نایب‌رییس مجلس: تصویب کلیات بودجه به معنی حذف ارز 4200 تومانی است

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۱:۲۶:۴۱
کد خبر: ۱۸۵۹۷۲
نایب‌رییس مجلس: تصویب کلیات بودجه به معنی حذف ارز 4200 تومانی است

علی نیکزاد درمورد بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس گفت: امسال آیین‌نامه داخلی مجلس برای بررسی لایحه بودجه تغییر کرد. بر اساس تغییرات جدید طبق ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مقرر شد ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی شود و در صورت تصویب، کلیات بودجه در صحن علنی مجلس بررسی شود و در ادامه بررسی جزییات در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار گیرد. در صورت عدم تصویب نیز لایحه به دولت ارجاع شود. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین در مجلس شورای اسلامی با تشریح مزایا و معایب لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مزیت بودجه این است که درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ واقعی و قابل تحقق دیده شده است و درآمد نفتی، درآمد حاصل از فروش اوراق و اموال محقق خواهد شد. وی ادامه داد: موافق هستم که کشور با درآمدهای مالیاتی اداره شود زیرا باید به مرور وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم، در عین حال در وصول درآمدهای مالیاتی باید دقت شود تا به مردم فشار وارد نشود، دولت وصول درآمد مالیاتی ۵۵۶ هزار میلیارد تومانی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده است. با توجه به وضعیت کرونایی و اقتصاد کشور، دولت باید در وصول درآمدهای مالیاتی دقت بیشتری داشته باشد. دولت به دنبال این است که وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را کاهش داده و کشور را از محل مالیات اداره کند. نیکزاد با بیان اینکه اداره کشور از محل دارایی‌ها بدین معناست که دولت برای اداره خود اموال بفروشد، گفت: نگرانی مجلس در بودجه ۱۴۰۱ وضعیت صندوق‌ها به ویژه صندوق تامین اجتماعی است. به نظر می‌رسد صندوق تامین اجتماعی برای ایفای تعهدات خود بودجه و اعتبارات کافی نداشته باشد. علاوه بر این برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده است باید برای سرایداران و دفتری‌های وزارت آموزش و پرورش نیز فکری کرد. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت عدم حذف ارز ۴۲۰۰ امکان تامین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی وجود ندارد، در خصوص سازوکار حمایتی از مردم و اقشار

آسیب پذیر گفت: مجلس در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه، موضوع حذف ارز ترجیحی را مورد بررسی قرار داد و مقرر شد دولت و کمیسیون تلفیق در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برنامه‌ریزی جبرانی کنند. وی با بیان اینکه نظرات متفاوتی در مورد ساز و کار حمایت از اقشار آسیب پذیر وجود دارد، گفت: برخی از صاحبنظران و نمایندگان مجلس معتقدند به ۵ دهک جامعه ۱۵۰ هزار تومان در ماه داده شود، عده دیگری معتقدند سه دهک اول ماهانه ۱۵۰ هزار تومان دریافت کنند و سه دهک بعدی ۱۰۰ هزار تومان دریافت کنند. در هر صورت دولت باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر بودجه در نظر بگیرد.

نیکزاد با بیان اینکه دولت روحانی در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بالای سرکار نبود و نظارت دقیقی نداشت، تاکید کرد: واقعیت این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی سرسفره مردم قرار نگرفت و در کاهش قیمت کالاهای اساسی تاثیری نداشت. با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی باید مرغ کیلویی ۹ تا ۱۰ هزار تومان سرسفره مردم قرار می‌گرفت اما با قیمت ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان سر سفره مردم قرار گرفت. نایب رییس مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس علاقه‌مند و پای کار حذف ارز ۴۲۰۰ و برچیده شدن این رانت عظیم هستند. خط قرمز مجلس و دولت نیز سفره مردم است. وی با بیان اینکه دولت قطعا قبل از اتمام سال قانون بودجه ۱۴۰۱ را دریافت خواهد کرد. اظهارداشت: قانون بودجه از ابتدای فروردین ماه لازم الاجرا است و انتظار مجلس این است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز برای دارو و گندم به هیچ کالای اساسی دیگری اختصاص نیابد. نیکزاد در خصوص سازوکارهای حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: دولت بهتر است یارانه نقدی دهک‌های درآمدی را پیش از اجرای این طرح به کارت هدفمندی یارانه‌ها واریز کند اما اجازه برداشت ندهد تا آرامش ذهنی بین مردم ایجاد شود. استانداران و وزرای مربوطه باید در راستای ذخیره کالاهای اساسی، نظارت و پیش بینی توزیع اقدامات اساسی انجام دهند.

نایب‌رییس مجلس با تاکید بر اینکه تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس به معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: اکنون بحث برسر نحوه جبران حذف ارز ترجیحی برای دهک‌های درآمدی است، اینکه به چه دهک‌هایی و به چه میزان کمک شود.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات موجود استانداران در حال چک و ذخیره کالاهای اساسی در استان‌ها هستند. دولت هم می‌تواند کارت یارانه دهک‌های مختلف درآمدی را شارژ کند و اجازه برداشت از کارت‌ها را از زمانی که دستور اجرای قانون حذف ارز ترجیحی را صادر کرد، بدهد.

نیکزاد حذف ارز ترجیحی را یک جراحی بزرگ اقتصادی خواند و گفت: اگر وزرا پای کار بیایند و تدبیر لازم اتخاذ شود، این جراحی بزرگ با موفقیت انجام خواهد شد. مجلس هم برای حذف ارز ۴۲۰۰ دولت را پشتیبانی و یاری خواهد کرد. نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت ناگزیر به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، گفت: مجلس مشکلات مردم و دولت را در نظر می‌گیرد و قانون بودجه را تصویب می‌کند اما پس از تصویب قانون، دولت مسوول اجرا است.

 

ارسال نظر