روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۲۵۵

کاهش اختلالات هسته  با اعمال محدودیت بر 5 نماد

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران گفت: با تغییر زمان معاملات شستا و ۴ شرکت تازه وارد دیگر تا اطلاع ثانوی، احتمال بروز اختلال در سامانه بورس یا فرابورس بسیار کم شد . به گزارش بورس‌پرس، روح‌الله دهقان با اعلام اینکه عرضه اولیه ۸ میلیارد سهم شستا در چهارشنبه با موفقیت انجام شد درباره رویه جدید معاملات سهام ۵ شرکت تازه وارد به بورس پرس گفت: طبق هماهنگی به عمل آمده با مدیران بورس و فرابورس، مقرر شده معاملات سهام شرکت‌های شستا، تامین سرمایه ملت، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، سرمایه‌گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان بعد از اتمام معاملات روزانه انجام شود. وی ادامه داد: به این ترتیب تا اطلاع ثانوی، داد و ستد سهام این گروه، بدون مرحله پیش گشایش به جز شستا که بین 31: 13 الی 30: 14 است از ساعت 35: 12 الی

 30: 13 خواهد بود. دهقان افزود: با این اقدام، احتمال بروز اختلال در سامانه بورس یا فرابورس بسیار کم می‌شود . چرا که سامانه معاملات در حالت شرایط متعادل کشش انجام ۱۰۰ هزار سفارش در یکی از دو طرف خرید یا فروش را دارد اما این وضعیت هنگام فشار فروش مخصوصا شرکت‌های تازه وارد و گاه افزایش تقاضای خرید به ۶۰ تا ۷۰ هزار سفارش کاهش می‌یابد.

هدایت نقدینگی سرگردان   با عرضه اموال مازاد دولتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه اموال مازاد دولتی در بازار بورس می‌تواند از ارایه قیمت‌های کاذب در بورس جلوگیری کند و این موضوع هم نقدینگی بالا و سرگردان در جامعه را به سمت بورس هدایت کرده و تعادل را میان پول و سرمایه ایجاد می‌کند. به گزارش تسنیم، محمود بهمنی با اشاره به اینکه ما بارها بر اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی توسط دولت تاکید داشته‌ایم، گفت: براساس گزارش دیوان محاسبات متاسفانه دولت تنها 26 درصد شرکت‌های دولتی را واگذار کرده واین موضوع بیانگر آن است که از دارایی‌های موجود به نحو مطلوب استفاده نشده است. نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس تصریح کرد: دارایی‌هایی نزد سیستم بانکی و وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارد که بازدهی لازم را ندارند که به این دارایی‌ها اصطلاحا سمی گفته می‌شود که باید برای نگهداری از این دارایی‌های سمی هزینه‌هایی هم پرداخت شود. وی ادامه داد: اگر دولت بتواند دارایی‌های سمی را به نقدینگی تبدیل کند ضمن افزایش بازدهی می‌تواند به مقدار زیادی کسری بودجه خود را نه در بخش هزینه‌ای بلکه در بخش سرمایه‌گذاری افزایش داده و آن را به سرمایه‌های پربازده تبدیل کند. بهمنی با بیان اینکه خوشبختانه اخیرا شنیده‌ایم، دولت یکسری از دارایی‌های مازاد خود را مانند شستا در بورس عرضه می‌کند، بیان داشت: دولت می‌تواند یکسری از دارایی‌های خود را در بورس با قیمت واقعی بفروشد نه اینکه اموال مازاد دولتی را با مذاکره واگذار کرده و بعد از آن هم شاهد هزار مدل نظارت، بازرسی ومسائل خاص و استیضاح باشیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه عرضه اموال بلا استفاده و مازاد دولتی در بازار بورس چندین مزایا دارد، اظهار داشت: دولت به دلیل ارایه اولین بخش از اموال در بورس، می‌تواند پول دریافتی را در بخش سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار دهد یا این نقدینگی را به بخش سرمایه بانک‌ها، شرکت‌ها، رونق تولید و ... هدایت کند.

راه‌اندازی یک طرح مهم نیروگاهی با سرمایه‌ مردمی

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: سرمایه‌های خرد مردم از طریق بورس برای راه‌اندازی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیروگاهی کشور به کار گرفته شد. به گزارش یرنا، عباس علی‌آبادی گفت: نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای وارد مدار کردن نیروگاه سیکل ترکیبی پرند انجام شده که بخش زیادی از این سرمایه‌گذاری از طریق سرمایه‌های خرد مردم در بورس تامین شده است. 

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این نیروگاه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و تامین از محل صندوق توسعه ملی و فقط با اتکا به سرمایه‌های مردم و فروش صکوک انجام شده که اقدام بسیار ارزشمندی برای کشور به محسوب می‌شود.  علی‌آبادی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اقدام‌هایی که در بخش انرژی کشور باید صورت گیرد را تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی برشمرد که اهمیت آن در زمان‌های مختلف متفاوت است.  مدیرعامل گروه مپنا افزود: تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی مزایای زیادی برای کشور به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین‌های آن صرفه‌جویی در مصرف سوخت و به دنبال آن حفظ محیط زیست است.  وی ادامه داد: بر همین اساس شرکت مپنا مصمم به اجرای طرح تبدیل نیروگاه سیکل ساده پرندبه سیکل ترکیبی شد و در اوایل کار به خوبی پیش می‌رفت. علی‌آبادی خاطرنشان کرد: اما کاهش قیمت سوخت و برخی مشکلات دیگر ادامه اجرای طرح را با کندی مواجه کرد و مقرر شد با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی کار تداوم یابد. مدیرعامل گروه مپنا گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز به دلیل سهمی که دولت دارد با مشکل مواجه شد و ناگزیر پس از بررسی‌های کارشناسانه تامین مالی از طریق بورس و فروش صکوک در دستور کار قرار گرفت.  وی افزود: بدین ترتیب و با استفاده از سرمایه‌های خرد مردم و در شرایطی که شدیدترین تحریم‌ها بر کشورمان تحمیل شده یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیروگاهی که اثرات مثبت زیادی به همراه داروارد مرحله اجرا شد.  

 

ارسال نظر