سقوط بیت‌کوین به ۱۹ هزار دلار

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۰۲:۳۱:۳۲
کد خبر: ۱۹۰۴۵۸
سقوط بیت‌کوین به ۱۹ هزار دلار

مدیران فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده امریکا، هشدار دادند که تورم بیشتر از پیش‌بینی‌های فعلی، ادامه خواهد یافت و تأثیر این سخنان به سرعت در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مشابه مشاهده شد. قیمت بیت‌کوین در حالی طی مدتی کوتاه به زیر ۲۰ هزار دلار سقوط کرد و به سطح ۱۹,۰۰۰ دلار رسید و در حال حاضر معامله‌گران هشدار می‌دهند این سطح حمایت بسیار مهم ممکن است در نهایت پس از تحمل تعداد فزاینده بازآزمایی سقوط کند.

قیمت بیت‌کوین پس از آنکه بانک مرکزی امریکا هشدارهای جدیدی راجع‌به نرخ تورم پیش‌بینی‌شده داد، در بازارهای آسیایی به سطح ۱۹,۰۰۰ دلار سقوط کرد. قیمت بیت‌کوین در یک شبانه‌روز، ۵.۵ درصد کاهش یافت و نسبت به ماه قبل نیز کاهشی ۴۰ درصدی را ثبت کرد. اتریوم با ۹.۹ درصد و سولانا نیز با ۱۱ درصد کاهش طی یک شبانه‌روز، وضعیت نامناسب بازار آلت‌کوین‌ها را بازتاب می‌دهند. جروم پاول، رییس فدرال رزرو ایالات متحده، از تعهد این نهاد به افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم خبر داد. او در جلسه «ECB» نگرانی خود را بیشتر چالش‌های مرتبط با افزایش تورم دانست تا چالش‌هایی از قبیل حرکت به‌سمت رکود که افزایش نرخ بهره می‌تواند آنها را ایجاد کند. پاول در این زمینه می‌افزاید: «تا این حد پیشروی ممکن است خطراتی ایجاد کند؟ بله ممکن است؛ اما خطر بزرگ‌تر آن است که سیاست تثبیت قیمت ما شکست بخورد.» پاول معتقد است فدرال رزرو باید به سرعت نرخ بهره را افزایش دهد و افزود کم‌کم افزایش‌دادن نرخ بهره نیز روش خوبی نیست، چون در آن صورت مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که افزایش قیمت کالاها، روندی ادامه‌دار است و حد ندارد. هرچند حدود یک هفته قبل، پاول می‌گفت از میزان افزایش تدریجی نرخ بهره تا قبل از سال آینده کاسته خواهد شد. معاملات آتی در بازار سهام ایالات متحده تحت‌تأثیر سخنان پاول قرار گرفت؛ به‌طوری که شاخص اس‌اندپی ۵۰۰، ۱.۵۹ درصد و شاخص نزدک ۱۰۰ نیز ۱.۹ درصد از ارزش خود را از دست دادند. بازارهای آسیایی نیز وضع مشابهی داشتند، تا جایی که شاخص نیکی ژاپن با ۲۲۵ واحد کاهش در حدود ۱.۵۴ درصد و شاخص آسیایی آسیا داو نیز با ۱.۱۴ درصد کاهش، روندی نزولی را دنبال می‌کنند. در بحبوحه افزایش قیمت کالاها، بانک‌های مرکزی سرتاسر جهان، در حال بررسی گزینه افزایش نرخ بهره بانکی خود هستند. اسپانیا در اوایل این هفته اعلام کرد که با ۱۰ درصد تورم، رکورد ۳۷ ساله تورم خود را شکسته است. هند و چین نیز با خطرات انقباض اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چنین مسائلی می‌تواند فشار فروش فعلی بیت‌کوین را شدیدتر کند. قیمت این ارز دیجیتال در چند ماه گذشته رفتاری مشابه با سهم‌های فناوری ریسک‌پذیر داشته و در سال جاری حدود ۵۸ درصد ارزش خود را از دست داده است. سرایت آثار مسائل دیگری چون ورشکستگی احتمالی وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال و شکست صندوق ارزهای دیجیتال‌تری اروز، بر فشار فروش ارزهای دیجیتال افزود. آن هم ارزهای دیجیتالی که زمانی تصور می‌شد سپری محافظتی علیه افزایش تورم خواهند بود.

 

    ثبت بدترین عملکرد ماهانه بیت‌کوین در ۱۱ سال گذشته

بهای بیت‌کوین در حالی در محدوده ۱۹ هزار دلاری بسته شد که با زیانی بیش از ۴۰ درصد در ماه ژوئن، بدترین عملکرد ماهانه خود از سال ۲۰۱۱ تاکنون را ثبت کرد. این بدترین عملکرد تاریخ بیت‌کوین در ماه ژوئن بوده و همچنین سنگین‌ترین زیان ماهانه از سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۹۰) تاکنون است. در واقع این افت ماهانه حتی از سقوط مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹) و بازارهای نزولی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۴ در بازه‌های زمانی ماهانه شدیدتر است. آخرین باری که ارز دیجیتال برتر بازار ۴۰ درصد افت کرده بود قیمت آن ۸ دلار بود. پس از آنکه قیمت بیت‌کوین زیر ناحیه ۲۰,۵۰۰ دلار بسته شد، کاهش قیمت شدت گرفت و حمایت ۲۰,۰۰۰ دلاری نیز از دست رفت. در صورتی که روند نزولی بیت‌کوین معکوس شود، مقاومتی در ناحیه ۲۰,۵۰۰ دلار وجود دارد که در صورت عبور قیمت از آن، رسیدن به سطح ۲۱,۰۰۰ دلار نیز دور از دسترس نخواهد بود. اما در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی، حمایتی در ۱۹,۴۰۰ دلار وجود دارد که در صورت شکسته‌شدن آن، امکان رسیدن به سطح ۱۸,۸۰۰ دلار نیز بعید نیست. اتریوم نیز روندی نزولی دارد و زیر حمایت ۱,۱۲۰ دلاری قرار گرفته است. اتریوم اکنون ۷ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. در سطح ۱,۰۵۰ دلار از اتریوم حمایت می‌شود و در حال حاضر این ارز دیجیتال در حال دست‌وپنجه نرم کردن با این حمایت است. در صورت شکسته‌شدن حمایت مذکور، امکان رسیدن به ۱,۰۰۰ دلار نیز وجود دارد. اما اگر روند اتریوم صعودی شود، اولین مقاومت در سطح ۱,۱۲۰ دلار و مقاومت بعدی در سطح ۱,۱۵۰ دلار قرار گرفته‌اند و عبور از این مقاومت‌ها می‌تواند وعده آغاز موج بهبودی قیمت برای اتریوم را بدهد.

    وضعیت آلت‌کوین‌ها در بازار سرخ

کاردانو حمایت خود در 480 دلار را از دست داد و هم‌اکنون نیز در تلاش برای عبور از حمایت 4 هزار و 500  دلاری خود است. احتمال می‌رود که قیمت تا سطح 42 دلار کاهش یابد. بی‌ان‌بی نیز حمایت‌های خود در ۲۲۰ دلار و ۲۱۲ را از دست داد. با توجه به‌شدت کاهش قیمت‌ها رسیدن به ۲۰۰ دلار نیز محتمل خواهد بود. قیمت سولانا نیز با ۹ درصد کاهش قیمت زیر سطح ۳۵ دلار معامله می‌شود. حمایت اصلی سولانا در ناحیه ۲۰ دلار به چشم می‌خورد و امکان رسیدن به ۲۸ دلار نیز وجود دارد. دوج‌کوین نسبت به بقیه ارزهای دیجیتال از عملکرد بهتری برخوردار بود و علی‌رغم فشار فروش همچنان حمایت 6 هزار و 500 دلاری خود را حفظ کرده است. دوج‌کوین از لحاظ قیمت بهترین عملکرد را در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار کسب کرده است. اگر روند قیمت صعودی شود، امکان رسیدن به مقاومت 7 هزار دلاری نیز وجود دارد. مقاومت بعد از آن در ناحیه 7 هزار و 200 دلار قرار دارد. قیمت ایکس‌آرپی هم‌چنان نزولی است و حمایت 320 دلاری نیز از دست رفته است. امکان رسیدن به حمایت 300 دلاری نیز وجود دارد و اگر با تغییر روند، نمودار ایکس‌آرپی صعودی شود، مقاومتی بزرگ در ناحیه 350 دلار وجود دارد. در این میان آلت‌‌کوین‌های بازار، قیمت ارز دیجیتال کوانت با ۱۳ درصد کاهش به ۴۹ دلار رسیده است و بدترین عملکرد را در بین ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بازار، به خود اختصاص داده است.

    ارزش بیت‌کوین  به محدوده ۱۶ هزار دلار خواهد رسید؟

طی مدتی کوتاه قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۰ هزار دلار سقوط کرد و در حال حاضر معامله‌گران هشدار می‌دهند که این سطح حمایت بسیار مهم ممکن است در نهایت پس از تحمل تعداد فزاینده بازآزمایی سقوط کند. معامله‌گران ارزهای رمزپایه که امیدوار بودند بازار در مسیری بالاتر قرار گرفته باشد در ۲۹ ژوئن، کاهش قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۰ هزار دلار را دوباره در طول معاملات روزانه تجربه کردند. داده‌های‌کوین تلگراف و تردینگ ویو نشان می‌دهند که ارز دیجیتال برتر در ساعات اولیه معاملات در ۲۹ ژوئن تحت فشار قرار گرفت و قبل از اینکه قیمت به بالای مرز ۲۰ هزار دلار برسد خرس‌ها توانستند بیت‌کوین را به پایین‌ترین حد روزانه ۱۹ هزار و ۸۵۷ دلار برسانند. کلمه هشدار برای معامله‌گرانی که به دنبال ورود به بازار در این سطوح هستند توسط تحلیلگر و کاربر مستعار توییتر اینکام شارکز با نمودار ارایه شد که یک مسیر احتمالی بیت‌کوین در ماه‌های آینده را نشان می‌دهد. وی معتقد است که در نهایت افراد بیشتری در مناطق خرد نسبت به مناطق بزرگ، سرمایه از دست می‌دهند. تابستان امسال معاملات و انباشت در نوسان است و در ماه نوامبر و دسامبر بیشترین معاملات صورت خواهد گرفت. کاربر توییتر آلت‌کوین شرپا، احتمال عقب‌نشینی قوی‌تری را بیان کرد: «ارزش بیت‌کوین بسیار پایین‌تر از ۲۰ هزار دلار خواهد بود و دوباره شاهد حرکت به سمت پایین‌ترین محدوده در حدود ۱۷ تا ۱۸ دلار خواهد بود.» به گفته رکت کپیتال، تحلیلگر محبوب این حوزه، اقدام اخیر قیمت منعکس‌کننده سایر بازارهای نزولی است و می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد کف قیمت ارایه دهد. در هفته ۲۰ ژوئن، بیت‌کوین شاهد حجم خرید مشابهی بود و پایین‌ترین سطح بازار نزولی سال ۲۰۱۸ و میانگین متحرک هفته‌ای نزدیک ۲۰۰ را تجربه کرد. وی افزود: «با این حال، در طول شکل‌گیری پایین‌ترین سطح سال ۲۰۱۸، این حجم خریدار قبل از کاهش ۲۰ درصدی بود. اگر بیت‌کوین ریزش کند، قیمت به ۱۶ هزار و ۴۰۰ دلار خواهد رسید.»

 

ارسال نظر