رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - ۰۲:۲۷:۵۰
کد خبر: ۱۸۹۷۱۷

آیا رکورد فروش خوردو در بورس شکسته خواهد شد؟

دیروز که بازار خودرو در کما به سر می‌برد و خریداران و فروشندگان خودرو سردرگم هستند، قیمت خودرو هم روند صعودی ثبت می‌کند. این در حالی است که دومین مرحله عرضه خودرو در بورس کالا از یازدهم خرداد با ثبت سفارش دو محصول دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم از خانواده گروه بهمن شروع شده که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که استقبال مردم چشمگیر بوده و این فرصت تا 18خرداد برای مشتریان فراهم است تا خریداران خودرو بدون واسطه و در بازاری کاملا شفاف خودروی خود را خرید کنند. باید منتظر ماند و دید در دومین مرحله عرضه محصولات گروه بهمن، استقبال از دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم به عنوان خودروی خانوادگی چگونه خواهد بود. طبق قوانین بورسی هر شخصی که دارای کد بورسی کالا باشد تنها می‌تواند درخواست خرید یک خودرو را ثبت کند.  بعد از کش و قوس‌های فراوان موافقان و مخالفان با طرح عرضه خودرو در بورس کالا، در نهایت 28اردیبهشت ماه، اولین مرحله عرضه خودرو با 600دستگاه وانت کارا از سبد محصولات بهمن استارت زده شد و برنده اصلی مردم بودن که بدون واسطه کارا را ارزان‌تر از بازار خرید کردند و همچنین در کنار این موضوع نیز شاهد کاهش قیمت وانت کارا در بازار بودیم. در این آشفته بازار خودرو که هیچ نظارتی بر روی قیمت‌های افسار گسیخته خودرو نیست، شاهد رکودی عجیب در بازار هستیم و خریدار و فروشنده خیلی سخت همدیگر را پیدا می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند این روش فروش بتواند این ارتباط را نزدیک‌تر کند و مکانی برای شکل‌گیری عرضه و تقاضای شفاف باشد. چنانچه عرضه‌ها از سوی تولیدکنندگان در بورس تداوم یافته و افزایش یابد به دلیل قرار‌گیری خودروها در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت‌ها، شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو می‌شویم که با افزایش عرضه‌ها، روند تخصیص خودرو به مصرف‌کنندگان نیز بهبود می‌یابد. از سوی دیگر خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و شاهد انباشت خودرو در دست عده‌ای دلال نخواهیم بود.

گزارش تورم ایالات متحده

گزارش‌های اقتصادی این هفته می‌تواند به عنوان یک جمع‌بندی برای سرمایه‌گذاران درخصوص مسیر آتی بانک‌های مرکزی باشد. گزارش تورم ماهانه ایالات متحده که روز جمعه اعلام می‌شود سرنخ مهمی در خصوص ادامه رشد قیمت‌ها برای تابستان خواهد بود. علاوه براین میزان جدیت بانک‌های مرکزی را در ادامه سیاست‌های انقباضی نشان خواهد داد زیرا تورم همچنان بزرگ‌ترین نگرانی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی است. همچنین بانک مرکزی اروپا این هفته در میان انتظارات برای فشار بر پدال سیاست افزایش نرخ بهره تشکیل جلسه خواهد داد. گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده که نشان‌دهنده تغییر تورم خانوار است، روز جمعه در ایالات متحده منتشر می‌شود که درست چند روز قبل از نشست بعدی فدرال رزرو است و قبل از تصمیم‌گیری فدرال رزرو برای افزایش چندباره نرخ بهره، به عنوان گزارش نهایی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تورم سالانه ۸.۳ درصد باشد، در حالی که انتظار می‌رود تورم اصلی (با استثنا کردن قیمت انرژی و سوخت) ۵.۹ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان دهد. عدد اخیر سومین ماه متوالی کاهش تورم را نشان می‌دهد و می‌تواند حمل بر این شود که تورم اصلی ممکن است به اوج خود رسیده باشد، یا به عبارت دیگر بازتاب‌دهنده کندتر شدن رشد دستمزدها در گزارش اشتغال باشد. همزمان، تورم عمومی ۸.۳ درصد و نزدیک به اوج خود پیش بینی می‌شود. در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان چرخه افزایش نرخ خود را آغاز کرده‌اند، بانک مرکزی اروپا یک یا دو قدم از آن فاصله گرفته است. تورم منطقه یورو که به بالاترین حد خود رسیده است، فوریت بیشتری را به بحث اضافه کرده است و تحلیلگران انتظار دارند این جلسه روشن کند که افزایش نرخ بهره در سه ماهه سوم اتفاق بیفتد یا خیر؟ کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا، دو هفته پیش در یک پست وبلاگی به نوعی بر افزایش نرخ بهره در شروع سه ماهه سوم صحه گذاشته بود، از این رو بیانیه بانک مرکزی اروپا و کنفرانس مطبوعاتی که بعد از نشست برگزار خواهد شد، می‌تواند فرصتی را برای لاگارد فراهم ‌کند تا راه بازگشت به نرخ‌های بهره مثبت را رسما روشن کند و با جلب نظر سرمایه‌گذارانی که مدت‌هاست منتظر تغییر واضح سیاست‌های این بانک هستند، اعتبار بانک مرکزی اروپا را روشن کند. گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال افزایش نرخ بهره زودتر از پیش‌بینی‌های رسمی موجب شده تا یورو بخشی از ارزش از دست رفته‌اش در برابر دلار را پس بگیرد و حدود ۵ درصد در یک ماه اخیر تقویت شود. با این حال جهت نهایی بازارها بستگی به روشن شدن رسمی موضوع در نشست بانک مرکزی اروپا دارد که می‌تواند با افزایش نرخ بهره ارزش واحد پولی حوزه یورو را افزایش دهد.

بورس رشد می‌کند؟

تجارت‌نیوز| ایمان رییسی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: برخلاف شایعات موجود امروز نرخ بهره کاهش یافت. بورس امروز برخلاف روز قبل خود (آخرین روزکاری هفته اخیر) حرکت کرد و فردا نیز روند عکس امروز است و انتظار مثبت شدن بازار را برای این روز داریم. وی توضیح می‌دهد: به علت اظهارنظر نادرست یکی از کارمندان سازمان خصوصی در رابطه با قیمت بلوک خودورسازان، معاملات بورس توسط خودرویی‌ها به چالش کشیده شد اما با انتشار قیمت بلوک خودرو و خساپا وضعیت بهتر می‌شود. رییسی می‌افزاید: از سوی دیگر امروز شایعه‌ای مبنی بر افزایش نرخ بهره مطرح شد. همچنین نشست شورای حکام نیز التهابی در بورس به وجود آورد که منفی‌های بازار ناشی از هیجان بیشتر شد. این کارشناس بازار سرمایه در نهایت تاکید می‌کند: از لحاظ تکنیکال در موج چهار اصلاحی هستیم و این موج می‌تواند حوالی محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی به پایان برسد و پس از آن موج پنج صعودی شکل بگیرد.

 

ارسال نظر