ریزش قیمت خودرو با سیگنال وین

۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۰۰:۵۴:۳۰
کد خبر: ۱۸۷۲۱۸
ریزش قیمت خودرو با سیگنال وین

تعادل |

فرکانس‌های مثبت مذاکرات سبب شد، قیمت‌ها در بازار خودرو همچون سایر بازارهای سرمایه روند نزولی داشته باشد و این روند را ادامه دهد. به‌طوری‌که چهارشنبه چهارم اسفند روی خروجی بسیاری از سایت‌ها قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز در بازار آزاد ۳۴۵ میلیون تومان نوشته شده، اما در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو رقم ۳۲۵ میلیون تومان را می‌شود برای این مدل پیدا کرد. در این میان برخی گزارشات میدانی نیز نشان از کاهش قیمت برخی خودروها دارد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اکنون زمان خوبی برای خودرو هست یا خیر؟ رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، ضمن تاکید بر حفظ آرامش بازار این روزهای خودرو، وضعیت بازار تا روزهای پایانی سال را همچنان آرام پیش‌بینی و اعلام کرده که با توجه به ادامه‌ روند کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و بدین‌ترتیب مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تا زمان تثبیت قیمت‌ها که مستلزم چند هفته ثبات نرخ ارز در یک کانال قیمتی است، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.

     قیمت آنلاین خودروها 

در روز‌های گذشته ماجرای درج قیمت در آگهی‌های مسکن دوباره حاشیه‌ساز شده و آنهایی که موافق حذف عدد و رقم‌ها هستند، اعتقاد دارند دلال‌ها با قرار دادن نرخ‌های نامتعارف قصد جابه‌جا کردن قیمت‌ها در این بازار را دارند. موضوعی که به‌اندازه خودش جای بحث دارد، اما در بازار خودرو آگهی‌های زیادی را زیر قیمت‌های اعلام شده روزانه پیدا می‌کنیم. البته اگر به رقم‌های اعلام شده به‌چشم مبنای تقریبی قیمت بازار نگاه کنیم، آن‌وقت تعداد مدل‌هایی که با قیمت‌های بالاتر آگهی می‌شوند، کم نیستند و کار در برخی از همین پلتفرم‌ها به حذف قیمت منجر شده است. سایت‌هایی که روزانه قیمت بازار آزاد مدل‌های داخلی و خارجی را روی خروجی خود قرار می‌دهند، ارزش تارا اتوماتیک را در روز چهارشنبه چهارم اسفند ۵۶۰ میلیون تومان اعلام کردند که با کمی جست‌وجو در آگهی‌ها مدل‌هایی را تا ۱۰ میلیون تومان زیر این قیمت پیدا می‌کنید. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با رنگ سفید حوالی چیتگر تهران ۵۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. در یک آگهی دیگر قیمت تارا اتوماتیک آبی را ۵۵۰ میلیون تومان گذاشته‌اند. قیمت نسخه دنده‌ای تارا طبق جدول‌ها و ارقامی که از سایت‌ها به‌شکل روزانه منتشر می‌شود، امروز ۴۰۳ میلیون تومان است. اگر آگهی‌هایی که قیمتشان به‌خاطر بالا بودن نسبت به سایر گزینه‌ها حذف شده را کنار بگذاریم مدل‌های ۴۱۰ و ۴۱۱ میلیون تومانی بالاترین قیمت‌های اعلام شده از سوی فروشنده‌ها به‌شمار می‌روند. رقمی که باعث می‌شود، شانس فروش خودرو‌های آنها به حداقل برسد. چون نسبت به رقم ۴۰۳ میلیون تومانی، مدل‌هایی را در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو پیدا می‌کنیم که ۱۳ میلیون تومان کمتر آگهی شده‌اند. 

از سوی دیگر، قیمت رانا پلاس ۲۷۶ میلیون تومان اعلام شده و این محصول کنار پژو ۲۰۶ تیپ دو با رقم ۲۶۵ میلیون تومان ارزان‌ترین خودرو‌های سواری تولیدی ایرانخودرو هستند. با این حال رانا پلاس در آگهی‌های خرید و فروش خودرو می‌تواند نزدیک به ۲۰ میلیون تومان کمتر ارزش داشته باشد.  قیمت دنا تیپ یک به عنوان ارزان‌ترین عضو خانواده دنا طبق آگهی سایت‌ها، ۳۶۶ میلیون تومان است. با این حال شخصی حاضر است در ازای ۳۵۰ میلیون تومان مدل ۱۴۰۰ دنا با رنگ نقره‌ای و ۹ ماه مهلت تمدید بیمه بفروشد. پژو پارس، پژو 207، سمند و ... سایر محصولات تولیدی ایران‌خودرو هستند که نسبت به قیمت‌های روزانه آنها در سایت‌های مختلف، در پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین نرخ‌های کمتری را برای آنها با کمی وقت گذاشتن پیدا می‌کنید. 

 خودرو‌های سایپا نسبت به محصولات ایران‌خودور قیمت کمتری دارند. همین موضوع کنار تقاضای بالا و تعداد بیشتر خرید و فروش‌ها، باعث شده کف قیمت آگهی‌ها درقیاس با رقم‌های اعلام شده روزانه نسبت به محصولات ایران‌خودرو اختلاف کمتری داشته باشد. مثلا وقتی از اختلاف ۲۰ تا ۱۵ میلیونی تارا و دنا صحبت می‌کنیم، اینجا اختلاف قیمت پراید و تیبا کمتر است. با این حال برای کسی که واقعا خریدار باشد، همین اختلاف هم غنیمت است. پراید ۱۱۱ در سایت‌هایی که امروز قیمت روزانه خودرو‌های داخلی را اعلام کرده‌اند، ۱۸۵ میلیون تومان است. در مورد دیگری، پراید صندوقدار با قیمت اعلام شده ۱۷۰ میلیون تومانی در یکی از آگهی‌ها ۱۶۴ میلیون تومان قیمت خورده است. حالا که تولید پراید هاچ بک و صندوقدار متوقف شده، تیبا صندوقدار ارزان‌ترین محصول تولیدی سایپا است و حتی از پراید هاچ‌بک باوجود توقف تولید، قیمت کمتری دارد؛ ۱۷۸ میلیون تومان. ارزان بودن و تقاضای بالا برای این مدل خودرو‌ها مثل تیبا صندوقدار اجازه نداده اختلاف قیمت زیادی بین آگهی‌ها و رقم‌های اعلامی روزانه به وجود بیاید. مثلا برای این خودرو کمترین قیمت‌هایی که پیدا می‌شود حدود سه تا چهار میلیون تومان از عدد ۱۷۸ میلیون پایین‌تر است، اما خریداران تیبا هاچ بک معمولی که امروز در سایت‌های مختلفی با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان روبرو شده‌اند، می‌تواند در آگهی‌ها انواع اقسام تیبا هاچ بک را با قیمت ۱۷۲، ۱۷۳ و ۱۷۴ میلیون تومان پیدا کنند. د رهمین حال، برخی گزارشات میدانی نشان می‌دهد، که قیمت خودروهای پرفروش روز گذشته در مدار افزایشی قرار گرفته‌اند واما برخی خودروها در مسیر کاهشی؛ به‌طوریکه در بازار روز گذشته تهران بهای پژو ۲۰۶ تیپ دو یک میلیون تومان دیگر کاهش قیمت را تجربه کرده و قیمت آن به ۲۶۵ میلیون تومان رسیده است و پژو ۲۰۶ تیپ پنج با یک میلیون تومان کاهش دیگر نسبت به روز سه شنبه، امروز با نرخ ۳۲۳ میلیون تومان عرضه می‌شود.  پژو پارس معمولی بدون تغییر قیمت با همان نرخ ۲۷۶ میلیون تومان دیروز عرضه می‌شود اما خودروی دنا امروز با ۴ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۶۶ میلیون تومان رسید.

قیمت سمند ال.ایکس ۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۲۶۵ میلیون تومان رسید. پراید ۱۱۱ اما ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و امروز با بهای ۱۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و پراید ۱۳۱ بدون تغییر قیمت با نرخ ۱۷۰ میلیون تومان در حال معامله است. پراید ۱۵۱ هم به همین ترتیب و بدون تغییر قیمت با نرخ ۱۶۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. تیبا معمولی چهارشنبه یک میلیون تومان افزایش قیمت داشت و با نرخ ۱۷۸ میلیون تومان فروخته می‌شود و قیمت تیبا دو با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز سه شنبه با نرخ ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. ساینا دنده‌ای امروز یک میلیون تومان کاهش قیمت داشت و با نرخ ۱۹۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و کوئیک دنده‌ای با یک میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزهای ماقبل خود به ۱۹۲ میلیون تومان رسیده است. بهای کوئیک آر هم چهارشنبه یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به ۱۹۸ میلیون تومان رسیده است.

     خودرو بخریم یا نه؟ 

اما سوالی که این روزها زیاد مطرح می‌شود این است که آیا مردم خودرو بخرند یا صبر کنند؟ سعید موتمنی در گفت‌وگو با «ایسنا» به این سوال پاسخ داده است. او با اشاره به اینکه این روزها بازار خودرو همچون روال ماه‌های اخیر همچنان در رکود کامل به‌ سر می‌برد، گفته است: خرید و فروش خودرو به معاملات ضروری مصرف و نیاز واقعی مشتری به خودرو محدود شده است. همچنان به سبب کاهش نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار طی یکی- دو ماهه اخیر، خریداران منتظر نتایج مذاکرات هستند. طی این روزهای بازار که نوسان نرخ ارز زیاد است، خریداران تا مشخص شدن آینده بازار، ایجاد ثبات و احتمال کاهش بیشتر قیمت، فعلا خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. 

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، می‌گوید: از سوی دیگر با توجه به اینکه روند قیمت‌ها در بازار سیر نزولی دارد، فروشنده تمایل بر این دارد که خودروهای در اختیار را (بابت نگرانی کاهش بیشتر ارزش خودروها) عرضه کند اما خریدار در بازار بسیار کم است. او تاکید کرد: ماه‌هاست که انتظار تورمی‌ در بازار خودرو وجود داشت، فروکش کرده و دیگر خبری از تقاضاهای کاذب نیست. تقاضای کاذب در خرید از کارخانه همچنان وجود دارد، اما چند ماهی است که بازار آزاد تقاضای کاذب و حجم بالای تقاضا نداشته است. تنها افرادی که نیاز فوری و اضطراری به خودرو دارند، مراجعه می‌کنند و خرید خود را انجام می‌دهند. در بازاری که نوسان نرخ ارز بیشتر است، فروشنده احساس می‌کند که با به ثمر نشستن مذاکرات، نرخ ارز کاهش بیشتری تجربه کند و بر این اساس کاهش قیمت خودرو در بازار بیشتر خود را نشان خواهد داد؛ بنابراین از این بابت (همانطور که اشاره شد)، فروشندگان خودرو نگران هستند. موتمنی اعلام کرد: در هفته جاری نیز قیمت‌ها در بازار نسبت به هفته‌های پیش‌تر همچنان روند نزولی خود را ادامه داده است. فرکانس‌های مثبت مذاکرات نیز سبب شد که قیمت‌ها در بازار خودرو همچون سایر بازارهای سرمایه روند نزولی داشته باشد و این روند را ادامه دهد. در حقیقت بازار عقب‌نشینی کرده است و قیمت‌ها نسبت به چند هفته‌ گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و هنوز به ثبات نرسیده است. زمانی قیمت‌ خودرو در بازار تثبیت خواهد شد که نرخ ارز در کانال قیمتی مشخص، هفته‌ها ثابت باقی بماند. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، آینده بازار خودرو را در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ اینگونه پیش‌بینی کرد که تا زمانی که چند هفته‌ای نرخ ارز در ثبات قیمتی نباشد و دارای نوسان باشد، بعید است که در روزهای پایانی سال و ایام شب عید، همچون روال سال‌های گذشته با موج افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید خودرو مواجه شویم. بیشتر خریداران بر این اعتقاد هستند که تاکنون که خرید خود را انجام نداده‌ایم، این مدت را هم دست نگه داریم تا نتیجه مذاکرات مشخص شود. وی تصریح کرد: زمانیکه ارز از کانال ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومان ریزش داشته است و این کاهش قیمت قابل توجه است، مشتری منتظر کاهش بیشتر قیمت طی روزها و هفته‌های آتی خواهد ماند و خرید خود را به تعویق خواهد انداخت؛ مگر آنکه نیاز ضروری به خودرو داشته باشد و این تعداد آمار تقاضا را چندان تغییر نخواهد داد.

 

ارسال نظر