ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۱۶ - ۰۱:۲۸:۱۷
کد خبر: ۱۹۳۱۳۰

آمادگی ایران برای مسکن‌سازی در سوریه

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای حضور در کشور سوریه خبر داد و گفت: می‌توانیم در پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن سوریه حضور داشته باشیم. به گزارش تسنیم، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در سفر به دمشق در دیدار با حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه بر حمایت تهران از سوریه تاکید و اظهار کرد: ایران در کنار مردم و دولت سوریه می‌ایستد. وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی در کنار سوریه هستیم و می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته و در زمینه‌های بازرگانی، تجاری و پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن مشارکت داشته باشیم. در این دیدار عرنوس با اشاره به روند بازسازی سوریه پس از وقوع جنگ و ایجاد خرابی‌های حاصل از جنگ 11 ساله، تصریح کرد: گشودن افق‌های وسیع‌تر همکاری بین دو کشور به نفع دو ملت و دو کشور است و از همکاری‌های مشترک نتایج مثبتی ایجاد می‌شود. قاسمی همچنین در دیدار با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه پیشنهاد ایران را برای تاسیس صندوق ضمانت صادرات جهت رفع نگرانی شرکت‌های خارجی ارایه کرد. وزیر راه گفت: در این دیدار به رییس‌جمهور سوریه پیشنهاد تأسیس صندوق ضمانت صادرات را ارایه دادم تا شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در سوریه نگرانی نداشته باشند.

موش در پرواز ایران‌ایر!

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشاهده حیوان موذی در هواپیمای پرواز تبریز-تهران توسط خلبان، گفت: این هواپیما پس از بررسی بخش‌های حساس به سمت تهران پرواز کرد. به گزارش تسنیم، حسام قربانعلی مدیر روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره مشاهده موش در هواپیمای ATR پرواز شب گذشته تبریز-تهران اظهار کرد: هواپیمای هما حدود یک ساعت و 45 دقیقه زودتر از زمان خروج از فرودگاه تبریز به زمین می‌نشیند و قبل از پذیرش مسافر، یکی از خلبان‌ها وجود حیوان موذی (موش) را در هواپیما گزارش می‌دهد. وی ادامه داد: در آن زمان پذیرش مسافر نداشته‌ایم و هیچ مسافری در هواپیما نبوده است. به این دلیل که کوچک‌ترین موارد برای ما حساسیت‌زاست به واحد مهندسی تعمیرات این خبر داده شد. وی افزود: همکاران مهندسی قسمت‌هایی از جلو هواپیما و بخش‌های حساس را مجددا مورد بازبینی قرار می‌دهند و هیچ حیوان موذی و خزنده دیگری دیده نمی‌شود. مدیر روابط عمومی ایران ایر، ‌اضافه کرد: علاوه بر این با واحد عملیات فرودگاه مهرآباد گفت‌وگو می‌شود و هواپیما بعد از دقیق‌ترین چک‌ها، با تاخیر به سمت تهران پرواز می‌کند.

پیشنهاد روس‌ها برای تکمیل خط‌آهن رشت-انزلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر زیرساخت‌های حمل و نقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای پیرامونی می‌توانند وضعیت ترانزیتی خود را تا ۵۰ میلیون تن افزایش دهند. به گزارش تسنیم، شهریار افندی‌زاده در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای CIS متصل می‌شود، اظهار کرد: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که می‌تواند موجب توسعه ترانزیت بین کشورهای همسایه این دریا شود. دو هفته قبل در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه، هدف‌گذاری برای ترانزیت کالا تا 10 میلیون تن در سال 2023 میلادی تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساخت‌ها هرچه سریع‌تر اجرا شود. افندی‌زاده با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه‌ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا 50 میلیون تن تا سال 2030 میلادی در دستور کار بود، اضافه کرد: این میزان ترانزیت از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می‌شود و با رفع گلوگاه‌های مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود. وی با اشاره به علاقه‌مندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی و جنوبی از جمله چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی با هدف ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ‌همکاری‌های ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه‌قاره هند، تصریح کرد: در زمان حاضر حدود 85 درصد از جابه‌جایی کالا در کشور از طریق جاده‌ انجام می‌شود که باید با تکمیل زیرساخت‌ها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.

ارسال نظر