ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۰۱:۵۳:۰۷
کد خبر: ۱۸۷۴۸۲

سفرهای جاده‌ای در آستانه نوروز اوج گرفت

سفرهای جاده‌ای در هفته گذشته باز هم نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافت که نشان می‌دهد، ترددهای بین‌استانی در فاصله دو هفته مانده به سال نو در حال اوج‌گیری است. به گزارش ایسنا، سفرهای جاده‌ای مردم در هفته‌ای که گذشت در شرایطی که هر روز شاهد بیشتر شدن تعداد شهرهای قرمز کرونایی و جولان ویروس امیکرون در کشور بودیم، تغییر محسوسی را نسبت به هفته‌ قبل از آن تجربه کرد. چرا که بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ششم تا ۱۲ اسفند ماه، به صورت متوسط یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۵۱۳ وسیله نقلیه در هر روز در محورهای مواصلاتی کشور تردد کردند که نسبت به هفته قبل از آن افزایش ۱۰ درصدی را تجربه کرد و در قیاس با به هفته مشابه سال گذشته رشد چهار درصدی داشت.

پیش‌بینی ثبات در بازار مسکن طی سال آینده

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در شرایط اپیدمی کرونا و انجام مذاکرات وین، شایعات قبل و بعد از عید تاثیر خود را بر بازار مسکن از دست داده است، گفت: رشد قیمت مسکن به صفر رسیده و انتظار بازار باثباتی را در سال آینده داریم. خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌های گذشته معمولا با شایعات قبل ازعید و بعد از عید، قبل از انتخابات و بعد از انتخابات، بازار مسکن تحت تاثیر قرار می‌گرفت و عموما قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد. اما در حال حاضر که حدود دو سال است با اپیدمی ویروس کرونا مواجه شده‌ایم، شایعات تاثیر چندانی بر بازار ندارد. وی افزود: گزارش‌هایی که ما از کف بازار می‌گیریم نشان‌دهنده ثبات بازار مسکن است و اگر مراکز آماری اجازه دهند، بازار مقداری خودش را پیدا می‌کند و به یک ثبات نسبی قیمت می‌رسد. رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بازار مسکن دچار رکود شده است، گفت: عمده متقاضیان بالقوه مسکن منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند که تا الان پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و امیدوارم سریعتر موفقیت کلی اعلام شود. اگر این اتفاق رخ دهد، مسلم بدانید مقداری در قیمت خانه تاثیرگذار خواهد بود و انتظار کاهش داریم. رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: فعلا بازار بر مدار انتظارات کاهشی قرار گرفته و نگاه متعاملین این است که بازار آبستن حوادث خواهد بود. رشد قیمت مسکن به صفر رسیده و در این شرایط افزایش معاملات و قیمت دور از ذهن است. انتظار بازاری با ثبات در سال آینده را داریم.

جزییات تخفیفات دولت به طرح نهضت ملی مسکن

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت برای نزدیک کردن شکاف بین توان خانوار و قیمت مسکن، در دوحوزه «زمین» و «مالیات و خدمات» تخفیفات ویژه‌ای را در طرح نهضت ملی مسکن اجرایی می‌کند. محمودزاده در گفت‌وگو با ایرنا، درباره برنامه دولت برای افزایش توان خانوار در مقابل قیمت تمام شده مسکن، توضیح داد: برنامه دولت در حوزه زمین، کاهش قیمت زمین از قیمت تمام شده است. در همین راستا به استناد قانون با واگذاری ۹۹ ساله زمین‌ها از قیمت نهایی مسکن کسر خواهد شد. به گفته محمودزاده، زمین به‌طور متوسط ۴۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن در نقاط شهری را به خود اختصاص می‌دهد و وقتی این ۴۰ درصد کسر شود، طبیعتا انتظار کاهش قیمت را به همین میزان در قیمت نهایی داریم. او از حمایت‌های مالیاتی و تخفیفاتی که در قانون به طرح نهضت ملی داده شده خبر داد و گفت: در قسمت مالیات، یک عدد ثابت یک میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شد. محمودزاده گفت: تخفیف پروانه ساختمانی و کاهش هزینه‌های خدمات مهندسی نیز در این طرح گنجانده شده است، در قسمت هزینه انشعابات نیر متقاضی فقط حق اشتراک پرداخت می‌کند و حق تامین انتقال به عهده دولت است. هزینه‌های صدور وجواز ساخت نیز به صورت ماهیانه از سوی استانداری‌ها با شهرداری تسویه می‌شود. وی با توضیح اینکه این دو سیاست در کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک‌دهنده است، ادامه داد: با توجه به تسهیلاتی که دیده شده و یارانه‌هایی که با تامین منابع صندوق ملی مسکن، به دهک‌های کم درآمد تعلق خواهد گرفت، توان خانوار برای تامین نقد ینگی خرید خانه افزایش خواهد یافت. به گفته محمودزاده، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که با توجه به فاصله‌ای که قیمت تمام شده مسکن در بازار با توان خانوار دارد برای نزدیک کردن قیمت تمام شده به توان خانوار برنامه‌ریزی کند. وی با توضیح اینکه شش راهبرد در نهضت ملی مسکن مورد توجه دولت است، افزود: نخست توسعه و تقویت تولید مسکن توسط بخش خصوصی است که باعت شده ساخت و ساز مسکن شهری به نزدیک تولید نیم میلیون واحد مسکن برسد. محمودزاده گفت: راهبرد دوم، پیشنهادهای دولت برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده به عنوان ظرفیت قابل گسترش و راهبرد سوم هم ساخت و ساز واحدهای مسکونی در استطاعت گروه‌های اول تا سوم است.راهبرد چهارم نیز خانه‌سازی برای گروه‌های متوسط جامعه و راهبرد پنجم مسکن روستایی است. دولت همچنین در ششمین راهبرد، ساخت مسکن اجاره‌ای را که ۳۰۰ هزار واحد است و مراحل نهایی آیین‌نامه اجرایی را در دولت می‌گذارند، در نظر دارد.

 

ارسال نظر