اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۲:۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۸۶۶۱۵

دولت از تصدی‌گری کنار بکشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت چنانچه درگیر تصدی‌گری شود برای انجام سیاست هدایت‌گری و حمایتی، منابع و امکاناتی برایش باقی نخواهد ماند. جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اقدامات خانه ملت بابت کمک به جهش تولید براساس گفته‌های مقام رهبری به خبرنگار ایبِنا گفت: ایرادات طرح تسهیل فضای کسب و کار از مصوبات مجلس برطرف شده و یکی از کارهایی محسوب می‌شود که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در حال انجام است، از قبل هم ایشان این طرح را به نوعی مورد تمجید و تعریف قرار داده‌اند و از نمایندگان مجلس تشکر کرده بودند. یکی از اقدامات دیگر که در دستورکار مجلس قرار دارد، بحث طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها است که باید از ابزارها و روش‌های نوین استفاده کرد و راه‌های جدید را فراهم ساخت تا موانعی که برای تامین مالی بخش‌های زیرساختی و تولید وجود دارد، برطرف شود و از ظرفیت بازار پول و سرمایه نهایت استفاده به عمل‌آید. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که دولت باید خود را از تصدی‌گری کنار بکشد و بیشتر تسهیل‌کننده باشد، مجلس هم هر جا امکان کمک وجود دارد، نباید دریغ ورزد تا دولت درگیر مسائل تصدی‌گری و تولید نشود.  ورود دولت در هر قضیه‌ای قابل قبول نیست و تا جای ممکن باید موانع مورد حذف قرار گیرد و شرایط جهت کسب و کار تسهیل شود. اصل را باید بر این گذارد که تولیدکنندگان منافع خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و دولت هر جا که منافع آنان را مغایر با جامعه دید، باید ورود پیدا کند و در جایی که هماهنگ و همراه است، تسهیل شود تا بتوانند سود خود و جامعه را به نتیجه برسانند. بنابراین برای مدیریت این به هم ریختگی قانونی، مقررات‌زدایی به‌طور جدی باید دنبال شود و در حوزه‌هایی هم که خلأ قانونی وجود دارد، مجلس درصدد رفع آن بر‌آید تا بخش غیر دولتی بتواند از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کند.

قیمت طلا و سکه کاهش یافت

روز چهارشنبه 13 بهمن 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 27 هزار و 370 تومان و درهم امارات 7 هزار و 520 تومان معامله شدو قیمت سکه نیز به 12 میلیون و 40 هزار تومان رسید. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: افت نرخ دلار و اونس جهانی، 13 بهمن 1400 موجب کاهش قیمت در بازار طلا و سکه طی شده است. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه اونس جهانی به ۱۷۹۹ دلار رسید افزود: قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار, ۱ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ دلار (چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۸۸ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۵ هزار و ۱۰۷ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با افزایش ۳۲۱ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۶۷۴ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۸۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۸۹ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۰۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۹۲۸ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۷۶۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۱۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۶ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۳۲ تومان معامله شد. قیمت سکه (چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۹۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۰۳ دلار و ۵۷ سنت معامله شد.

رکورد ۳۰ تریلیون دلاری بدهی ایالات متحده امریکا

همه‌گیری کووید-۱۹ به کسری بودجه ایالات متحده و استقراض این دولت دامن زد و بدهی ملی ایالات متحده امریکا به ۳۰ تریلیون دلار رسید. بر اساس داده‌های خزانه‌داری امریکا، بدهی ملی امریکا روز سه‌شنبه برای اولین‌بار از ۳۰ تریلیون دلار گذشت که نتیجه استقراض بالا در طول همه‌گیری کووید-۱۹ بود. ژاپن و چین با داشتن ۱.۳ تریلیون دلار و ۱.۰۸ تریلیون دلار در خزانه داری ایالات متحده بزرگ‌ترین طلبکاران خارجی باقی مانده و بابت تمام وام‌های گرفته شده، بهره بدهکار هستند. تقریباً ۸ تریلیون دلار از بدهی ایالات متحده به نهادهای خارجی به غیر از ژاپن و چین و طلبکاران بزرگی مانند بریتانیا، لوکزامبورگ، ایرلند، برزیل، کانادا، فرانسه، هند و بلژیک و همچنین تایوان و  هنگ کنگ است. دولت فدرال ایالات متحده ۶.۵ تریلیون دلار دیگر، به صندوق‌های تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نظامی خود بدهکار است. در طول این همه‌گیری، فدرال رزرو با خرید تریلیون‌ها دلار اوراق قرضه خزانه داری و اوراق بهادار، ترازنامه خود را دو برابر کرده و به ۸.۹ تریلیون دلار رسانده است.

 

ارسال نظر