از رشد تقاضای بیل مکانیکی در چین تا افزایش سرانه مصرف فولاد

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۰۱:۵۳:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۷۲۴
از رشد تقاضای بیل مکانیکی 
در چین تا افزایش سرانه مصرف فولاد

هما موید جعفری 

نیمه ماه آگوست و فصل اورهال در گذر است. در حالی که بنا به مناسبات فصلی بسیاری از کارخانجات فولاد جهان برای به روز رسانی و بازسازی مهیای استراحت می‌شوند؛ چین در مسیر افزایش مصرف سرانه فولاد خود می‌تازد.

کاهش موجودی فولاد در بازار و رشد ناگهانی تقاضای بیل مکانیکی در چین، موید تمرکز چین بر بازار مسکن و توسعه فعالیت‌های ساخت و ساز است که افزایش مصرف سرانه فولاد را در آن کشور به همراه خواهد داشت. از طرفی نوسانات اخیر نرخ در بازارهای سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در چین که اصلی‌ترین بازار هدف ایران نیز به شمار می‌رود حاکی از این است که بازار به کف رسیده و موجبات بهبود قیمت‌ها را فراهم آورده است.

در دو هفته گذشته شاهد بودیم قیمت قراضه به ۴۰۰ دلار در تن رسید و قیمت سنگ‌آهن نیز عملا به حداقل رقم خود یعنی حدود ۱۰۳ دلار نزدیک شد، سپس از ۱۱۰ دلار گذشت و مجدد به زیر ۱۱۰ دلار اصلاح قیمت نمود. از سویی دیگر با توقف حرکت‌های رادیکال دامپینگی از جانب روسیه یعنی رفیق و رقیب چین، مواجهیم. دامپینگ روسیه یکی از عوامل اصلی کاهش بیش از حد قیمت‌ها محسوب می‌شد که تحت تاثیر برخی سیاست‌ها دیگر انجام نمی‌شود و این کشور می‌کوشد با قیمت‌های فعلی بازار، موج‌سواری کند! لذا ضمن حفظ وضعیت موجود، انتظار افزایش قیمت‌ها و بهبود بازار فولاد به ویژه در چین از ماه سپتامبر دور از ذهن نبوده و بعیدنیست.

 

ارسال نظر