اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۰۱:۵۳:۱۱
کد خبر: ۱۸۵۷۱۳

قاچاق سازمان‌یافته لوازم‌آرایشی وسکوت گمرک!

یک محموله لوازم‌آرایشی ممنوعه در پایتخت در سکوت گمرک تخلیه شده، که با توجه به عدم واکنش گمرک به این موضوع، نیاز است که مخبر معاون اول رییس‌جمهور و خاندوزی وزیر اقتصاد در این زمینه شفاف‌سازی کرده و رفع ابهام کنند. چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک محموله ترانزیتی لوازم‌آرایشی ممنوعه در پایتخت و با سکوت سازمان گمرک تخلیه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این محموله لوازم‌آرایشی در برندهای مختلف که به‌صورت ترانزیتی وارد کشور شده بود و باید ظرف مهلت مقرر از کشور خارج می‌شد، در قلب تهران تخلیه می‌شود. بدون اینکه این محموله لوازم‌آرایشی از کشور خارج شود، پروانه صادره توسط گمرک باشماق اعلام وصول می‌شود.

با وجود انتشار چنین خبری، گمرک ایران در یک سکوت خبری، هیچ اشاره‌ای به این موضوع مهم نکرده و گویا قصد مرور زمان این موضوع را دارد.

حال بولتن نیوز، در مطلب دیگری خطاب به مخبر؛ معاون اول رییس‌جمهور و خاندوزی، وزیر اقتصاد نوشته است: «با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود در زمینه «جلوگیری جدی از قاچاق با روش‌های جهادی و انقلابی» تأکید داشته‌اند؛ انتظار آحاد جامعه از دولت سیزدهم این است که در خصوص موضوع تخلیه محموله لوازم‌آرایشی ممنوعه در پایتخت کشور شفاف‌سازی و رفع ابهام نمایید.» با این حال، برخی اخبار حاکی از این است که تیمی از مراجع نظارتی و انفورماتیک گمرک ایران عازم گمرک باشماق شده‌اند تا موضوع را رسیدگی کنند. به نظر می‌رسد ابعاد این قضیه فراتر از این محموله بوده و ظاهراً کالاهای دیگری هم با این شیوه، قاچاق شده‌اند. البته بولتن نیوز اعلام کرده که ظرف روزهای آتی ابعاد جدیدی از پرونده را روشن خواهد کرد.

چهار مصوبه کارگروه ارزی صمت و بانک مرکزی

رییس سازمان توسعه تجارت از ۴ مصوبه در جلسه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی با هدف تسهیل تجارت خارجی خبر داد. علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در اولین جلسه کارگروه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی موارد ذیل با هدف تسهیل تجارت خارجی مصوب گردید: 1. تصویب امکان رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان (غیر از مواد خام) در قبال واردات کلیه کالاهای مجاز؛ 2. امکان واردات اعتباری کالاهای نیمایی به صورت ۳ ماهه؛ 3. نهایی‌سازی سازوکار استفاده از رمز ارزها در حوزه تجارت خارجی؛ 4. تدوین پیش نویس مصوبات کارگروه ماده ۲ با هدف تعیین تکلیف صادرکنندگان بدهکار ارزی باقی مانده از سال ۹۷.

 25درصد متقاضیان، تسهیلات رونق تولید گرفتند

ایسنا |بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در هشت ماهه امسال ۲۵ درصد متقاضیان تسهیلات رونق تولید و ۴۴.۶ درصد متقاضیان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال دریافت کردند.

بر اساس این آمار در هشت ماهه امسال بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در قالب ۳۰۳۹ فقره تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی و بیش از ۲۰۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۲۲۸ فقره به استان‌های مختلف پرداخت شده است.

در این مدت ۱۲ هزار و ۱۲۴ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۶۳۹۹ مورد برای دریافت بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۳۰۳۹ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. یعنی حدود ۲۵ درصد از کل  ثبت نام‌کنندگان در هشت ماهه امسال موفق به دریافت این تسهیلات شدند. همچنین در  هشت ماهه امسال ۵۱۱ مورد ثبت نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۲۷ مورد برای دریافت تسهیلات ۳۹۴ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده‌اند. در نهایت ۲۲۸ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۲۰۱۵ میلیارد تومان صورت گرفته است. یعنی حدود ۴۴.۶ درصد از کل ثبت نام‌کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه  بهین یاب از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند. در این میان بر اساس جزییات آمار هفت ماهه، البرز بیشترین تسهیلات رونق تولید و اصفهان بیشترین تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) را دریافت کرده‌اند، اما خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در حوزه تسهیلات رونق تولید و در زمینه تسهیلات تولید و اشتغال، مناطق آزاد هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند.

 

ارسال نظر