طرحی که از اساس باطل است

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۹۵
طرحی که
 از اساس باطل است

محسن  عباسی

با افزایش تورم و رشد بی‌رویه قیمت‌ها، مجلس محترم که دغدغه فعلی کشور یعنی کاهش قدرت خرید مردم را مدنظر قرار داده است پیشنهاد داده که سهام جاماندگان سهام عدالت به آنها واگذار شود و الباقی سهام در صندوق‌هایetf  عرضه شود. اگرچه در مصاحبه‌های مسوولان دولتی هرگونه واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت تکذیب شده است و اعلام شده است طرحی که چند نماینده محترم مجلس مطرح کرده‌اند پذیرفتنی نیست اما با بررسی شرایط سهام عدالت مشخص است که این طرح اشکال شرعی و بنیادین دارد. دولت سال‌های پیش دارایی خود را تحت شرایطی قصد داشت به مردم به صورت قسطی واگذار کند، عده‌ای استقبال کردند و وجوه خرید سهام عدالت را واریز کردند و مالک سهام عدالت شدند و عده‌ای هم در مهلت یادشده نسبت به تکمیل خرید خود اقدام نکردند و در واقع انصراف دادند، در واقع دولت این اختیار را داده بود که مردم از این فرصت استفاده کنند و عده‌ای استفاده نکردند. این صرفا یک اختیار بود و نه حق. در این رابطه حقی برای مردم ایجاد نشد. درست مانند زمانی که شرکتی فراخوان فروش اقساطی می‌دهد و عده‌ای ثبت نام اولیه می‌کنند و وقتی در مدت زمان تعیین شده مبلغ پیش قسط را واریز می‌کنند عملا خرید انجام می‌شود و اگر تمایل نداشته باشند ضمن عدم واریز وجه، انصراف خود را اعلام می‌کنند. حال بعد از گذشت بیش از یک دهه و چند برابر شدن قیمت سهام، نمایندگان محترم مجلس درخواست اختصاص سهام به جاماندگان را دارند! اولا که این‌کار فقط و فقط می‌تواند به قیمت روزِ روی تابلو انجام شود و درغیر این صورت حراج بیت‌المال و دارایی‌های دولت است و قطعا اشکال شرعی دارد. بنابراین چالش اصلی این واگذاری قیمت است و نمی‌توان دارایی که الان قیمتش روی تابلو نسبت به چند سال پیش ۲۰ برابر شده را به قیمت آن سال به مردم واگذار کرد! واگذاری به قیمت روز چه سودی برای مردم دارد؟ به جای این‌کار، مردم می‌توانند خودشان به بورس مراجعه کنند و حتی در قیمت‌های پایین‌تر هم همان سهم‌ها را بخرند! ضمنا امکان خرید etf  هم برای همه مردم مهیا است که اتفاقا قیمت آن هم با تخفیف ۲۰ درصدی نسبت به میانگین قیمت ۳۰ روز قبل ارایه می‌شود که برای همه سودآور خواهد بود!

این طرح واگذاری سهام به جاماندگان (خودِ این اصطلاح هم غلط است!) از اساس غلط است و بعید است به جایی برسد. در این ۱5-۱0 سال این شرکت‌ها کلی سود سهام پرداخت کرده‌اند که دولت هم آنها را دریافت کرده است و عملا برگشت به گذشته و تخصیص سهام به‌جاماندگان نشدنی است. نمایندگان محترم مجلس, پیشنهاد می‌کنم اگر قصد دارید به مردم خدمت کنید از بازار مسکن و دلار تحقیق و تفحص کنید. رشد چند برابری مسکن و دلار آسیب جدی به مردم وارد کرده است سهام عدالتی که مد نظر شماست کمتر از یک درصد آسیبی که افزایش قیمت مسکن و دلار به مردم وارد کرده را هم نمی‌تواند جبران کند ضمن اینکه با ایجاد نوسان و ابهام در بورس به منافع بسیاری از هموطنان که در بورس فعالند نیز آسیب می‌زند. مسکن مهم‌ترین کالای هر خانوار ایرانی است بنیان خانواده است و آرزوی هر ایرانی بی‌بروبرگرد داشتن خانه است. چرا نسبت به گرانی آن واکنش جدی نشان نمی‌دهید؟ به میدان بیایید و آنچه در این آشفته بازار می‌گذرد را برای مردم نمایان کنید. 

چرا نسبت به قیمت دلار واکنشی ندارید؟ چرا نسبت به افزایش بی‌رویه و خانمان‌سوز این دو بازار بی‌تفاوت هستید. این دو بازار بلای جان مردم هستند و موجی از ناامیدی را به جامعه تزریق و ایران عزیز را آسیب پذیرتر از قبل کرده‌اند، شما نماینده ما هستید به این دو بازار ورود کنید و از هر ابزاری که در اختیار دارید برای دفاع از منافع مردم به کار بگیرید، دولت و بانک مرکزی را مجبور به شفاف‌سازی کنید! شما در نقطه حساسی در شرایط اقتصادی فعلی هستید. قانون تجارت را به‌روز کنید قانونی که از سال ۱۳۱۱ به‌روز نشده است. قوانین ضد دلالی و سفته بازی در بازار خودرو و مسکن و دلار وضع کنید و قانون را برای برهم زنندگان نظم اقتصادی غیرقابل نفوذ کنید. ما نیاز به یک انقلاب در حوزه قوانین اقتصادی کشور داریم در حال حاضر با کمی تغییر در قوانین به راحتی می‌توان نقدینگی را به سمت مقصد نهایی خود یعنی تولید هدایت کرد. این فرصت را از دست ندهید منابع داخلی کشور کفاف بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را می‌دهد به شرط آنکه شما با رفع موانع قانونی و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری سرمایه‌ها را به سمت تولید و ثروت هدایت کنید. تغییر قوانین و بهبود فضای سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اقدام شما در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

 

 

ارسال نظر