راهی برای رهایی از گردنه استیضاح

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۷۴
راهی برای رهایی از گردنه استیضاح

گروه جهان| آیت وکیلیان|

 مجلس سنای امریکا در ادامه فرآیند مربوط به استیضاح رییس‌جمهور این کشور قطعنامه‌ای را با مفاد قوانین اساسی مربوط به محاکمه برای این استیضاح تصویب کرد. این قطعنامه با حضور سناتورها با ۵۳ رای موافق به ۴۷رای مخالف تصویب شد.  به‌گزارش پایگاه خبری هیل، قطعنامه مذکور از سوی «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا و بعد از آن مطرح شد که جمهوری‌خواهان این مجلس چندین طرح دموکرات‌ها به هدف کشاندن شاهدان بیشتر و طرح اسناد و مدارک بیشتر در فرآیند محاکمه را رد کردند. چشم‌اندازی که از این قطعنامه می‌توان به دست داد این است که جمهوری‌خواهان با رای به آن درصدد هستند تا تلاش دموکرات‌ها با هدف احضار شاهدان بیشتر به فرآیند محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ و همچنین مطرح کردن اسناد و مدارک بیشتر در این فرآیند را بی‌نتیجه کنند. این رای‌گیری در واقع به نخستین روز از روند جلسات استماع در مجلس سنای امریکا به هدف پیشبرد فرآیند استیضاح رییس‌جمهور این کشور پایان داد.  تحلیلگران معتقدند که قعطنامه مذکور اجازه می‌دهد به اصطلاح مدیران مجلس نمایندگان امریکا برای فرآیند محاکمه برای استیضاح ترامپ که در واقع نقش دادستان را در این فرآیند دارند اواخر چهارشنبه استدلال‌های اولیه خود را مطرح کرده و در عین حال بحث درباره فراخواندن شاهدان را تا اواسط محاکمه به تاخیر می‌اندازد. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که ممکن است در آن زمان نظرشان در قبال مخالفت با احضار شاهدان بیشتر تغییر یابد.

    آزمون شکست‌ دموکرات‌ها

فرآیند مربوط به جلسه استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا که سه‌شنبه در سنا آغاز شد، تحلیلگران و ناظران سیاسی حوزه بین‌الملل از آن به رقابت زودهنگام میان دو جناح حاکم بر سر قوانین این جلسات با یکدیگر تعبیر کرده‌اند. در گزارشی که پایگاه اینترنتی کنگره امریکا آمده، در جلسه نخست این دادگاه، دموکرات‌ها که به‌لحاظ رویکرد سیاسی مخالفتی آشکار با «جمهوری‌خواهان حزب حامی سیاست‌های رییس‌جمهور فعلی امریکا دارند، توانستند در کارزارهای فعلی حاکم بر جلسات پیروزی کوچکی را به دست آورند. میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، از پیشبرد سریع روند این دادگاه حمایت کرده است. به‌گفته تحلیلگران سیاسی، در میان تحلیل‌ها و اخبار مهمی که با بحث استیضاح دونالد ترامپ گره خورده، می‌توان به ناتوانی دموکرات‌ها در کسب مجوز و احضار شاهدان کلیدی در روند دادرسی اشاره کرد. «آدام شیف» رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، گفته بود که حضور این شاهدان ضروری است و مدارک بیشتری را فراهم می‌کند که می‌تواند دیدگاه مردم امریکا علیه ترامپ را به‌شکلی موثر تغییر دهد. از سوی دیگر، مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنا، در دقایق آخر این دادگاه دست به تغییراتی زد. تغییراتی که نشان از فعالیت و اعمال نفوذ این جریان سیاسی در مجلس دارد. ناظران سیاسی در میان این تغییرات، دو نمونه از آن را برجسته کرده‌اند؛ مورد نخست آنکه مک‌کانل به تیم ترامپ و در ادامه به تیم حقوقی دموکرات‌ها سه روز برای ارایه پرونده فرصت داده است. البته این فرصت پیشتر، دو روز اعلام شده بود. دومین تغییر این بود که مدارک ارایه‌شده از سوی دموکرات‌ها به‌طور خودکار در دادگاه ثبت خواهد شد.

    دو قطبی مضاعف

تحلیلگران سیاسی معتقدند که جمهوری‌خواهان در آستانه (و البته در ادامه) فرآیند استیضاح، توانسته‌اند انسجام سیاسی و درون پارلمانی و درون حزبی خود را تقویت کنند و در این راستا به یک تاکتیک مهم روی آورده‌اند تا با تغییر معادلات و مناسبات سیاسی احتمالی، امکان وقوع استیضاح را از بین ببرند و سدی محکم در مقابل رقیب خود ایجاد کنند؛ تاکتیک موردنظر در واقع، هماهنگی بین چهره‌های اثرگذار جمهوری‌خواه در سنا با ترامپ است. تحلیلگران سیاسی اتخاذ این تاکتیک از سوی جمهوری‌خواهان را نشانه‌ای بر اراده سیاسی این حزب و تحکیم و تفهیم منتفی بودن هر مساله، مصداق یا الگویی است که فرآیند مربوط به ماجرای استیضاح را از نطفه عقیم کند. ارزیابی کارشناسان این است که این اراده از سوی حزب حامی آقای رییس‌جمهور برای آن است که امکان هرگونه مصالحه یا هماهنگی با رقیب برای بروز استیضاح نزدیک به صفر است.

    یک تیر و دو نشان

ناظران سیاسی در ارزیابی و تحلیل خود از سیاست‌های کنونی ترامپ در قبال استیضاح معتقدند که او با عبور از دالان استیضاح به دنبال کسب موفقیت در انتخابات ۲۰۲۰ نیز هست؛ به این معنا که عبور از گردنه استیضاح را به نفع خود مصادره به مطلوب کند و آن را آزمون شکستی زودهنگام برای رقیب در کارزار انتخاباتی 2020 تلقی کند و افکار عمومی را نیز از این رهگذر با خود همراه کند. ان‌بی‌سی نیوز نوشته: «اینکه اخباری از همکاری بخشی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با تیم حقوقی ترامپ در فرآیند استیضاح سنا منتشر شده، نشان می‌دهد که خلاف کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر، احزاب به نیروهای حزبی خود به هر ترتیب که شده کمک می‌کنند تا بتواند خود را از بزنگاه‌ها عبور دهد؛ به عبارتی دیگر حزب، خانه قدرت سیاسی است و به‌رغم اینکه ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ژنرال‌های جمهوری‌خواه کنار نیامد اما حالا به‌دنبال آن است که از حیثیت خود به هر طریق که شده دفاع کند.» روی این اصل، پات سیپولون مشاور کاخ‌سفید درباره دموکرات‌ها گفته «آنها اینجا نیستند که یک انتخابات را به سرقت ببرند بلکه آنها برای سرقت در دو انتخابات حضور دارند.»

    اتهام بزرگ اما بدون حصول نتیجه

دموکرات‌ها به‌دلیل نگرانی در مورد جلوگیری از کمک‌های اختصاصی به اوکراین در حالی که به‌دنبال اعلام تحقیقات درباره جو بایدن معاون رییس‌جمهور سابق که به‌دنبال نامزدی ریاست‌جمهوری آینده است، جمهوری‌خواهان را متهم به فرافکنی سیاسی کرده‌اند. اما «جی سوکولو» یکی دیگر از وکلای رییس‌جمهور، گفته این یک پروپاگاندای جامعه اطلاعاتی است که توجه زیادی به این موضوع را جلب کرده است. ترامپ در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس از روش معمول دفاعی خود استفاده کرد. او در آستانه سخنرانی‌اش در داووس و دفاع از دستاوردهای اقتصادی، دادگاه استیضاح را فریب خوانده است.  رییس‌جمهور پیش از اظهارات خود در این گردهمایی به خبرنگاران گفته بود که «این شکار جادوگری است که سال‌ها ادامه داشته و خجالت‌آور است». به نظر می‌رسد با وجود شروع دشوار تیم تحقیقاتی ترامپ، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رییس‌جمهور برای به دست آوردن 34 رأی لازم برای ماندن در سمت ریاست‌جمهوری مشکل داشته باشد. اما یک دفاع ضعیف می‌تواند برای او در بین رأی‌دهندگان حایز اهمیت باشد و هزینه انتخاباتی گزافی را به او تحمیل کند.

 

ارسال نظر