ایران تا ابد منتظر توافق نمی‌ماند

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۳:۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۸۷۳۴۸

سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا که تهدید کرده بود در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است، واکنش نشان داد. سعید خطیب‌زاده در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: 

«امریکا سال‌هاست که از برجام کنار کشیده» است. از این رو است که باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. همه کشورها برای خود «گزینه‌های جایگزین» دارند، هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین امریکا پیش از این ثابت شده است. درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت. این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد.‌ اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه به قطعنامه اخیر شورای امنیت در رابطه با بحران یمن واکنش نشان داد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه اخیر شورای امنیت در رابطه با بحران یمن اظهار داشت: متاسفانه این قطعنامه و ادبیات به کار رفته در آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و لابی کشورهای ائتلاف متجاوز و در جهت خلاف تلاش‌های موجود برای از سرگیری فرآیند سیاسی اتخاذ شده است که تبعات منفی در مسیر صلح خواهد داشت و مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می‌کند.  سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: از ابتدای جنگ یمن نگاه جانبدارانه و خلاف واقعیت‌های یمن با هدایت حامیان اصلی تجاوز به سرزمین یمن در شورای امنیت سازمان ملل، نه تنها تاثیری در کاهش بحران نداشته است بلکه عاملی برای تداوم و طولانی شدن بدترین فاجعه انسانی قرن بوده است. خطیب‌زاده در پایان اظهار داشت: در نتیجه نادیده گرفتن جنایت‌های ائتلاف و دور شدن شورای امنیت از وظیفه ذاتی خود، در طول هفت سال جنگ ظالمانه یمن، شاهد نقض سیستماتیک و جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان، تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی و محاصره غیرقانونی بنادر و فرودگاه‌ها در سایه سکوت جامعه جهانی بوده‌ایم که تداوم این رویکرد، دورنمای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه را بیش از پیش دشوار و پیچیده می‌کند.

     رایزنی عربستان و فرانسه درباره ایران

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور و فرانسه درخصوص پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کردند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت وزارت خارجه عربستان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در پاریس دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار به آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله پرونده هسته‌ای ایران، بحران یمن و بحران اوکراین پرداخته شد. بنا بر این گزارش وزیران خارجه فرانسه و عربستان در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تاکید کردند: انجام هرگونه توافق باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا گسترش این سلاح ممانعت کند. بن فرحان و لودریان همچنین ضمن رایزنی درخصوص روابط دوجانبه بر «اهمیت تداوم همکاری‌های به منظور مقابله با چالش‌ها و تقویت امنیت منطقه ای » تاکید کردند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا اخیرا تهدید کرده بود که در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است.

     همه کشور با هم هماهنگند

رییس‌جمهور با بیان اینکه «عده‌ای نمی‌خواهند اهداف انقلاب اسلامی محقق شود»، گفت: این خواست دشمن است که باید آن را بر اساس نگاه تحولی شناسایی کرد و بر اساس همین نگاه و رویکرد تحولی، اجازه نداد هیچ مانعی مسیر حرکت ما به سوی اهداف انقلاب را کند یا متوقف کند. رییسی اظهار داشت: امروز و پس از ۴۰ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی اگر بخواهیم ببینیم انقلاب اسلامی چه مسیری را طی کرده‌ و به کجا باید برود، بهترین سند و راهنما برای ما بیانیه گام دوم انقلاب است لذا این سند باید مستند حرکت جمعی ما و سرلوحه اقدامات ما باشد. وی با تاکید بر اینکه همه کارگزاران و بخش‌های مختلف اجرایی کشور باید همراه و همدل باشند تا در زندگی مردم، تغییر محسوسی حاصل شود، افزود: استانداران عالی‌ترین مقام اجرایی در استان‌ها و مورد اعتماد و امانتدار همه نظام هستند و لذا باید اصلی‌ترین نقش را در ایجاد هماهنگی بخش‌های مختلف ایفا کنند. رییس‌جمهور با بیان اینکه «مسوولیت اصلی تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در وهله اول بر عهده شما استانداران است»، اظهار داشت: امروز به لطف خدا همه بخش‌های کشور با یکدیگر هم‌آهنگ و همراه هستند و باید از این نعمت برای باز کردن گره‌های زندگی مردم به نحو احسن بهره بگیریم. رییسی تصریح کرد: نشست استانداران سراسر کشور جلسه مغتنمی است که باید در آن اولویت‌ها و نیازها را دسته‌بندی کنید و در گفت‌وگو با وزرا و مسوولان بخش‌های مختلف دولت، مشکلات را حل و فصل کنید و اجازه ندهید موانع اداری و مالی مانع پیشبرد کارها شود که البته به پیگیری مستمر امور توسط استانداران نیاز دارد. رییس‌جمهور برگزاری مستمر و منظم نشست‌های سراسری استانداران با وزرا و مقامات اجرایی را در این زمینه بسیار مفید و موثر توصیف و خاطرنشان کرد: موضوع تمرکززدایی و تفویض اختیارات بیشتر به استانداران را در همین جلسات بررسی کرده و به نتیجه برسانید. رییس‌جمهور در ادامه سخنانش تغییر رویکرد مدیریتی در کشور را با منطق کارآمدی از دیگر انتظارات مهم از دولت مردمی عنوان کرد و گفت: در انتصابات جدید یا تثبیت مدیریت‌ها با همه کسانی که فکر می‌کنید نظر آنها به شما کمک خواهد کرد، مشورت کنید اما در نهایت مسوولیت شرعی و قانونی تغییر رویکرد مدیریتی دستگاه‌های اجرایی بر عهده شماست و باید با لحاظ مشورت‌ها، خودتان تصمیم‌گیری کنید و به هیچ‌وجه تحت تاثیر یا فشار دیگران، مدیری را تغییر ندهید یا تثبیت نکنید.

 

ارسال نظر