کاهش اندک قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۳:۰۲:۱۸
کد خبر: ۱۸۳۵۷۲
کاهش اندک قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که دولت در جهت اصلاح ساختار بودجه به زودی لایحه‌ای با قید دو فوریت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی تقدیم مجلس می‌کند.ارز ۴۲۰۰ تومانی نتیجه‌ای جز رانت در کشور نداشته و باید این وضعیت اصلاح شود؛ لذا قرار است دولت برای حل این معضل و در راستای اصلاح ساختار بودجه لایحه دوفوریتی برای اصلاح وضعیت اختصاص ارز و قیمت ارز کالاهای اساسی به مجلس ارسال کند.مجلس و دولت به دنبال اصلاح تخصیص ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی هستند.  همچنین «جبار کوچکی‌نژاد» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین کالای اساسی تنها به جیب دلالان رفت و بانک مرکزی در بسیاری از موارد مقصر اصلی بود.

وی درباره تصویب تقاضای تفحص از ارز 4200 تومانی اظهار داشت: ‌بنده خود از طراحان تحقیق و تفحص از عملکرد دولت پیشین در حوزه ارز 4200 تومانی بودم.از سالی که آقای جهانگیری معاون اول دولت آقای روحانی دستور استفاده از ارز 4200 تومانی را صادر کرد هیچ مبنا و محاسباتی پشت این دستور وی نبود.در این مدت هر سال بیش از 20 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای خرید کالای اساسی مانند خرید دارو، سویا، کنجاله و بسیاری از نیازهای دام و طیور رفت اما قیمت‌ها که باید با تخصیص ارز 4200 تومانی ثابت باقی می‌ماند، ثابت نماند. کوچکی‌نژاد با بیان اینکه مردم قیمت‌ کالاها را نه با ارز یارانه‌ای بلکه با ارز آزاد حس کردند گفت: هر سال رقم نجومی حدود بیش از 200 هزار میلیارد تومان از منابع ارزی برای خرید کالا از کشور خارج شد بدون اینکه مردم هیچ گشایشی در سفره‌ خود حس کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بانک مرکزی را یکی از مقصران اصلی فساد در استفاده از ارز 4200 تومانی خواند و افزود: این مبالغ در جیب دلالان رفت و بانک مرکزی در بسیاری از موارد مقصر اصلی بوده است. عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس عنوان داشت: از این رو باید تحقیق و تفحصی جهت شفاف‌سازی عملکرد دولت در این بخش انجام گیرد و کسانی که به بیت‌المال خیانت کرده‌اند مجازات شوند، لذا پیگیر انجام این تحقیق و تفحص هستیم. وی در پاسخ به سوال پیگیری مجلس برای بررسی موضوع اخلال در توزیع سوخت کشور و احراز کوتاهی مسوولان امر گفت: حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت‌ را پیگیری می‌کنیم و مسوولان امر باید حتماً گزارشی در این زمینه به مجلس ارایه دهند.چنانچه ضعف و قصوری از سوی دستگاه‌های متولّی محرز شود قطعاً مجلس و نمایندگان به عنوان ناظر فعالیت‌های دولت پیگیری لازم را در این زمینه انجام می‌دهند. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس درباره پیگیری نمایندگان برای جذب اعتبارات مربوط به ساماندهی پسماند اظهار داشت: بنده‌ هفته گذشته از سایت پسماند سراوان و نیروگاه زباله‌سوز بازدید میدانی داشتم و اکنون روند کار در پروژه سرعت گرفته است. در جریان این بازدید اعلام داشتم که مسوولان پروژه در صورت کمبود منابع به ما اعلام کنند تا پیگیر اختصاص منابع بیشتر برای تکمیل زباله‌سوز سراوان باشیم؛ پروژه اکنون مشکل منابع ندارد و باید به سرعت آن را به اتمام برسانند. عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس درباره پیگیری‌های انجام شده در حوزه حل مشکل گرفتگی کانال‌های شبکه فاضلاب در سطح رشت بیان کرد: ساماندهی آب‌های سطحی در بخش‌هایی از شهر رشت انجام شده است.وی با بیان اینکه پیگیر هستیم تا بخش دیگر اقدامات نیز عملیاتی شود ابراز داشت: ساماندهی فاضلاب شهر رشت پروژه بسیار سنگینی است و اکنون در تلاشیم تا در مناطقی جمع‌آوری فاضلاب را آغاز و مشکل مردم در این حوزه را حل کنیم.

    عقبگرد تدریجی دلار  در کانال ۲۶ هزار تومانی

سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه در بازار آزاد ارز، قیمت ارز کاهش یافت و دلار 27 هزار و 549 تومان، قیمت یورو31 هزار و 982تومان، پوند انگلیس 37هزار و 748تومان و درهم امارات 7 هزار و 499تومان اعلام شده است. در ساعات دیگر نیز قیمت دلار ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان به‌فروش رسید. به دنبال این کاهش قیمت در بازار آزاد، قیمت دلار در صرافی‌ها نیز کاهش یافته است. هر دلار در صرافی‌های بانکی سه شنبه، ۱۱ آبان‌ماه در مقایسه با روز گذشته با ۹۵ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۷۷۸ تومان داد و ستد شد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل رشد نرخ انس جهانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۹۴ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۹ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین در بازار متشکل ارز، هر دلار ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورده است. قیمت فروش یورو در صرافی‌ها در مقایسه با روز گذشته با ۳۹ تومان کاهش برابر ۳۰ هزار و ۹۳۹ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۴۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۳۲۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۲۲۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۶۶ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۳۹۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۶۷۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه شنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۹۳۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۲۴۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و همواره در این محدوده نوسان داشت و حتی در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بوده است. البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت. براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه نرخ دلار کاهشی شد. قیمت دلار در هفته‌های گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و دوشنبه گذشته به سمت محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان حرکت کرد، اما هفته جدید را با نرخ ۲۶ هزار و ۸۷۰ تومان شروع کرد و اکنون در کانال ۲۶ هزار تومان سیر نزولی دارد. 

   کاهش نرخ سکه

قیمت سکه در بازار تهران (سه شنبه، ۱۱ آبان‌ماه) با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۸ هزار تومان شد. همچنین اُنس جهانی طلا با ۱۰ دلار افزایش نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۷۹۴ دلار و ۶۸ سنت رسید. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی ۹۵ تومان کاهش داشت. قیمت انس جهانی طلا در روزهای گذشته تقریبا ثابت بود و کاهش ۱۰ دلاری را در این بازار شاهد بودیم. با توجه به کاهش نرخ دلار، قیمت سکه نزولی بود.  قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۷۹۰ دلار و ۷۴ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که تقویت دلار سبب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی شده که با ارزهای دیگر خرید می‌کنند و در حالی که همزمان با افزایش نرخ تورم سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست مهم سیاست‌گذاری فدرال رزرو هستند قیمت طلا روز سه‌شنبه شاهد کاهش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.14 درصد کاهش به 1790 دلار و 74 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.21 درصد کاهش به 1792 دلار و 10 سنت رسید. شاخص ارزش دلار که دیروز 0.3 درصد کاهش یافته بود 0.1 درصد تقویت شد. نشست دو روزه فدرال رزرو قرار است روز چهارشنبه به اتمام برسد. افزایش قیمت‌ها و رشد دستمزدها به بالاترین رقم‌های چند سال گذشته احتمالا چالش اصلی فدرال رزرو در این نشست خواهد بود. سیاست‌گذاران بانک مرکزی امریکا در تلاشند تا میان مهار تورم و فرصت دادن بیشتر به اقتصاد جهت ترمیم و بازسازی توازن ایجاد کنند. فعالیت‌های کارخانه‌ای امریکا در ماه اکتبر کند شده و تمام صنایع شاهد مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه و خام هستند. این آمارها نشان می‌دهد که اختلالات ایجاد شده در زنجیره عرضه همچنان در ابتدای سه ماهه پایانی سال فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه ساخته است. گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از زمان اولین افزایش نرخ بهره در امریکا را یک سال جلو آورده و به جولای 2022 رسانده است. این بانک امریکایی انتظار دارد نرخ تورم همچنان بالا بماند. در هنگام افزایش نرخ تورم طلا به صورت سنتی به یک بازار امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود، اما کاهش اقدامات محرک مالی و بالا بردن نرخ بهره جهت مقابله با فشارهای تورمی موجب افزایش سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد.

 

ارسال نظر