سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۱:۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۹۱۹۴۲

پیشرفت‌های دفاعی ما قابل مقایسه با قبل نیست

رییس قوه‌قضاییه گفت: امروز همگان نه تنها بر اقتدار نظامی و بازدارندگی کشور ما معترف هستند بلکه پیشرفت‌های نظامی و دفاعی ما از محاسبه دشمنان اصلی نظام جمهوری اسلامی نیز خارج شده است. محسنی اژه‌ای در جریان بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه روز صنعت دفاعی، طی سخنانی با اشاره به دستاوردها و توانمندی‌های ارزشمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و وزارت دفاع، این دستاوردها و توانمندی‌ها را غرورآفرین دانست و اظهار کرد: پیشرفت‌های نظام و کشور در حوزه صنایع دفاعی به‌واسطه تلاش‌ها و مجاهدت‌های فعالان این حوزه در بخش‌های مختلف از جمله وزارت دفاع، نه‌تنها با چهار دهه پیش که حتی با چهار سال پیش هم قابل مقایسه نیست و این امر بیانگر توسعه روزافزون صنایع دفاعی کشور است. رییس قوه قضاییه تصریح کرد: محصولات و دستاوردهای صنایع دفاعی کشور حقیقتاً شگرف و قابل اعتنا است و پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه علاوه بر به ارمغان آوردن قدرت بازدارندگی برای کشور و نظام، منجر به تزریق حس اعتماد به نفس در جامعه و بالاخص میان جوانان و ایجاد و گسترش روحیه خودباوری و غلبه بر مشکلات و موانع شده است. رییس دستگاه قضا با اشاره به ناتوانی دشمن در پیاده‌سازی اغراض شیطانی و تجاوزکارانه خود در قبال ایران اسلامی به‌واسطه اقتدار نظامی و بازدارنده کشور، بیان داشت: در یک مقطعی دشمن تصور می‌کرد که در کمترین زمان می‌تواند بر کشور ما مسلط شود؛ اما امروز همگان نه تنها بر اقتدار نظامی و بازدارندگی کشور ما معترف هستند بلکه پیشرفت‌های نظامی و دفاعی ما از محاسبه دشمنان اصلی نظام جمهوری اسلامی نیز خارج شده است. رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت اصل بومی بودن تجهیزات نظامی و دفاعی کشور، گفت: امروز ما در عرصه تجهیزات نظامی و دفاعی دارای مهندسی و دانش بومی هستیم، به گونه‌ای که دشمن حتی در صورت ضربه زدن، نمی‌تواند این دانش و مهندسی را در کشور ما از بین ببرد و این نکته بسیار حائز اهمیتی است. محسنی اژه‌ای، پیشرفت‌های شگرف حوزه نظامی و دفاعی کشور را منبعث از اتکا جوانان و متخصصین این حوزه به قدرت لایزال الهی و ارزش‌های اسلامی دانست و گفت: امروز شاهد هستیم که روحیه خودباوری و «ما می‌توانیم» نهادینه شده در نیروهای مسلح به بدنه جامعه و قشر جوان نیز سرایت کرده و آنها نیز چنین استدلال می‌کنند وقتی نیروهای مسلح ما می‌توانند به این اقتدار نظامی از حیث تجهیزات بومی نائل آیند، چرا ما نتوانیم. رییس قوه قضاییه در ادامه، بخش عمده‌ای از عزت و اقتدار کنونی نظام جمهوری اسلامی را مرهون خدمات و زحمات فرماندهان و متخصصین و جوانان فعال در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح دانست و تصریح کرد: قدرت بازدارندگی کشور و نظام که امکان تعدی و تجاوز را از دشمن سلب کرده به‌واسطه مجاهدت‌ها و خدمات فعالان در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح از جمله وزارت دفاع و صنایع دفاعی است. رییس دستگاه قضا گفت: ایمان به خدا، روحیه خودباوری، پیروی و اطاعت از فرماندهی معظم کل قوا و دست‌یابی به فناوری‌های پیشرفته تجهیزاتی، عناصر و عواملی است که سبب ارتقای روزافزون نیروهای مسلح ما می‌شود. رییس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته در وزارت دفاع در دوره مسوولیت «امیر محمدرضا قرایی آشتیانی»، وزیر دفاع را شخصیتی مخلص و مسوولیت‌پذیر خواند و توفیقات بیشتر وی را از خداوند مسألت کرد. محسنی اژه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه این آمادگی را دارد به مجموعه وزارت دفاع در حوزه مسائل حقوقی مرتبط با این وزارتخانه در چهارچوب ضوابط و مقررات قانونی یاری رساند.

چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد؟

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوربا بیان اینکه خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد امریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند به این پرسش که چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد، پاسخ داد. محمد جمشیدی در توییتر نوشت: خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد امریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند. امریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه‌ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است. تیم آقای رییسی این خواسته را رد کرد. امریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت «نه». امریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و امریکا نهایتا پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده؟

سند نهایی برجام مورد تایید روسیه است

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود با بیان اینکه «منتظر این هستیم که امریکایی‌ها درخصوص پرونده هسته‌ای ایران پاسخ دهند»  تاکید کرد که مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است. به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نشست خبری مشترکی در مسکو برگزار کردند. لاوروف در بخشی از سخنان خود در این نشست تاکید کرد: ما منتظر این هستیم که امریکایی‌ها چه زمانی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران پاسخ می‌دهند. یک سال گذشت اما آنها هنوز حقیقت واحدی در این خصوص اعلام نکردند. وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو موافقت خود با نسخه نهایی توافقات احیای برجام را اعلام کرده است. وی همچنین درباره همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه گفت که نتایج نشست تهران و توافقات روند آستانه تطبیق داده خواهد شد. از سوی دیگر فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه گفت: با اظهارات لاوروف درخصوص پرونده هسته‌ای ایران موافق هستم و تهران تمام کارهایی که باید انجام دهد را انجام داده است اما واشنگتن تلاش می‌کند که شروطی در مقابل بازگشت به برجام قرار دهد. وی گفت که از نقش روسیه و ایران در حل اختلافات سوریه و ترکیه تقدیر می‌کنیم.

 

ارسال نظر