خدمات شهری برای اتباع خارجی پولی شد

۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - ۰۲:۳۶:۳۷
کد خبر: ۱۹۳۴۳۰
خدمات شهری برای اتباع خارجی پولی شد

گروه راه و شهرسازی|

با رای اکثریت اعضای شورای شهر، شهرداری تهران مکلف شد تا بهای خدمات ارایه شده به مهاجرین و اتباع خارجی را از آنها گرفته و 50 درصد از درآمدهای حاصله از این محل را در اختیار استانداری قرار دهد. محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری نودو هفتمین جلسه این شورا در توضیح لایحه 1401 شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه مصوبه اخذ بهای خدمات ارایه شده به مهاجرین و اتباع خارجی» گفت: براساس این لایحه پیشنهاد شده که برای ارایه خدماتی که به اتباع خارجی داده می‌شود بهایی در نظر گرفته شود که بر این اساس پیشنهاد می‌شود برای خانوارهای یک یا دو نفره ۴۰۰ هزار تومان، سه یا چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفر تا بیشتر ۶۰۰ هزار تومان دریافت شود و همچنین به شهرداری اجازه می‌دهد تا سقف ۵۰ درصد از درآمدهای این محل را برای کمک به تامین نیازهای مهاجرین طی تفاهم‌نامه‌ای در اختیار اداره کل اتباع استانداری قرار دهد. وی در توضیح این لایحه گفت: در مردادماه سال گذشته مصوب شده بود تا سهم درآمد شهرداری تهران از خدمات به مهاجرین و اتباع خارجی 60 درصد و سهم درآمد استانداری از این موضوع 40 درصد باشد. آخوندی ادامه داد: با توجه به پیشنهاد ارایه شده از سوی استانداری، شهرداری برای سال جاری اصلاحیه‌ای را ارایه کرده که طی آن سهم درآمد شهرداری 50 درصد و سهم استانداری در این زمینه 50 درصد خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در سال گذشته استانداری پیشنهاد 50 به 50 شدن سهم درآمدی از محل خدمات ارایه شده به اتباع خارجی را به شهرهای اطراف تهران داده بود که مورد موافقت این شهرها قرار گرفت. حالا ما بر اساس لایحه ارایه شده از سوی شهرداری این مجوز را به شهرداری تهران می‌دهیم تا سقف 50 درصد درآمد با استانداری به تفاهم برسد. چمران نیز در ادامه بررسی و رای‌گیری برای تصویب این لایحه اظهار کرد: موضوع افزایش بهای خدمات به تبعه‌های خارجی در همه شهرهای دیگر استان تهران اخذ و اجرای این موضوع در تهران مغفول مانده است و این خلأ موجب بروز مشکلاتی خواهد شد چرا که تبعه‌ها برای انجام امور مربوطه این رقم را در شهرهای دیگر پرداخت می‌کنند. وی افرود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته زمینه پرداخت حق خدمات اتباع در تهران هم میسر شده است. در پایان اعضای شورای شهر این لایحه را به رای گذاشته و اصلاحیه مصوبه اخذ بهای خدمات ارایه شده به مهاجرین و اتباع خارجی با اکثریت آراء موافق به تصویب رسید.

    ماجرای لایحه درجه یک و دو

جعفر شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اما در جلسه دیروز شورای شهر در تذکری اظهار کرد: لایحه درجه یک و دو نداریم لازم است معاونان شهردار در بررسی تمامی لوایح در شورای شهر حضور داشته باشند. شربیانی گفت: در ۵ دوره قبلی زمانی که یک لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر ارسال می‌شد، به احترام مردم و نمایندگان مردم در شورا معاونان و مدیران در زمان بررسی حضور پیدا می‌کردند. وی افزود: اما در این دوره بعد از گذشت ۱۴ ماه این رویکرد در تفکر مدیریت شهری این دوره نه تنها شکل نگرفته بلکه برنامه‌ای برای آن نیز ندارند. نایب‌رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: بعضا شاهد هستیم لوایح از شهرداری به شورا می‌آید اما معاونان در زمان دفاع حضور ندارند که این رویه نه برای شهرداری و نه شهروندان و شورا مناسب نیست. وی بیان کرد: تذکر بنده این است که ما لایحه درجه یک و دو نداریم، تمامی کارهای ما در شورای شهر برای مردم است. اینکه یک لایحه‌ای برای شهرداری مهم است و همه در جلسه بررسی حضور دارند اما لایحه‌ای که برای شهرداری مهم نیست هیچکدام از معاونان حضور ندارند و از این لوایح به عنوان لوایح درجه دو یاد می‌شود. شربیانی یادآورشد: درخواست من این است که حتما معاونان به این مساله توجه کنند. اگر این کار برای تضعیف شورا انجام می‌شود که رویکرد خوبی نیست و باید اصلاح شود تا شورای شهر قوی و با تعامل بالا در تهران داشته باشیم.

    صداوسیما تجدیدنظر کند

پرویز سروری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در خصوص بی‌توجهی رسانه ملی نسبت به بازتاب اقدامات روحیه بخش مدیریت شهری در استان تهران، تذکر داد.  سروری در نود و هفتمین جلسه شورا خطاب به رسانه ملی متذکر شد و گفت: از دوستان خود در سازمان صداوسیما انتظار داریم، توجه بیشتری نسبت به پخش اخبار مدیریت شهری و اقداماتی که در حال انجام است، داشته باشند. هر قاعده‌ای استثنایی دارد جز قاعده فلسفی.  او افزود: تهران به عنوان مرکز کشور که نقش الگودهی دارد، همواره در صدر توجهات رسانه‌ای بوده است؛ در حال حاضر اخبار شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران در وقت مرده‌ای از شبکه تهران پخش می‌شود که هیچ بیننده‌ای ندارد. رویکرد صداوسیما در قبال تهران مانند سایر استان‌هاست. در شرایط دشوار فعلی طبق بیانات رهبر انقلاب، بازتاب اقدامات خوب، می‌تواند امیدبخش باشد. نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با درخواست تجدید نظر در سیاست‌های صداوسیما در مورد پخش اخبار استان تهران، گفت: روز گذشته 200 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان تهران شد، در شهریور نیز 591 اتوبوس زمین مانده خارج از خط به این ناوگان اضافه شده بود، به این ترتیب نزدیک 1000 دستگاه اتوبوس در تهران فعال شده است که اتفاق بزرگی است. اینها می‌تواند برای مردم امیدبخش باشد آن هم در شرایطی که تحت فشار روانی از سوی افراد اغتشاشگر هستند تا بدانند که خدمت ادامه دارد و خادمان مردم در شورا و شهرداری با توان بیشتر این روزها در حال خدمتگزاری هستند. 


10 سال است که از داخل اتوبوس نخریده‌ایم!

آن‌گونه که مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفته، مدیریت شهری اصرار دارد از اتوبوس‌های تولید داخل در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت استفاده کند، اما اگر در داخل نتوانند به وعده‌های خود عمل کنند، به ناچار از اتوبوس‌های خارجی استفاده خواهد کرد. 

چمران در بخشی از گفت‌وگوی خود با فارس در این باره اظهار کرده بود: سازندگان داخلی اتوبوس باید براساس توان خود اقدامات را انجام دهند. البته گفته بودند در هر ماه می‌توانند 50 اتوبوس بدهند. یعنی به صورت ماهیانه این اتوبوس‌ها وارد خطوط شود. اما در خصوص بحث توان خودروسازان داخلی باید بگویم که اتوبوس‌سازان هم قدری حق دارند. در حدود 10 سال است که از داخل اتوبوسی خریداری نشده است اینها هم نمی‌توانستند وسایل خودشان را نگه دارند، در نتیجه کار خود را تغییر داده و در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اتوبوس‌سازان که نمی‌توانستند کارخانه‌شان را تعطیل کنند بلکه روش کار را عوض کرده و سراغ تولیدات دیگر رفتند و در حال حاضر اگر بخواهند اتوبوسی بسازند زمان‌بر است چرا که باید تجهیزات را آماده، خط تولید را راه‌اندازی و همچنین تعدادی کارگر استخدام کنند چرا که 10 سال است اتوبوسی نساخته‌اند. اما وعده داده‌اند در هر ماه 50 اتوبوس تزریق کنند. حالا شاید قدری کار زمان‌بر باشد. قراردادهایی در خصوص تأمین اتوبوس بسته شده و امیدواریم خودروسازان داخلی به وعده‌های خود عمل کنند.

او افزود: عموماً تمایل ما این است که اتوبوس خارجی وارد نکنیم و از اتوبوس‌های داخل استفاده کنیم اما اگر در داخل نتوانند به وعده‌های خود عمل کنند ناچار می‌شویم از اتوبوس‌های خارجی استفاده کنیم. ما اصرارمان بر این است که داخلی‌سازی صورت گیرد و از تولیدات داخل استفاده کنیم اما اگر شرایط خاص باشد مجبور می‌شویم اتوبوس وارد کنیم. اما نمی‌توانیم اتوبوس‌های نو وارد کنیم چرا که خیلی گران است و با قیمت یک اتوبوس نو می‌توانیم چند اتوبوس داخلی بسازیم و این به صلاح نیست. 

چمران اظهار کد: اما در خصوص اتوبوس‌های دست دوم خارجی باید بگویم اگه بنا باشد اتوبوس‌های اینچنینی وارد شود در حد نو هستند و قیمت آن یک هشتم اتوبوس نو خواهد بود و قطعاً خرید آن به صرفه است. البته این را هم بگویم که این تعداد محدود خواهد بود و این کار را شهرداری با کمک بخش خصوصی انجام خواهد داد. در برنامه دارند که در سال جاری اقداماتی انجام دهند.

 

ارسال نظر