زنگ خطر تعطیلی خطوط تولید دارو

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۰۳:۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۸۹۹۹۳
زنگ خطر تعطیلی خطوط تولید دارو

اعضای هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ارسال نامه‌ به رییس‌جمهور، ضمن انتقاد از عدم رسیدگی به دادخواست‌های پیشین این صنعت، اصلاح قیمت منصفانه دارو را مطالبه فوری صنایع و شرکت‌های داروسازی ایران اعلام کردند و هشدار دادند که در غیر این‌صورت، امکان ادامه تولید از سوی این صنایع وجود ندارد و شرکت‌های داروساز ناچار به تعطیلی خطوط تولید هستند. اما چالش دیگری که این روزها گریبانگر کارخانجات داروسازی در کشور شده است، قطعی برق است که نمایندگان مجلس نیز نسبت به تبعات آن هشدار داده‌اند. البته رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، در اظهاراتی گفته است که بزرگ‌ترین مساله صنعت دارو در حال حاضر، عدم تعدیل قیمتی در پی افزایش هزینه‌های تولید است که می‌تواند در آینده نزدیک منجر به تعطیلی خطوط تولید دارو در کشور شود.

    بحران صنعت دارو چیست؟ 

در روزهای اخیر، تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت مجلس، نسبت به عواقب قطعی برق کارخانجات داروسازی ابراز نگرانی کرده و خواهان اتخاذ تدابیری شده‌اند که اخلالی در تولید دارو ایجاد نشود؛ چنانکه محسن روح‌الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، با بیان اینکه وضعیت دارو با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است که پیش از هر اقدامی در مورد قطع برق دولت با فعالان عرصه دارویی و داروسازان مشورت‌های لازم را انجام دهند تا از تبعات منفی آن کاسته شود. همچنین حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم دست به قلم برده و طی نامه‌ای به وزیر نیرو اهمیت صنعت دارو نسبت به سایر صنایع را بیان کرده و خواهان تداوم تامین برق این صنایع شده است. در همین رابطه، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با ابزار نگرانی در مورد قطعی برق صنایع دارویی، گفت: ما مطلع هستیم که نمایندگان مجلس طی رایزنی با وزارت نیرو، اهمیت شرکت‌های داروسازی را در زمینه تامین داروی کشور گوشزد کرده‌اند و وزارت نیرو نیز اعلام کرده است که فهرست کارخانجات داروسازی و موقعیت آنها را به این وزارتخانه ارایه دهیم تا از قطعی برق این واحدها جلوگیری کنند. محمود نجفی‌عرب در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران با بیان اینکه وزارت نیرو اعلام کرده که قطعی برق کارخانجات داروسازی در اولویت آنها نیست، ادامه داد: در حال حاضر فهرست کارخانجات داروسازی و محل استقرار آنها در حال جمع‌آوری است تا تدابیری برای جلوگیری از قطعی برق آنها اندیشیده شود.  او افزود: در سال گذشته نیز مشکلاتی در پی قطعی برق این کارخانجات پدید آمد که با رایزنی‌های صورت گرفته، این واحدهای تولیدی را از قطعی برق مستثنی کردند. به ویژه در کارخانجاتی که راکتورها در آن فعالیت‌ می‌کردند و قطعی برق موجب از بین رفتن سلول‌هایشان ‌می‌شد. بنابراین با پیگیری به موقع در سال گذشته، خسارت جدی در صنعت داروسازی پدید نیامد.  نجفی‌عرب در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مساله صنعت داروسازی قطعی برق نیست، بلکه بحث قیمت است. با توجه به افزایش هزینه‌ها که از اواسط سال گذشته آغاز شد، موضوع تعدیل قیمتی متناسب با افزایش هزینه‌ها از طریق اتحادیه‌ها و سندیکاها مورد پیگیری قرار گرفت. چنانکه نامه‌نگاری‌ها و جلسات متعددی با مسوولان دولتی در وزارت بهداشت و حتی معاون اول رییس‌جمهوری انجام شد و این مساله بارها هشدار داده شده است که اکنون ادامه فعالیت بسیاری از خطوط تولیدی شرکت‌های داروسازی، مقرون به صرفه نبوده و بخش‌های بسیاری زیان‌ده هستند.

او با اشاره به افزایش هزینه‌ها در بخش تامین مواد اولیه، دستمزدها و سایر بخش‌های سربار و جانبی و عدم تعدیل قیمت دارو، توضیح داد: به رغم نامه‌نگاری نمایندگان مجلس با سران قوا یا حتی فرهنگستان علوم پزشکی با مسوولان برای رسیدگی به وضعیت صنعت دارو، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. نجفی‌عرب با بیان اینکه صنعت دارو با بحران مواجه شده است، گفت: این وضعیت تا آنجا پیش رفته است که احتمالا برخی شرکت‌ها نتوانند تولید در برخی از خطوط را از اوایل تیرماه ادامه دهند و این مساله طی نامه‌هایی به اطلاع مقامات دولتی رسیده است. البته علاوه بر صنایع دارویی، صنایع تولیدکننده تجهیزات پزشکی هم دچار این مشکل هستند. به هر حال، دولت مصرف‌کننده عمده دارو و تجهیزات پزشکی است و لازم است این افزایش قیمت را بپذیرد. از سوی دیگر بیمه‌ها باید پای کار بیایند تا پرداخت از جیب بیمار تغییری نکند. اما بیمه‌ها اقبالی به این مساله نشان نمی‌دهند و این عدم اقبال شاید به این دلیل باشد که منابع‌شان محدود است. این یک مشکل جدی است که صنعت دارویی کشور با آن مواجه است و امیدواریم در روزهای آینده اقدام عاجلی در این باره صورت گیرد.

    احتمال تعطیلی خطوط تولید از تیرماه

پیش از این، اعضای هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ارسال نامه‌ به رییس‌جمهور، ضمن انتقاد از عدم رسیدگی به دادخواست‌های پیشین این صنعت، اصلاح قیمت منصفانه دارو را مطالبه فوری صنایع و شرکت‌های داروسازی ایران اعلام کردند و هشدار دادند که در غیر این صورت، امکان ادامه تولید از سوی این صنایع وجود ندارد و شرکت‌های داروساز ناچار به تعطیلی خطوط تولید هستند. در این نامه که 22 خردادماه با امضای اعضای هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به دفتر رییس‌جمهور ارسال شده، آمده است: «متاسفانه در شرایط کنونی بی‌توجهی به حداقل درخواست‌های این صنعت که از الزامات اولیه تولید است، همراه با بلاتکلیفی در تصمیم‌گیری‌ها، شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده که امکان تامین و تولید دارو را سخت‌تر و به مرز بحران رسانده است». در این نامه به برخی راهکارهای ارایه شده از سوی صنایع داروسازی کشور در رابطه با تخصیص ارز و قیمت‌گذاری منصفانه با پوشش بیمه‌ای مناسب، اشاره شده و آمده است: «با این حال با کمال تاسف هیچ‌گونه اقدام عملی برای رفع مشکلات کارخانه‌های داروسازی انجام نشده و عملا ضمن از دست دادن فرصت، امکان تولید بسیاری از داروها از بین رفته است». اعضای هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نامه خود به نمایندگی از شرکت‌های داروساز به رییس‌جمهور، ضمن اشاره به مشکلات رخ داده برای این صنعت در زمینه تخصیص به موقع ارز و همچنین افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزد در سال 1401 و افزایش چند برابری گاز مصرفی واحدهای تولیدی و هزینه‌های لجام گسیخته گمرکی، تاکید کرده‌اند که «نه تنها هیچ نشانه‌ای از حمایت از تولیدکننده نمی‌بینند بلکه بهای تمام شده داروهای تولیدی به‌شدت افزایش یافته و به دلیل عدم اصلاح قیمت منصفانه دارو با پوشش بیمه‌ای مناسب، امکان ادامه تولید برای شرکت‌های داروساز سلب شده و تعطیلی خطوط تولید و کمبود سراسری بسیاری از اقلام دارویی در کشور، بسیار محتمل است».  البته محمود نجفی‌عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، عنوان کرده که نامه دیگری نیز به امضای رییس اتاق تهران که حامل وضعیت موجود شرکت‌های داروسازی کشور و پیشنهاد مشخص افزایش قیمت دارو است، طی روزهای آینده به دفتر رییس‌جمهور ارسال می‌شود.

 

ارسال نظر