کودتا علیه برنی سندرز

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۴۸:۴۵
کد خبر: ۱۶۴۹۵۵
کودتا علیه برنی سندرز

گروه جهان|

 امی کلبوچار یکی از نامزدهای حاضر در عرصه رقابت برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا ضمن کناره‌گیری از ادامه رقابت‌ها، از جو بایدن حمایت کرده است. او در حالی از عرصه رقابت‌ها خارج می‌شود که پیت بودجج شهردار سابق ساوت‌بند، نیز پیش‌تر از ادامه کارزار خود برای راهیابی به کاخ‌سفید انصراف داده بود.

آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود گزارش داده،

پیت‌بودجج قصد دارد با شرکت در گردهمایی جو بایدن در شهر دالاس در ایالت تگزاس از معاون سابق باراک اوباما حمایت کند. ایالت تگزاس یکی از ۱۴ ایالتی است که رای‌گیری برای تعیین نامزد حزب دموکرات در انتخابات سه‌شنبه در آن برگزار می‌شود. از برگزاری همزمان رای‌گیری در این ایالت‌ها در ادبیات سیاسی امریکا به عنوان «سه شنبه بزرگ» یاد می‌شود.

انصراف امی کلبوچار و پیت بودجج از ادامه رقابت‌ها پس از آن صورت گرفت که جو بایدن توانست در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی پیروز شود. این پیروزی امید جو بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر را احیا کرد. از سوی دیگر هری رید رهبر سابق دموکرات‌ها در مجلس سنای ایالات متحده، هم از نامزدی جو بایدن حمایت کرده است.

حمایت هری رید از جو بایدن و انصراف امی کلبوچار و پیت بودجج از ادامه رقابت‌ها می‌تواند نشانه تلاش چهره‌های بانفوذ و میانه‌روی حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز نامزد پیشتاز، در انتخابات مقدماتی این حزب باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که همه نگاه‌ها به رقابت جو بایدن و برنی سندرز دوخته خواهد شد. هر چند مایکل بلومبرگ میلیاردر نیویورکی، و الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست، نیز همچنان در عرصه رقابت‌ها حضور دارند. برنی سندرز تاکنون در ایالت‌های نیوهمپشایر و نوادا به پیروزی دست یافته است. او در ایالت آیووا با اختلاف اندکی پس از پیت بودجج در جایگاه دوم قرار گرفت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد سندرز در هر دو ایالت پیشتاز است. در حالی که پیروزی بایدن در کارولینای جنوبی، امیدها را در ستاد انتخاباتی معاون رییس‌جمهوری سابق افزایش داده است. به اعتقاد ناظران، با کنار رفتن کلبوچار و بودجج که عمدتا نامزدهای مطلوب جناح معتدل حزب دموکرات بودند، اکنون شرایط برای سندرز چپ‌گرا و الیزابت وارن دیگر نامزد حزب دموکرات که مواضع ترقی‌خواهانه دارد، دشوارتر شده چرا که احتمالا آرای کاندیداهای کنار کشیده به نفع بایدن وارد صندوق خواهد شد.

 توطئه علیه نامزد پیشرو

با کنار کشیدن چندین نامزد حزب دموکرات به نفع جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، مدعی شد که در آرای رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها دستکاری‌هایی علیه برنی سندرز و به نفع جو بایدن صورت گرفته و نامزدهایی که به نفع جو بایدن از رقابت‌ها کناره‌گیری کردند این اقدام را در ازای رسیدن به پست و مقام در یک دولت دموکرات انجام داده‌اند.به‌گزارش هیل، دونالد ترامپ پیش از سفر به کارولینای شمالی برای شرکت در گردهمایی انتخاباتی گفته: «آنها علیه برنی کودتا کردند! فکر می‌کنم علیه برنی دستکاری‌هایی صورت گرفته است. ظرف 24ساعت بودجج و کلوباچار به نفع بایدن از رقابت‌ها کنار کشیدند. همین اتفاق نیز برای من در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان رخ داد اما من در انتخابات ۲۰۱۶ پیروز شدم.»

رای‌گیری برای تعیین نامزد حزب دموکرات در سه‌شنبه بزرگ در مجموع در ۱۴ ایالت و یک منطقه خودگردان ایالات متحده برگزار می‌شود. رای‌گیری‌های سه‌شنبه بزرگ هویت ۱۳۵۷ نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را مشخص خواهد کرد. این در حالی است که

دو هزار و۴۶۷ نماینده پس از سه‌شنبه بزرگ انتخاب خواهند شد. ۱۵۵ نماینده هم در جریان رای‌گیری در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی انتخاب شدند.کالیفرنیا، مین، یوتا، کلرادو، تگزاس، اوکلاهما، آرکانزاس، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی، ویرجینیا، مینه‌سوتا و ماساچوست ایالت‌هایی هستند که در رای‌گیری سه‌شنبه بزرگ شرکت خواهند داشت. ساکنان منطقه خودگردان ساموآی امریکا در اقیانوس آرام نیز در سه‌شنبه بزرگ به نامزد منتخب خود برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری رای می‌دهند.ایالت‌هایی که در رای‌گیری سه‌شنبه بزرگ شرکت دارند گرایش سیاسی و ترکیب جمعیتی متفاوتی دارند. برخی از این ایالت‌ها مانند کالیفرنیا و ماساچوست در دهه‌های گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری همواره به نامزد دموکرات رای داده‌اند. در شماری دیگر از ایالت‌ها مانند تگزاس، اوکلاهاما، تنسی و آلاباما طی دهه‌های گذشته تنها نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری به پیروزی رسیده است.

تعدادی از ایالت‌های «سه شنبه بزرگ» نیز در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری ایالت‌های تعیین‌کننده (Swing States) بوده‌اند. ویرجینیا، کلرادو و کارولینای شمالی از جمله ایالت‌هایی هستند که در دوره‌های گذشته میزان رای دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در آنها به یکدیگر نزدیک بوده است. پیش بینی می‌شود در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر نیز رقابت بین دونالد ترامپ و رقیب دموکرات او در ایالت‌های ویرجینیا، کلرادو، کارولینای شمالی و مینه سوتا فشرده باشد.

هر کدام از ایالت‌های امریکا براساس جمعیت و وزن سیاسی‌شان برای حزب دموکرات تعدادی نماینده به کنوانسیون ملی حزب خواهند فرستاد. اکثریت این نمایندگان نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری و معاون او را انتخاب خواهند کرد. هر کدام از سیاستمداران حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات برای کسب نامزدی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر باید بتوانند اکثریت نزدیک به چهار هزار نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را تعیین کند تا آنها در کنوانسیون به او و معاونش رای دهند. نامزدها در جریان انتخابات مقدماتی در ایالت‌های مختلف، براساس درصد رای خود تعدادی از نمایندگان آن ایالت را در کنوانسیون حزب دموکرات تعیین می‌کنند.

یکی از بااهمیت‌ترین ایالت‌هایی که در سه‌شنبه بزرگ شرکت خواهد کرد ایالت پرجمعیت کالیفرنیاست. نتیجه آرای این ایالت به تنهایی تعیین‌کننده حدود ۳۰درصد کل نمایندگانی است که در سه‌شنبه بزرگ برای شرکت در کنوانسیون حزب دموکرات انتخاب خواهند شد.

 

ارسال نظر