سکه ۱۹۰ هزار تومان ارزان شد

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۲:۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۸۸۴۰۸
سکه ۱۹۰ هزار تومان ارزان شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ اونس جهانی طلا که به مرز 2 هزار دلار نزدیک شده بود به قیمت 1977 دلار کاهش یافت. قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 27530 تومان رسید و در نتیجه قیمت طلا و سکه با کاهش همراه شد.قیمت سکه طرح جدید با کاهش ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد.انس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۷۸ دلار و ۹۶ سنت معامله شد.رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ میلیون و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشت و از ۱۴ فروردین ماه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد.

    افت اندک قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (سه‌شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۱) با ۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۵ هزار و ۳۲۴ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با ۱۳ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۶۳۲ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۷۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۴۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۴۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۴۷۱ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۲۲۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۴۶۹ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۸۱ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۴۰ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی این روند ادامه داشت. به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه وارد کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت .با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در همان قیمت ۲۵ هزار تومان افت و خیز داشت.

     بانک مرکزی: وضعیت ذخایر  اسکناس ارزی امسال از سال قبل بهتر است

بانک مرکزی با اشاره به وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور با توجه به رشد درآمدهای صادرات، دو روز پیش به نقل از مدیر اداره بین‌الملل خود خبرداد: با توجه به رشد قابل ملاحظه درآمدهای ارزی به سبب افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین رشد چشمگیر قیمت نفت، با فرض حفظ شرایط موجود (ادامه تحریم‌ها) نیز سال جاری در مقایسه با سال گذشته از نظر درآمدهای ارزی، در وضعیت بهتری قرار خواهیم داشت.شایان ذکر است علی صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی نیز در اسفند گذشته اعلام کرد با توجه به تامین ارزی که انجام شده است در بهترین وضعیت ذخایر اسکناس ارزی قرار داریم.

   تامین یک میلیارد دلار ارز اقلام دارویی  در فروردین ماه

 بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین ماه امسال و طبق روال گذشته، یک میلیارد دلار برای تامین ارز اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مد نظر وزارت بهداشت، اختصاص یافته است، ضمن آنکه در سال گذشته نیز به میزان ۳.۲ میلیارد دلار ارز دارو تخصیص یافت.براساس قانون بودجه و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت، سقف ارز ترجیحی واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰ میزان ۳.۲ میلیارد دلار بود، که به‌طور کامل توسط بانک مرکزی تامین شد.بر این اساس روند تخصیص ارز واردات دارو و تجهیزات پزشکی، متناسب با مصوبات مربوطه و اعلام اولویت‌های درخواستی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گونه‌ای بوده که در بهمن و اسفند ماه سال گذشته در مجموع بیش از ۴۵۰ میلیون دلار تخصیص ارز به درخواست‌های واصله آن وزارت انجام شده است.با توجه به اهمیت مقوله دارو و تجهیزات ضروری پزشکی برای کشور، تامین ارز برای درخواست‌های وزارت بهداشت در چهارچوب ضوابط مربوطه، همواره در اولویت اقدامات بانک مرکزی بوده و هست، و مناسب‌ترین ارزهای دردسترس برای این اقلام اختصاص داده می‌شود.

    طلا تا یک قدمی ۲۰۰۰ دلار رفت

قیمت طلا سه‌شنبه پس از رسیدن به محدوده قیمت ۲۰۰۰ دلار در هر اونس ثابت ماند زیرا کاهش بازدهی خزانه‌داری امریکا فشار ناشی از بالاترین سطح دو ساله دلار را جبران کرد.بهای هر اونس طلا در ساعت ۶ و ۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۲.۶۰ درصد کاهش به ۱۹۷۶ دلار و ۱۰ سنت رسید و نسبت به آخرین قیمت روز گذشته (۱۹۷۷ دلار و ۶۱ سنت) ثابت بود.در بازار معاملات آتی امریکا نیز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۱۹۷۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و آخرین قیمت در روز گذشته ۱۹۷۹ دلار و ۳۰ سنت ثبت شده بود.روز گذشته، قیمت طلا با ثبت قیمت ۱۹۹۸ دلار و ۱۰ سنت در هر اونس به بالاترین قیمت در بیش از یک ماه گذشته رسید زیرا بحران اوکراین و نگرانی‌های تورمی باعث افزایش تقاضا برای شمش شد. همچنین، دلار نزدیک به بالاترین حد خود در دو سال گذشته ثابت ماند زیرا سرمایه‌گذاران برای افزایش چندباره نیم درصدی نرخ از سوی فدرال رزرو امریکا آماده شده بودند.قیمت هر اونس طلا در بازار نیویورک با یک تغییر جزئی به ۱۹۷۸ دلار و ۹۱ سنت رسیده است.قیمت طلا در شرایطی که سرمایه‌گذاران در حال بررسی جنگ در اروپا هستند، تورم افزایش‌یافته و خطر رکود اقتصادی در امریکا وجود دارد، تغییر چندانی نداشته است.قیمت این فلز گران‌بها در معاملات سه شنبه به‌دنبال بالا رفتن قیمت نفت و گاز طبیعی 1 درصد افزایش داشت. احتمال تحریم واردات گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا و خطر محدودیت‌های بیشتر غرب علیه نفت روسیه باعث بالا رفتن قیمت نفت و گاز شده است. به‌این‌ترتیب فشار بر قیمت مواد خام اولیه بالا رفته و تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در شرایط تورم بالا، افزایش یافته است.قیمت طلا در شرایطی افزایش می‌یابد که سود ده‌ساله اوراق بهادار خزانه‌داری امریکا هم بالا رفته و سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم سیاست‌های فدرال‌رزرو امریکا در مورد بالا بردن نرخ بهره در ماه مه هستند.طبق گفته کلوین وانگ، یکی از تحلیلگران سی‌ام‌سی مارکت در سنگاپور، بالا رفتن تورم و تشدید خطرات ژئوپلیتیکی باعث تقویت قیمت طلا شده است.

 

ارسال نظر