مراکز درمانی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۰۲:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۸۶۳۳۸
مراکز درمانی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند

تعادل|

 با اینکه طی چند ماه گذشته آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته، اما حالا سویه جدید امیکرون باعث شده تا پیک ششم در کشور آغاز شود. سویه‌ای که میزان سرایت آن بسیار سریع‌تر و بیشتر از سویه‌های قبلی است. در این شرایط حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها، برداشتن محدودیت‌های کرونایی، باز شدن سالن‌های تئاتر و سینما و... هر کدام می‌تواند به خودی خود عاملی بر افزایش میزان ابتلا به سویه جدید کرونا در کشور باشد. امیکرون به دلیل سرعت بالای انتقال خیلی زود می‌تواند میزان همه‌گیری را در هر کشوری افزایش دهد، همانطور که در کشور‌های اروپایی و امریکایی این اتفاق رخ داده است. هر چند میزان مرگ و میر امیکرون نیست به سویه دلتا بسیار پایین‌تر است، اما از سوی دیگر سرعت انتقال آن می‌تواند خیلی سریع جامعه را آلوده کرده و تعداد افراد بیشتری را مبتلا کند.

حالا طبق نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان پیک ششم کرونا با همه‌گیری امیکرون در کشور آغاز شده است. این طور که از شواهد بر می‌آید، قرار است تا اسفند ماه به اوج قله پیک ششم برسیم. در این شرایط دوباره زنگ آماده باش مراکز درمانی در سراسر کشور به صدا درآمده و امیکرون می‌رود که به سویه غالب در سراسر کشور بدل شود. حالا یک بار دیگر نقشه کشور بعد از مدت‌ها که رنگ آبی داشت به سوی زرد و نارنجی رفته و باید دید طی روزها و ماه‌های آینده باز هم به وضعیت قرمز و فوق قرمز خواهیم رسید. هر چند برداشتن محدودیت‌ها دیگر به رویه عادی بدل شده اما این خود مردم هستند که باید برای مبارزه با این بیماری و حفظ جانشان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 

     اهمیت استفاده صحیح از ماسک

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، می‌گوید: مهم‌ترین عاملی که مردم می‌توانند آن را رعایت کنند، استفاده از ماسک است؛ البته استفاده از ماسک درست و استاندارد مدنظر ما است. اگر ماسک مناسب استفاده شود و به‌طور کامل روی صورت قرار گیرد می‌تواند تا ۳۰ درصد جلوی ابتلای بیماری را بگیرد؛ همچنین در افرادی که بیمار هستند یا با افراد مبتلا مواجهه دارند باید از ماسک‌های N۹۵ استفاده شود که جلوی گسترش بیماری گرفته شود.

     ضرورت تزریق دُز سوم واکسن کرونا

حمیدرضا جماعتی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا می‌افزاید: تزریق دز سوم واکسن سطح آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند در برابر امیکرون هم اثر بسیار خوبی داشته باشد. در برخی مطالعات مشخص شده است ۸۰ درصد کسانی که سه دز واکسن تزریق کردند، اگرچه بیمار شدند اما در بیمارستان بستری نشدند و این یعنی سه دز واکسن تا ۸۰ درصد جلوی بستری شدن در بیمارستان را می‌گیرد؛ بنابراین توصیه ما به مردم تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.

او در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و دورهمی‌های خانوادگی نیز اظهار می‌دارد: حضور در فروشگاه‌های شلوغ، مترو، اتوبوس و... حتما باید با ماسک باشد. این موضوع باید الزامی باشد و حتی توصیه کردیم ماسک به صورت رایگان در اماکن پرتردد به صورت رایگان در اختیار افرادی که ماسک ندارند، قرار گیرد. این امر کمک می‌کند که گسترش بیماری کاهش یابد. بدون انجام اقدامات ذکر شده شیوع اُمیکرون خطرناک است. اگرچه بروز پیک بیماری پیش بینی می‌شود، اما با رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن می‌توانیم امیدوار باشیم با تعداد بستری و مرگ و میر کم، از این پیک عبور کنیم.

     روند افزایشی مراجعات کرونایی  به بیمارستان‌ها

این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در بیمارستان‌های مرجع کرونا تعداد مراجعین حدود دو برابر شده است و این نشان می‌دهد که کشور در آستانه پیک ششم است و به همین دلیل باید اقدامات عاجل از جمله گسترش واکسیناسیون صورت گیرد.

     پروتکل جدید درمانی  برای مراجعان سرپایی کرونا

جماعتی درباره آمادگی بیمارستان‌ها برای آغاز پیک ششم بیماری، می‌گوید: از دو هفته قبل وزارت بهداشت این آمادگی را به کلیه مراکز درمانی خود داده است که در حالت آماده باش باشند که اگر تعداد افراد بستری افزایش یافت آمادگی پذیرش بیماران و تهیه داروها را داشته باشند. کمیته علمی هم یک پروتکل درمانی پیشنهاد کرده است که اگر تعداد بستری‌ها افزایش یافت بتوانیم از کلینیک‌های سرپایی با درمان سه روزه در افرادی که نقص سیستم ایمنی، سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده کنیم. اکنون یکی از داروهایی که در کشور برای درمان کرونا استفاده می‌شود رمدسیویر است که شرکت‌های داخلی هم در حال ساخت آن هستند. در پروتکل‌های دنیا ثابت شده است که درمان سه روزه با این دارو می‌تواند برای افراد ذکر شده در هفته اول ابتلا تا حدود بیش از ۸۰ درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را بگیرد.

     درگیری دستگاه تنفسی فوقانی  در مواجهه با اُمیکرون

او با اشاره به اینکه در ابتلا به سویه امیکرون کرونا بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی درگیر می‌شود، می‌افزاید: در مطالعات جهانی مشخص شده است که شدت این سویه از بیماری نسبت به نوع دلتا کمتر است. در واقع دلایل متعددی برای این موضوع مطرح شد که یکی از دلایل این است که درگیری سیستم تنفسی تحتانی یعنی ریه‌ها در نوع امیکرون کمتر است. همچنین علت دیگر ایجاد درگیری کمتر با امیکرون در افراد این است که بسیاری از افراد جوامع مختلف پیش‌تر به کرونا مبتلا شدند؛ بنابراین یک ایمنی ذاتی در آنها ایجاد شده است. از طرف دیگر خیلی از افراد جامعه واکسینه شدند و همین سبب شده است ایمنی نسبی در برابر امیکرون به وجود‌اید و همین دلایل سبب کاهش مدت زمان بستری یا کاهش مرگ و میر شود. او با بیان اینکه سویه امیکرون تمایل بیشتری به ایجاد درگیری در سنین پایین‌تر دارد، می‌گوید: البته نمی‌گوییم افراد مسن درگیر نمی‌شوند؛ بلکه ابتلای سنین پایین، بیشتر بوده است و چون در سنین پایین سیستم ایمنی بهتر عمل می‌کند پس شدت بیماری هم کمتر است. البته هیچ کدام از موارد ذکر شده سبب نمی‌شود که از رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن غافل شویم.

     دو هفته از آغاز موج ششم می‌گذرد

طبق اعلام دبیر انجمن بیمارهای عفونی و گرمسیری، موج ششم شروع شده است و احتمالا تا آخر بهمن ماه و  اوایل اسفند به قله این موج خواهیم رسید. آمیتیس رمضانی گفت: ما ۱۴ روز است که به صورت پی در پی با افزایش موارد ابتلا مواجه هستیم و حتی موارد ابتلا از موارد بهبود یافته‌مان بیشتر است. این مساله باعث شده که به نظر برسد احتمالا در شروع موج ششم باشیم. او تصریح کرد: اگر این مساله به پیک ششم مربوط نبود، پشت سر هم و پی درپی اتفاق نمی‌افتاد. بعید به نظر می‌رسد که این افزایش موارد ابتلا نسبت به موارد بهبود یافته اتفاقی باشد و به نظر می‌رسد از الگویی تبعیت می‌کند. البته این افزایش نه با شیبی تند بلکه با شیبی ملایم درحال رخ دادن است. دبیر انجمن بیماری‌های عفونی درادامه گفت: البته ما پیک شدید پنجم را پشت سر گذاشتیم و ایمنی طبیعی جمعی‌مان بالا بوده است و از طرفی به‌طور ناگهانی حجم بالایی از جامعه را واکسینه کرده‌ایم. در نتیجه مجموع این ایمنی طبیعی و ایمنی ناشی از واکسن، باعث شده است که ترکیبی هیبریدی از دو ایمنی ایجاد شود که بهترین نوع ایمنی محسوب می‌شود. به علاوه دز بوستر را نیز شروع کرده‌ایم. درست است که میزان موارد بوستر بالا نیست اما به هرحال کمک کرده است که شاید این پیک را با سرعت کمتر، شیب ملایم‌تر و تاخیر برایمان پیش بیاید. دبیر انجمن بیماری‌های عفونی افزود: البته این را باید درنظر گرفت که ۸۰ درصد موارد ابتلا به امیکرون بدون علامت هستند و در ده درصد باقی مانده ابتلا بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی است، به همین دلیل تنها موارد شدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. از این رو موارد مثبت بیماری می‌تواند بسیار بیش از آمارهای فعلی باشد.  او در پاسخ به این سوال که به چه دلیل باوجود جهش سریع موارد ابتلا آمار مرگ و میر در کشور با تغییرات خاصی مواجه نشده است، گفت: الان انتظار نداریم که آمار مرگ و میر افزایش پیدا کند و همیشه آمار مرگ و میر با تاخیر دو یا سه هفته‌ای خودش را نشان می‌دهد. آخرین مطالعاتی که در کشورهای دیگر صورت گرفته نشان می‌دهد از نوامبر امسال که اولین موارد ابتلا به امیکرون شناسایی شد تا آخر ماه مارچ که برابر با فروردین ماه است، نصف کره زمین به امیکرون مبتلا می‌شوند و این عدد بسیار بزرگی است، بنابراین احتمالا تعداد بسیار بالایی از افراد جامعه‌مان بستری می‌شوند. 

رمضانی در ادامه گفت: ممکن است موارد ثبت شده ابتلا در این پیک نتواند رکورد موارد قبلی را بشکند اما آمار بسیار بالایی از ابتلا خواهیم داشت. از آنجایی که پیک پنجم شدید بوده و بستری و ابتلای بالایی داشته و افرادی را داریم که سه یا چهار ماه پیش مبتلا شده‌اند و واکسن هم زده‌اند، این مساله کمک می‌کند هم موارد مرگ و میر بالایی نداشته باشیم و هم موارد بدون علات‌مان بیشتر باشد.


 

ارسال نظر