اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۵۸

ماهواره ناهید ۲ در 3 ماهه دوم سال ۹۹ تکمیل می‌شود

رییس پژوهشگاه فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت ماهواره‌های مخابراتی ناهید ۱ و ۲ گفت: ماهواره ناهید ۲ که نمونه عملیاتی ماهواره ناهید یک است در سه ماهه دوم سال ۹۹ تحویل پرتابگر می‌شود. حسین صمیمی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه ماهواره ناهید یک، ماهواره‌ای تحقیقاتی با طول عمر دو ماه است، اظهار کرد: «این ماهواره یک بستر آزمایشی محسوب می‌شود که یک سری فناوری‌هایی را در داخل خود توسعه داده است. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به ارسال و دریافت در باند KU، پنل خورشیدی بازشونده و کنترل وضعیت سه‌محوره اشاره کرد. این فناوری‌ها توسط محققان پژوهشگاه فضایی توسعه داده شده و روی این ماهواره در محیط عملیاتی، تست می‌شود. بر این اساس ماهواره ناهید یک، ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی خواهد بود.» رییس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: «ماهواره ناهید ۲ ورژن عملیاتی‌شده ماهواره ناهید یک است که با طول عمر دو سال و با امکانات به‌روزشده به فضا ارسال خواهد شد. برای ماهواره ناهید ۲ از سامانه بومی بلوک انتقال مداری استفاده خواهیم کرد.» به گفته این مقام مسوول، کار نمونه مهندسی ماهواره ناهید ۲ و نمونه کیفی آن به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم این ماهواره را در سه ماهه دوم سال ۹۹ تحویل پرتابگر دهیم. صمیمی افزود: «فلسفه سامانه بلوک انتقال مداری این است که برد مداری ماهواره را افزایش می‌دهد. به نحوی که پس از آنکه ماهواره بر ماهواره را تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتر هدایت می‌کند از آنجا به بعد بلوک انتقال مداری می‌تواند ماهواره را تا مدار ۷ هزار کیلومتر از سطح زمین انتقال دهد. بر این اساس این سامانه روی ماهواره مخابراتی ناهید دو تست می‌شود که در مدارات با ارتفاع بالای زمین کاربرد خواهد داشت.»

ضریب نفوذ تلفن همراه ۱۴۲ درصد شد

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه سوم سال جاری حاکی از آن است که بیش از ۱۱۸ میلیون خط فعال در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ توسعه، ۱۴۲.۱۱ درصد است. به گزارش ایسنا، ۱۹ مردادماه سال ۱۳۷۳ بود که عرضه سیم‌کارت تلفن همراه در ایران رسماً آغاز شد و امسال، ۲۵ سال از واگذاری و آغاز به کار اولین سیم‌کارت‌ها می‌گذرد. مطابق آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه در سه ماهه‌ سوم سال ۱۳۹۸، خطوط واگذارشده دایمی ۲۴ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۵۷ عدد و خطوط واگذارشده اعتباری ۱۶۲ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۰ عدد است که مجموع خطوط واگذارشده دایمی و اعتباری را به ۱۸۶میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۷ عدد و ضریب نفوذ را به ۱۴۲.۱۱ درصد می‌رساند. از میان خطوط واگذارشده، ۲۱ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۹۴۶ خط دایمی فعال و ۹۶ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۴۷۳ خط اعتباری فعال وجود دارد که مجموع خطوط دایمی و اعتباری فعال را به ۱۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۱۹ عدد می‌رساند. البته بیشتر بودن ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۱۰۰ درصد، نشان می‌دهد که تعداد سیم‌کارت‌های موجود، از جمعیت ایران بیشتر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چند سیم‌کارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد. همچنین پوشش شهرها و روستاها و جاده‌ها بر‌اساس پایین‌ترین سطح تکنولوژی حاکی از آن است که ۳۰۳۵ شهر و بیش از ۱۷۴ هزار کیلومتر جاده‌ای تحت پوشش اپراتورها قرار دارند.

انجام بیش از ۱۳ میلیون مکالمه از طریق رومینگ ملی

اجرای رومینگ ملی یعنی درصورت نبود آنتن یک اپراتور در منطقه‌ای، بتوان از آنتن اپراتور دیگر استفاده کرد؛ بر همین اساس در سه ماهه‌ سوم سال جاری نزدیک به ۱۴ میلیون مکالمه از طریق رومینگ ملی صورت گرفته است. اجرای طرح رومینگ ملی با این هدف انجام شد که چنانچه در منطقه‌ای، سیم‌کارت مشترکان آنتن نداشت، آنها بتوانند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند. سال گذشته بود که از سوی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد رومینگ ملی بین اپراتورهای تلفن همراه اجرایی شده است. آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مکالمات از طریق رومینگ ملی، حاکی از آن است که در مجموع ۱۳ میلیون و ۷۸۳ هزار مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت گرفته است. آمار منتشرشده درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه در سه ماهه‌ سوم سال ۱۳۹۸، حاکی از واگذاری بیش از ۲۴ میلیون خط دایمی و بیش از ۱۵۷ میلیون خط اعتباری است که مجموع خطوط واگذارشده دایمی و اعتباری را به ۱۸۶ میلیون و ۴۲۱ هزار عدد می‌رساند. از طرفی هر یک از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل، تعداد خطوط واگذارشده دایمی و اعتباری متفاوتی دارند و خطوط فعال آنها نیز عدد متفاوتی را شامل می‌شود. همچنین شاخص‌های دیگری از جمله تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده‌ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش، درصد مکالمات موفق و غیرموفق نیز وجود دارد. ویژگی‌هایی از جمله تعداد خطوط واگذارشده، ضریب نفوذ، تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده‌ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش و درصد مکالمات موفق در هر یک از اپراتورها متفاوت است که می‌تواند آنها را از هم متمایز کند.

 

ارسال نظر