اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۰۰:۵۹:۰۲
کد خبر: ۱۸۴۹۱۷

تفکیک استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان

ایلنا |رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: در بودجه سال جاری استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان از موضوع رفع تعهد ارزی منفک شده ولی نکته مهم این است که‌ معافیت مالیاتی و پرداخت مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگانی‌ لحاظ خواهد شد که رفع تعهد ارزی خود را انجام داده باشند و بدهی ارزی نداشته باشند. به نظر می‌رسد این شرایط، منصفانه‌ای خواهد بود.  محمد لاهوتی در مورد منوط شدن مشوق‌های صادراتی به رفع تعهد ارزی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: سال‌های قبل هم روال بر همین منوال بوده با این تفاوت که در سال‌های پیش هم استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان منوط به رفع تعهد ارزی بود که با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا و ابلاغ معاون اول رییس‌جمهور از ۱۰ مهر سال جاری از این موضوع منفک شده و مبنای کار ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید قرار گرفت که ظرف ۱ ماه از صدور کالا ارزش افزوده صادرکنندگان مسترد‌ می‌شد. وی افزود: با این حال اعمال معافیت مالیاتی و مشوق‌های صادراتی مشروط به رفع تعهد ارزی است. لذا تفاوت این بند بودجه نسبت به سال قبل این است که استرداد مالیات بر ارزش افزوده را طبق قانون رفع موانع تولید اجرایی می‌کند و ربطی به رفع تعهد ارزی ندارد. این موضوع کمک شایانی به صادرکنندگان و صادرات کشور از نظر منابع مالی آزادشده خواهد بود و سریع‌تر در اختیار آنها قرار می‌گیرد. متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل این بند از لایحه بودجه، قانون احکام دایمی مانند ماده ۳۴ قانون رفع موانع تولید تحت تاثیر قرار گرفته و عملا اجرا نمی‌شد که با ابلاغیه ۱۰ مهر معاون اقتصادی رییس‌جمهور این موضوع حل شد. رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در بودجه سال جاری استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان از موضوع رفع تعهد ارزی منفک شده ولی نکته مهم این است که‌ معافیت مالیاتی و پرداخت مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگانی‌ لحاظ خواهد شد که رفع تعهد ارزی خود را انجام داده باشند و بدهی ارزی نداشته باشند. به نظر می‌رسد این شرایط، منصفانه‌ای خواهد بود.

قیمت آجیل شب یلدا 150 تا 270 هزار تومان

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران‌ گفت: قیمت هر کیلو گرم آجیل شب یلدا بر حسب کیفیت بین 150 تا 270 هزار تومان است. مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تعیین قیمت آجیل شب یلدا، بیان کرد: امسال فروش آجیل و خشکبار به علت افزایش شدید قیمت‌ها، بسیار کاهش یافته است بنابراین اتحادیه قیمت آجیل شب یلدا را با حداقل سود تعیین کرده است.  رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران افزود: براین اساس قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با باسلوق حداقل 150 و حداکثر 250 هزار تومان تعیین شده است و قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا بدون باسلوق حداقل 180 و حداکثر 270 هزار تومان تعیین شده است.  وی اظهار داشت: تنوع و کیفیت محصولات بسیار زیاد است بنابراین برحسب کیفیت ممکن است قیمت عرضه آجیل شب یلدا کمتر و بیشتر از قیمت‌های فوق باشد. احمدی با اشاره به افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار در سال جاری اظهار داشت: فروش این محصولات نسبت به سال گذشته به یک چهارم تقلیل یافته است بنابراین برای تشویق مردم به خرید این محصولات امسال با کاهش سود فروشندگان حداقل سود ممکن را برای عرضه آجیل شب یلدا در نظر گرفته‌ایم. وی اظهار داشت: حداقل قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با باسلوق سال گذشته 110 هزار تومان بود که امسال با 30 درصد افزایش قیمت آن را به 150 هزار تومان رساندیم در حالی که قیمت اغلب محصولات آجیل و خشکبار بین 70 تا 100 درصد افزایش یافته است. احمدی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم تخمه ژاپنی نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: علت اصلی افزایش این محصول، کاهش تولید به علت کم آبی است.  وی اظهار داشت: قیمت پسته نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار اظهار داشت: تولید محصولاتی مانند تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و گردو نیز نسبت به سال گذشته به علت کم آبی، کاهش یافته است.

کارگروه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی کشور تشکیل شد

کارگروه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی کشور با همراهی اتاق‌های بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون تشکیل شد. تشکل‌های اقتصادی می‌توانند تا ۳۰ بهمن‌ ۱۴۰۰ در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند. بنابر اعلام معاونت استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران، کارگروه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی کشور تشکیل شد؛ این کارگروه با محوریت سه اتاق (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران) و مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور، کانون عالی انجمن‌های کارفرمایی ایران و مرکز آمار ایران، تشکیل‌شده است. به‌موجب مواد (۲) و (۳) و (۵) قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، دستگاه‌های اجرایی می‌بایست هنگام بررسی، تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی نظر تشکل‌های اقتصادی مندرج در فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی را اخذ کنند. همچنین به‌موجب آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب مورخ 19/2/1400 هیات وزیران، مرجع شناسایی و ساماندهی تشکل‌های اقتصادی ملی، انتشار و به‌روزرسانی فهرست این تشکل‌ها، کارگروه ساماندهی تشکل‌های اقتصادی کشور است. در این راستا از همه تشکل‌های اقتصادی دعوت می‌شود برای قرار گرفتن در فهرست ملی تشکل‌های اقتصادی و بهره‌مندی از مزایا و فرصت‌های پیش روی تشکل‌های ملی، اطلاعات خود را حداکثر تا سی‌ام بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در «سامانه یکپارچه تشکل‌های اقتصادی ملی» از اینجا ثبت کنند. 

 

ارسال نظر