دست همه دانشجویان به ارز نمی‌رسد

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۱:۳۵:۵۶
کد خبر: ۱۸۵۹۷۸

روند با ثبات نرخ دلار و طلا ادامه دارد

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری |

نرخ دلار در بازار آزاد روز شنبه، ۲۵ دی‌ماه 1400 به نرخ 27640 تومان رسید. درهم نیز 7620 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1819 دلار، قیمت سکه طلا به نرخ 12 میلیون و 130 هزار تومان رسید. فعالان بازار ارز می‌گویند به دنبال بازگشت نماینده ایران به تهران به مدت دو روز، بازار و ناظران سیاسی و اقتصادی منتظر بازگشت نماینده ایران به وین و ادامه مذاکرات هستند و به نظر می‌رسد که در هفته جاری، اخبار خوبی از مذاکرات منتشر خواهد شد که می‌تواند روی جو بازار ارز و طلا اثر مثبت داشته باشد. 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۳۰۳ تومان کاهش قیمت نسبت به چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ دی‌ماه)، با نرخ ۲۶ هزار و ۴۱۴ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افت قیمت نسبت به روز چهارشنبه برابر با ۲۹ هزار و ۵۹۰ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۸۹۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار تومان اعلام شد.

علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۸۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۱۳۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۵۵۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۸۲۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۳۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۳۸ تومان معامله شد.

قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از چهارشنبه گذشته پس از ۶ ماه دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و از ابتدای هفته گذشته در این کانال نیز کاهش قیمت داشت.

  کاهش قیمت سکه در بازار تهران

قیمت سکه (شنبه، ۲۵ دی‌ماه) در بازار تهران با ۷۲ هزار تومان کاهش نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به ۱۲ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان شد.

همچنین قیمت اونس جهانی طلا با ثبات قیمت نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۱۸ دلار معامله شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چهارشنبه دو هفته پیش پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و این کاهش قیمت‌ها موجب افت قیمت سکه در روزهای گذشته شده است.

    دست همه دانشجویان به ارز نمی‌رسد

گزارش‌ها حاکی از ناکامی برخی دانشجویان در دسترسی به سهمیه ارزی‌شان است که فعالان بازار ارز دلیل آن را ندادن تاییدیه از سوی وزارت علوم به دانشجویان آزاد می‌دانند. یکی از سرفصل‌های فروش ارز در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی فروش ارز به دانشجویان و دانش‌آموزان است که پیش از این، این افراد با داشتن مدارکی همچون صورت‌حساب دانشگاه و مدرسه مربوطه در خارج از کشور و تصویر کارت دانشجویی یا مدرک دانش‌آموزی می‌توانستند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. اما طبق اعلام فعالان رسمی بازار ارز و بخشنامه جدید بانک مرکزی، شرط اصلی دریافت ارز دانشجویی منوط به تاییدیه وزارت علوم است. در این زمینه، گزارش‌های میدانی و اعلام برخی از دانشجویان حاکی از آن است که نمی‌توانند ارز دانشجویی دریافت کنند.

پیگیری‌ها در این زمینه از فعالان رسمی بازار ارز بیانگر این است که تخصیص ارز به دانشجویان در صرافی‌ها منوط به تاییدیه وزارت علوم است اما این وزارتخانه فقط به دانشجویان خود این تاییدیه را می‌دهد و دانشجویانی به غیر از دانشجویان وزارت علوم اعم از دانشجویان آزاد از دریافت این تاییدیه و ارز محروم می‌شوند.

همچنین، طبق گفته برخی از صراف‌ها، در صرافی‌ها به دانشجویان آزاد ارز داده نمی‌شود، درحالی که هر دانشجویی باید بتواند با ارایه مدارک خود که دانشجو بودن وی را ثابت کند، سهمیه ارزی خود را نیز دریافت کند اما این اتفاق عملا رخ نمی‌دهد.

براساس این گزارش، سهمیه ارزی دانشجویان طبق جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی معادل ۲۵ هزار یورو است که مدارک مورد نیاز برای دریافت این سهمیه نیز اصل تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا اصل تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درج میزان ارز اعلام شده است.

    بازی تسلا با رمزارزها

پس از اینکه شرکت خودروسازی تسلا دوج‌کوین را به عنوان ارز دیجیتال برای خرید کالا در وب سایت سازنده خودروهای الکتریکی پذیرفت، ارزش این رمزارز افزایش یافت و طبق گزارش کوین دسک طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵.۶ درصد صعود کرد و به ۰.۱۸۹۰ دلار رسیده است. به گزارش یاهو فایننس، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در توییتی گفت: «کالاهای تسلا با دوج‌کوین قابل خرید هستند.»این شرکت اکنون برخی از کالاها (البته نه وسایل‌نقلیه) ازجمله سگگ کمربند گیگا تگزاس را با ارز دیجیتال قیمت‌گذاری می‌کند. پس از اینکه دوج‌کوین به عنوان یک گزینه پرداخت در وب سایت تسلا ارایه شد قیمت آن ۱۱ درصد افزایش یافت.دوج کوین در حال حاضر یازدهمین سکه ارزهای دیجیتال با ارزش بازار ۲۵.۲ میلیارد دلار است اما رکود در بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر، قیمت دوج‌کوین را به پایین‌ترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۱ رساند و این رقم نسبت به بالاترین رکورد خود در ماه مه سال گذشته ۷۴ درصد کاهش یافته است. تسلا سال گذشته، برای مدت کوتاهی پرداخت با بیت‌کوین را برای محصولات خود ازجمله خودروهایش پذیرفت اما ماسک در ماه مه ۲۰۲۱ اعلام کرد: تسلا پذیرش این ارز دیجیتال را به دلیل نگرانی در مورد مشکلات زیست‌محیطی متوقف خواهد کرد البته نگفته است که نگران مسائل زیست‌محیطی مربوط به دوج‌کوین نیز هست یا خیر.

تحلیلگران عنوان کردند: استخراج این ارز دیجیتال نیز هزینه قابل‌توجهی برای محیط‌زیست دارد.

 

ارسال نظر