تلخی ادامه‌دار بورس تهران

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۳۵:۵۰
کد خبر: ۱۹۲۹۹۱
تلخی ادامه‌دار بورس تهران

این هفته بورس تنها سه روز معاملاتی داشت و فقط در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه معاملات انجام شد. روز ابتدایی هفته، روزی بسیار بد برای بازار سهام بود. در روز شنبه شاخص کل افتی سنگین داشت و بیش از 27 هزار واحد کاهش یافت.اما در دو روز بعدی بازار رشد کرد و شاخص بخشی از آن افت 27 هزار واحدی را جبران کرد. در مجموع، در این هفته شاخص کل بیش از 8 هزار واحد افت کرد که معادل 64 صدم درصد می‌شود.شاخص هم وزن هم روندی مشابه شاخص کل داشت و با بیش از 3 هزار واحد افت، معادل 8 دهم درصد کاهش یافت. شاخص فرابورس نیز 34 واحد افت معادل 19 صدم درصد کاهش را به ثبت رساند.

    ارزش معاملات دوباره کاهشی شد

ارزش معاملات خرد در این هفته چندان تعریفی نداشت. در روز شنبه که بسیاری از نمادها افت‌های سنگین داشتند، این افت قیمت‌ها برای خریداران جذابیتی نسبی ایجاد کرد و باعث بالا رفتن ارزش معاملات خرد شد. در روز شنبه ارزش معاملات خرد به 2550 میلیارد تومان رسید و این در حالی بود که چهارشنبه هفته ماقبل آن، ارزش معاملات 2130 میلیارد تومان بود.با وجود اینکه شنبه این هفته ارزش معاملات خرد به بیش از 2500 میلیارد تومان رسید، اما در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ارزش معاملات کاهشی شد. روز دوشنبه ارزش معاملات خرد به 2080 میلیارد تومان رسید و روز چهارشنبه رقم 2070 میلیارد تومان برای معاملات خرد ثبت شد. در ورود و خروج پول حقیقی‌ها به بازار، این هفته دوباره خروج پول ثبت شد. روز شنبه خروج پول سنگینی اتفاق افتاد و سهامداران حقیقی بیش از 620 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. اما روز دوشنبه‌شدت خروج پول کاهش یافت و حقیقی‌ها حدود 120 میلیارد تومان پول از بازار بیرون بردند. روز چهارشنبه هم ورق برگشت و برخلاف دو روز گذشته، حقیقی‌ها این‌بار پول به بازار تزریق کردند. البته تزریق پول به بازار در روز چهارشنبه رقم کمی بود و حدود 50 میلیارد تومان ورود پول به بازار اتفاق افتاد.

    فروشنده‌های قدرتمند

قدرت خریداران حقیقی در این هفته بسیار بد بود. روز شنبه که کاملا روز فروشنده‌ها بود و خریداران هیچ حرفی مقابل فروشندگان نداشتند. در این روز شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.66 را ثبت کرد. این رقم به حدی پایین است که پس از دهه اول خرداد ماه به این سو، چنین رقمی ثبت نشده بود.در روز دوشنبه وضعیت کمی بهبود یافت اما همچنان فروشنده‌ها بازار را در اختیار داشتند و شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.75 را ثبت کرد. روز چهارشنبه هم این شاخص به رقم 0.83 رسید.

    چه خبر از بورس کالا

بازار گواهی سپرده در هفته نخست مهر شاهد دست به دست شدن نزدیک ۷ میلیون و ۵۱۱ هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان بود. سکه از لحاظ ارزش و سیمان از لحاظ حجم، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستادند.در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در هفته‌ای که گذشت، ۷ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۹ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ۱۲۰ میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۳۱ شهریور، بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان برای ۹ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۴۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا، ۴۲۷ هزار و ۵۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۶۱ میلیارد تومان را ثبت کرد.اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۵۱ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۶ درصدی در حجم معاملات، رتبه سوم بازار را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد.سیمان با ثبت معامله ۵ میلیون و ۹۵۸ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۴ میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۷۹ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۸ مهر، ۷۴۱ هزار و ۸۷۶ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد و ۵۹۷ میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه دوم در حجم و سوم ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. سهم زعفران از حجم کل معاملات ۱۰ درصد و از ارزش کل معاملات ۲۰ درصد برآورد شد.ارزش معاملات ۳۸۳ هزار و ۶۳۸ گواهی سپرده شیشه نیز به رقم ۳۰ میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۲۵ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد.

    بورس امروز رونق می‌گیرد؟

بر اساس گزارش اقتصادآنلاین، هر چند که شاخص کل در دو روز معاملاتی پایانی هفته اول مهر ماه توانست روند صعودی در پیش بگیرداما روند معاملات در روز چهارشنبه حاکی از افزایش فشار فروش داشت؛ به گونه‌ای که شاخص کل در نیم ساعت پایانی با افت همراه شد که می‌تواند به عنوان یک سیگنال منفی برای بازار روز شنبه محسوب شود. با این وجود با نگاهی به چارت شاخص کل می‌توان بیان کرد که بازار سهام در محدوده اشباع فروش قرار گرفته است؛ شرایطی که غالباً با افزایش تقاضا و رشد شاخص کل همراه بوده است. موضوعی که می‌تواند احتمالا به مثبت شدن بازار سهام در هفته آینده بینجامد. اما در این میان انتشار اخباری مبنی بر تحریم چند شرکت ایرانی به عنوان یک شوک بیرونی برای بازار عمل می‌کند. هرچند متاسفانه شکست مذاکرات به افزایش احتمالی قیمت دلار می‌انجامد و در میان مدت رشد بازار سهام را به همراه دارد اما در کوتاه‌مدت شوک تشدید تحریم‌ها می‌تواند به نزول بورس بینجامد. نکته دیگر بازار سهام به انتشار گزارش‌های ماهانه و همچنین صورت‌های مالی مربوط به نیمه نخست سال بر می‌گردد که احتمالا برخی از نمادها با اقبال بیشتری همراه باشند و باید دید که گزارش‌های ۶ماهه می‌تواند کلیت بازار را به سمت بالا سوق دهد. به‌طور کلی نیروهای مثبت و منفی متعددی بر بازار فردا اثر گذارند؛ اگر خبر مربوط به تشدید تحریم‌ها نبود، می‌توانستیم احتمال افزایش تقاضا برای بازار سهام فردا را بیشتر در نظر بگیریم. اما در این شرایط باید دید که واکنش معامله گران به این خبر چیست. به ویژه آنکه چند خبر نیز حاکی از احتمال تشدید تحریم‌ها دارد؛ پایگاه اینترنتی «واشنگتن فری بیکن» مدعی شد که مقام‌های ارشد دولت امریکا طییک جلسه توجیهی محرمانه به کنگره امریکا اطلاع داده‌اند که مذاکرات غرب با ایران برای احیای برجام به بن‌بست رسیده است و برخی دیگر مدعی هستند که امریکا در حال برنامه‌ریزی برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران است.


 

ارسال نظر