نشانه‌ای از گسل بودجه 1401 تهران

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۰۰:۴۴:۵۵
کد خبر: ۱۸۶۴۹۲
نشانه‌ای از گسل بودجه 1401 تهران

گروه راه و شهرسازی|

پارلمان شهری پایتخت دیروز تکلیف میزان افزایش نرخ عوارض «ساختمانی»، «طرح ترافیک» و «پارک حاشیه‌ای» در سال آتی را پس از بررسی لوایح شهرداری تهران مشخص کرد. بر این اساس، نرخ عوارض ساختمانی در شهر تهران طی سال آتی حداکثر تا 20 درصد، نرخ طرح ترافیک 25 درصد و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای 25 تا 28 درصد افزایش خواهد یافت. این همه در حالی است که بر اساس لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تهران، سقف بودجه سال آتی 51 درصد رشد را تجربه خواهد کرد. از آنجا که در لایحه بودجه سال آینده، رشد 55 درصدی درآمدها و رشد 73 درصدی درآمدهای حاصل از شهرسازی، پیش بینی شده است، به نظر می‌رسد، نرخ رشد نرخ عوارض «ساختمانی»، «طرح ترافیک» و «پارک حاشیه ای» متناسب با نرخ رشد بودجه (51 درصد) نیست و تقریبا نصف یا حتی کمتر از آن است. از این رو، با توجه به صحبت‌های علیرضا زاکانی شهردار تهران به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آینده مبنی بر «قفل شدن» ساخت و ساز تحت تاثیر طرح تفصیلی پایتخت، به نظر می‌رسد، رشد 73 درصدی درآمدهای شهرسازی قرار نیست جملگی از محل افزایش قیمت عوارض ساختمانی تامین شود و احتمالا قرار است، شهرداری از طریق افزایش «تیراژ» پروانه‌های ساختمانی به این مقدار از رشد دست یابد. 

    افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی  نرخ عوارض ساختمانی 

بر اساس این گزارش، دیروز اعضای شورای شهر تهران به اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۱ رای مثبت دادند.

حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به لایحه تدوین شده تعیین عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۱ گفت: این لایحه مبتنی بر قوانین فرادست، سیاست‌های شهردار و شورای شهر است. لایحه عوارض برای بخش مسکونی به‌طور متوسط حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

او در تشریح جزییات این افزایش گفت: در پهنه‌های کم برخوردار تقریبا افزایش عوارضی در نظر گرفته نشده است. در پهنه‌های نیمه برخوردار بین ۵ تا ۱۱ درصد، در پهنه‌های کاملا برخوردار که ۷ درصد سطح را به خود اختصاص می‌دهند در پهنه یک آن ۷ درصد و در پهنه دو آن حدود ۱۲ درصد نرخ عوارض افزایش می‌یابد.

صارمی با اشاره به استنادات این لایحه گفت: این لایحه چند استناد قوی دارد که از جمله آن قانون جهش مسکن است که در مهرماه سال جاری ابلاغ شد.‌

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه تلاش شده تا لایحه عوارض به سمتی برود که مشوق ساخت و ساز در شهر تهران باشد، گفت: آمار صدور پروانه امسال نسبت به سال ۹۰ حدود یک دهم است و تا امروز حدود ۴ هزار و ۳۷۰ پروانه از ابتدای سال صادر شده است. به همین دلیل تلاش شد تا هم عوارض کنترل شود و هم سمت و سوی مناطق میانی و جنوب شهر مشوق‌های بیشتری داشته باشند.

صارمی گفت: عوارض نظارت فنی ۲۰درصد افزایش و مشوق‌های تعدیل عوارض ساختمانی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: پیش‌بینی تامین سرانه‌های خدماتی مطابق با ضوابط طرح تفصیلی براساس ارزش مرغوبیت مکانی ملک و متناسب با شاخص ضرایب املاک خواهد بود. اصلاح ضرایب k به منظور متناسب‌سازی عوارض ساختمان‌های تجاری، تدقیق و شفاف‌سازی هزینه ساخت پارکینگ محله‌ای، تعدیل در صدور پروانه ساختمان‌های صرفا مسکونی با حداکثر مساحت عرصه ۲۵۰ مترمربع و ۵ طبقه و کنترل نقشه‌های معماری آنها با رویکرد مدلسازی ساختمان به اسم bim صورت می‌پذیرد.

    عوارض تهران یک‌سوم عوارض مشهد

صارمی با اشاره به متوسط نرخ دریافت عوارض در هر متر مربع در تهران گفت: مبلغ عوارض که در تهران می‌گیریم برای هر متر مربع بین ۲۸۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است و اثر محسوسی ندارد. مبلغ عوارض تهران در مقایسه با شهر مشهد یک سوم است، اما به این دلیل که شهر تهران و کشور توان تنش دوباره ندارد معتقد به کنترل نرخ عوارض بودیم و سعی شد در همان دایره‌ای که مدنظر اعضای شورای شهر بود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ در لایحه عوارض وجود داشته باشد.  اعضای شورای شهر تهران به اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض ساختمانی و همچنین پیشنهاد احمدی مبنی بر هوشمندسازی عوارض حوزه شهرسازی و درج بارکد تا اول فروردین رای مثبت دادند.

پس از تصویب این لایحه، ناصر امانی خواستار تشریح لایحه نرخ عوارض ساختمانی در سال ۱۴۰۱ شد که تغییرات اساسی از جمله تقسیم‌بندی تهران به ۵ پهنه و معافیت به ۱۰ گروه بود و گفت: برای اولین‌بار تهران به ۵ پهنه تقسیم شده و متناسب با برخورداری و شاخص عدالت میزان اخذ عوارض در نظر گرفته شده است و معافیت‌های برابر قانون داده شده است که حدود ۱۰ گروه بود.

    افزایش ۲۵ درصدی عوارض طرح ترافیک

 دیروز همچنین در جریان چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران، تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱ در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این لایحه اظهار کرد: قیمت پایه طرح برای سال آینده حداکثر ۳۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است. او با اشاره به مجوز ورود ۱۰۳ هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: ۵۳ هزار خودرو از این تعداد سهمیه و مابقی مجوز روزانه دریافت می‌کنند. در خصوص لایحه محدودیت کنترل ترافیک و کنترل آلودگی هوا یک سیاست کلی اتخاذ شد از این جهت که ساختار کلی طرح که حدود 4 سال است دچار تغییرات اساسی شده است در سال آینده تغییر داده نشود.

وی ادامه داد: محاسبه نحوه عوارض به این شکل است که قیمت پایه‌ای وجود دارد که در سال جاری ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و برای سال آینده با ۳۰ درصد افزایش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. ضرایبی که در این قیمت پایه ضرب می‌شوند، همچون ضریب مکانی، ضریب زمانی در اوج و غیراوج ساعات تردد، ضریب آلایندگی برای سال آینده هیچ تغییری نداشته‌اند. زمان پرداخت هم با توجه به تجربه سال‌های اخیر ضریبش حذف شده است. وی تاکید کرد: در مورد تسهیلات ویژه ساکنین درون محدوده طرح و ترافیک نیز تغییری اعمال نشده و یک‌بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ در مواقع عادی و ۹ صبح با توجه به شرایط کرونا رایگان خواهد بود و بعد از ساعت ۱۴:۳۰ در شرایط کرونا و ساعت ۱۶ در شرایط عادی یک‌بار ورود رایگان خواهد بود. معاون شهردار تهران همچنین به سهمیه‌های در نظر گرفته نیز اشاره کرد و گفت: جانبازان به صورت رایگان، بیماران خاص و معلولان و خبرنگاران نیز از تخفیف ۹۰ درصدی استفاده خواهند کرد. ناصر امانی در مخالفت با رقم ارایه شده اظهار کرد: فرمانداری با رقم ۳۰ درصدی مخالفت خواهد کرد و پیشنهاد می‌کنیم این افزایش به ۲۵ درصد برسد. اعضای شورای شهر تهران در نهایت با افزایش ۲۵ درصدی نرخ عوارض طرح ترافیک موافقت کردند.

    افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی  عوارض پارک حاشیه‌ای

در تحولی دیگر، با موافقت اعضای شورای شهر تهران مبلغ تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۱، ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش یافت. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با این لایحه اظهار کرد: نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود، گفت: در ادامه نیز تا دو ساعت اول نرخ عوارض از ۱۲۵۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱ خواهد رسید. در ادامه نیز در هر دو ساعت ۲ هزار تومان نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای محاسبه خواهد شد. در نهایت اعضای شورای شهر به لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای ۱۴۰۱ که به افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای منجر می‌شود رای مثبت دادند. در ادامه جلسه اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. احمد صادقی در این باره گفت: همکاران عزیز و اصحاب رسانه مستحضر باشید که شهر در حال حاضر دچار یک آلودگی بصری و انتشار امواج ناشی از رشد و نمو بی‌رویه دکل‌ها است و این در حالی است که خیلی از این دکل‌ها شناسایی نشده‌اند و بدون مجوز مانده‌اند. صادقی افزود: از این رو، پیشنهاد می‌شود در متن اضافه گردد که شهرداری مکلف است به شناسایی فوری و اقدام قانونی در خصوص ساماندهی دکل‌های فاقد مجوز حداکثر طی سه ماه آینده و بانک اطلاعاتی به روز و بر خط دکل‌های شهر تهران را ایجاد نماید. در نهایت این پیشنهادات به تصویب رسید.

 

ارسال نظر