: این افراد حرفه‌ای بوده که عده‌ای از مردم را فریب و پول‌های آنها را گرفته و با ترفندهایی اقدام به ساخت‌و‌ساز غیرمجاز کرده‌اند و میلیاردها تومان درآمد کسب کرده‌اند.

    برخورد قضایی با قصور در زمینه آلودگی هوا 

سوده نجفی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز از قوه قضاییه خواست که با دستگاه‌هایی که ترک فعل‌ها در پیشگیری از آلودگی هوا برخورد قضایی کند.

 نجفی دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه هر ساله به دلیل وارونگی هوا در زمستان شاهد آلودگی هوا هستیم، گفت: براساس آماری که محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرد از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از مجموع ۱۸۲۶ روز تنها ۳۶ روز هوای پاک در تهران ثبت شده است و آلودگی هوای تهران براساس اعلام مقام مربوطه در محیط زیست به رسانه‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰۰ قربانی گرفته است. این در حالی است که قانون گذار به صراحت نقش و وظیفه همه دستگاه‌ها در پیشگیری از آلودگی هوا را تعیین کرده است و اینکه برخی می‌گویند آلودگی هوا در تهران تقصیر مدیریت شهری است درست نیست و لازم است که مرکز ارتباطات در مورد نقش مدیریت شهری اطلاع‌رسانی کند.

وی ادامه داد: شورای شهر نیز خواستار عمل همه دستگاه‌ها به قانون هوای پاک است و از قوه قضاییه می‌خواهم از دستگاه‌هایی که از وظایف خود در پیشگیری از آلودگی هوا استنکاف کرده یا ترک فعل دارند برخورد لازم قضایی را انجام دهد.

    برنامه پدافند غیرعامل برای تاسیسات شهری

یک عضو شورای شهر نیز درباره لزوم استقرار شاخص‌های پدافندی در تاسیسات شهری تذکر داد. زهرا شمس احسان در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل یکی از روش‌های دفاعی موثر در کاهش آسیب‌پذیری تاسیسات شهری است، گفت: بنابر آیین‌نامه و مصوبات سازمان پدافند غیرعامل کشور و با استناد به برنامه پنج ساله سوم شهر تهران، شهرداری ملزم است که برنامه عملیاتی در راستای ارتقاء توان پدافندی در تمام زیرساخت‌های شهری ارایه کند و مساله پدافند غیرعامل در تمام شؤونات مدیریت شهری کاربرد دارد، لذا شهرداری باید هرچه سریع‌تر اقدامات خود را در خصوص پدافند غیرعامل شهر تهران و زیرساخت‌های آن همچون پل‌ها، مترو و غیره ارایه کند.

    ابقای اعضای کمیسیون‌های تخصصی  شورا

در تحولی دیگر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ابقای و استمرار ساختار اعضای کمیسیون‌های شش‌گانه تخصصی شورای اسلامی شهر تهران موافقت کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و یکمین جلسه علنی این شورا بررسی تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا مهدی چمران ریاست شورا، گفت: اگر کمیسیون‌های شش گانه تخصصی در شورا استمرار داشته باشد موفقیت بیشتر و بهتری را در پیش خواهیم داشت؛ لذا پیشنهاد می‌دهم همین ساختار ادامه پیدا کند، فقط یک تغییر کوچک و آن اینکه یکی از کمیسیون‌های پنج نفره شورا یکی از اعضای خود را به یکی از کمیسیون‌های سه نفره بدهد تا به این ترتیب روند ادامه کار تقویت شود. در حال حاضر در شورا یک کمیسیون پنج نفره، یک کمیسیون چهار نفره و مابقی کمیسیون‌ها سه نفره هستند.

وی ادامه داد: تعدادی درخواست داشتیم که کمیسیون‌ها را تغییر دهند و افرادی این درخواست را داشتند که من با آنها صحبت کردم که اگر از کمیسیون خود بروند فردی برای جایگزینی وجود ندارد و کمیسیون دو نفره معنا ندارد و قانونی هم نیست. چمران تاکید کرد: کمیسیون برنامه و بودجه در حال حاضر پنج نفره است که با توجه به تخصص حقوقی آقای کاشانی پیشنهاد می‌دهم که ایشان از کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون حقوقی و نظارت بروند و اعضا این پیشنهاد را قبول کنند.

در ادامه احمد صادقی در تذکری گفت: بر اساس ماده ۵ دستورالعمل و آیین‌نامه داخلی شورای شهر تهران رأی‌گیری برای اعضای کمیسیون‌های تخصصی باید به صورت کتبی و مخفی انجام شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در رأی‌گیری پیشنهاد ریاست شورا برای جابه‌جایی حبیب کاشانی از کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون حقوقی و نظارت با هشت رأی موافق و ۱۲ رأی مخالف مورد تایید اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفت و به این ترتیب رأی‌گیری برای اعضای کمیسیون‌ها به صورت مجزا آغاز شد که نهایتا اعضای کمیسیون برنامه و بودجه آخوندی، کاشانی، صادقی، مظفر و امانی با اکثریت آراء به تصویب رسید. برای کمیسیون فرهنگی زهرا شمس احسان، علوی، نادعلی، معدنی پور با اکثریت آراء به تصویب رسید. برای کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز تشکری هاشمی، قائمی و آقامیری به تصویب رسیدند. برای کمیسیون شهرسازی و معماری چمران، شربیانی و عباسی به عنوان اعضا مورد تصویب اکثریت شورا قرار گرفت. برای کمیسیون حقوقی و نظارت سروری، سلیمانی، اقراریان با موافقت اعضا به تصویب رسیدند و برای کمیسیون خدمات شهری و سلامت نیز پیرهادی، بابایی و نجفی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسیدند.

 

ارسال نظر