بورس چشم‌انتظار خبرهای خوب

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۶۸
بورس چشم‌انتظار خبرهای خوب

با یک خبر روند نزولی می‌گیرد و با خبری دیگر، به روند سابقش برمی‌گردد؛ این وضعیت بورس در روزهای گذشته بوده و صبح دوشنبه آب پاکی روی دست سهامداران ریخته شد و معاون سازمان خصوصی‌سازی در یک اقدام عجیب و شگفت‌انگیز، همه خبرهای گذشته را درباره سهام دارا دوم که قبلا سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد اعلام کرده بودند؛ تکذیب کرد و گفت صندوق دومی در کار نیست؛ دولت می‌خواهد باقی‌مانده سهام پالایشی خود را به‌صورت بلوکی عرضه کند. این خبرها و تکذیب و تاییدها منجر به ریزش بورس و ضرر بیشتر سهامداران شد. این وضعیت در روز سه شنبه هم ادامه یافت و بازار منفی بود. در حالی که صبح چهارشنبه بورس جهشی نسبی داشت، ناگهان بار دیگر روند نزولی به خود گرفت. برخی این ریزش را به دلیل رد شدن وزیر پیشنهادی وزارت سنعت، معدن و تجارت در مجلس می‌دانند. 

شاخص کل بازار سرمایه که در ساعات ابتدایی معاملات دیروز مجدد به کانال دو میلیون واحد بازگشت و تا دو میلیون و ۳۹ هزار واحد پیش رفت، در ساعات میانی و پایانی روندی نزولی به خود گرفت و در مرز یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحد ایستاد.

معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۱۶ هزار و ۷۸۸ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۹۸۳ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۲۳۵۴ واحد کاهش به رقم ۵۱۲ هزار و ۵۸ واحد رسید.

معامله‌گران دیروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۶۹ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان، نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. همچنین ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری شاهد نمادهای پربیننده بورس بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۲۴۲ واحد کاهش رقم ۲۰ هزار و ۴۱۲ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۴۹۴ هزار معامله انجام دادند که ۵۴ هزار و ۴۱۶ میلیارد ریال ارزش داشت. پتروشیمی مارون، سنگ آهن گوهرزمین، سرمایه‌گذاری صبا تامین، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و گروه توسعه مالی مهر آیندگان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بیمه پاسارگاد و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده این بازار از بانک دی، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، س. توسعه و عمران استان کرمان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع ماشین‌های اداری ایران و عمران و توسعه شاهد تشکیل شده است.  اما از سوی دیگر خبر خوشی برای بورسی‌ها امد که معلوم نیست دوباره تکذیب شود یا نه. معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت از ثبت درخواست تاسیس ETF پالایشی موسوم به دارا دوم در سازمان بورس خبر داد. هوشنگ فلاحتیان درباره اقدامات انجام شده برای تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF پالایشی به مهر گفت: ارزیابی دقیقی برای زمان به سرانجام رسیدن اقدامات نداریم اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به عنوان نماینده وزارت نفت برای انجام اقدامات لازم جهت تأسیس صندوق معرفی کردیم. هر چند که فرآیند تأسیس صندوق زمان بر است اما تلاش می‌کنیم سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: طبق ساز و کار موجود، شرکت ملی پالایش و پخش باید درخواست را به سازمان بورس اعلام کند که امروز ارسال شده است. این سازمان مستندات و فرم‌هایی را از شرکت ملی پالایش و پخش مطالبه می‌کند که با تلاش همه‌جانبه سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر این اقدام عملیاتی شود.

     روحانی: مردم به جای سکه و دلار

 در بورس و نفت سرمایه‌گذاری کنند

رییس‌جمهوری نیز دیروز با اشاره به کلیات طرح اقتصادی دولت و برنامه بخشیدن جان تازه به بورس گفت: سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس و خرید نفت، مطمئن است. حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: دولت در حال تلاش برای کنترل نقدینگی، مقابله شدید با تحریم نفتی، ایجاد تعادل بودجه‌ای بین درآمدها و هزینه‌ها و ایجاد سرمایه مطمئن برای مردم است. این مجموع مفاد طرحی است که دولت به دنبال آن بوده و به تصویب رسانده و در جلسه سران قوا نیز کلیات تصویب شده است. اگر این طرح‌ها اجرا شوند حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: مردم در طرح اقتصادی دولت برای فروش نفت می‌توانند در بورس خرید کنند که برای دارایی‌ اطمینان داشته باشند. هدف از اینکه سهام شرکت‌ها در ETF‌ها در اوایل شهریور با تخفیف فروخته می‌شود این است که بگوییم سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست اما بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری مطمئن است. روحانی تاکید کرد: اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ با هم مقایسه کنیم رشد ۱۴ درصد نیز در یکی از این سال‌ها داشتیم و به‌طور میانگین پنج درصد رشد اقتصادی با نفت را شاهد بودیم. وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی به منفی تبدیل خواهد شد. کنار هم قرار دادن این سال‌ها درست نیست. اینکه یک روزنامه و موسسه اینها را کنار هم می‌چیند و می‌گوید این دولت رشد اقتصادی نداشت، باید گفت دولت کشور را در شرایط رشد اقتصادی منفی تحویل گرفته و با رشد متوسط ۵ درصد آن را اداره کرده است. رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر نفت را کنار بگذاریم و رشد اقتصادی بدون نفت را محاسبه کنیم در سال ۹۸ رشد بدون نفت مثبت بود، گفت: باید کاملاً توجه داشته باشیم و در زمین دشمن بازی نکنیم. دولت مصمم است کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کند. دولت در بخش اقتصادی همه توان را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کرده و با مقابله با تحریم نفتی، نفت را در چارچوبی که نهایی خواهد شد به فروش رسانده و تعادلی بین منابع و مخارج ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، سرمایه مطمئن به وجود بیاورد و جان تازه‌ای هم به بورس بدهد. وی افزود: در مورد کاری که دولت هفته‌ها و ماه‌ها برای آن زحمت کشیده، یک سری افراد که معلوم نیست مبانی آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند، چیست؟ می‌گویند طرح دولت ممکن است زحمتی برای پرداخت به دولت آینده ایجاد کند و دولت می‌خواهد خود را از فشار خلاص کرده و این فشار را به دولت آینده منتقل کند که این یک حرف کاملا دروغ و بی‌اساس است. روحانی تاکید کرد: اگر امروز کسی برای اقدامات دولت در افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی و تکمیل فازهای پارس جنوبی بگوید که این دولت به نفع دولت بعدی کار می‌کند اینگونه حرف‌ها اساساً حرف‌های کودکانه است. این دولت و آن دولت معنا ندارد و همه خادم مردم هستیم باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و در این مسیر با کسی شوخی نداریم.

 

ارسال نظر