ضرورت کنترل تورم بعد از ساماندهی بازار ارز

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۵۴
ضرورت کنترل تورم  بعد از ساماندهی  بازار ارز

طلا و دلار کانادا بیشترین سود را در 2019 داشتند

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 29 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر 1557 دلار باقی ماند. در بازار آزاد نیز قیمت دلار به 13430 تومان رسید. بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و 900 تومان و فروش ۱۳ هزار تومان در ج شد، همچنین نرخ خرید هر یورو ۱۴ هزار و 400 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 500 تومان بود.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 12 هزار و 900 تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار تومان اعلام شد همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 400 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 500 تومان به فروش رسیده است سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 28 دی 98 را برای دلار 13 هزار و 44 تومان، یورو 14 هزار و 663 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 115 تومان، درهم امارات 3 هزار و 642 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 335 تومان و یوآن چین یک هزار و 931 تومان اعلام کرد.

با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1557 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شد بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 123 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 495 هزار و 600 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 840 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 830 هزار تومان نیم سکه 2 میلیون 460 هزار تومان ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز شنبه ثابت ماند بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه ۲۹ دی‌ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۶۶۷ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۶۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

    ملاحظات انتشار رمز پول ملی در ایران

همچنین یک صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک با بیان اینکه، در حوزه استخراج رمز ارز تقریبا تکلیف معلوم شده، گفت: نگرانی در بخش توسعه ابزارها در صنعت پرداخت کشور وجود دارد.

محمدرضا مانی یکتا گفت: بلاکچین امروزه در دنیا به عنوان یک فناوری نوین شناخته می‌شود که کارکردهای مختلفی دارد و با بیت کوین و کریپتوکارنسی ظهور کرد.کشورهایی که به دنبال استفاده از فناوری بلاکچین رفته‌اند به دنبال این موضوع هستند که آیا می‌توان اطلاعات متمرکز را به صورت غیرمتمرکز نگهداری کرد؟ اساسا اینکه آیا فناوری بلاکچین در این حوزه کارکردی دارد یا خیر؟ بررسی می‌شود.

مانی یکتا ادامه داد: علاوه بر بررسی‌های یادشده، موضوع رگولیشن نیز در فناوری بلاکچین مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین از نظر محل کارکرد فناوری بلاکچین، علاوه بر کریپتوکارنسی‌ها موضوع نگهداری اطلاعات به صورت غیرمتمرکز در قالب بلاکچین است که در کشورهای مختلف جهان تست می‌شود. وی افزود: تاکنون دستاوردها نشان می‌دهد که در برخی کشورها این فناوری مفید بوده و در برخی کشورها نیز اینگونه نبود؛ در ایران نیز که تاکنون استفاده از این فناوری در قالب توکن و بخش پرداخت بوده، باید تست‌ها انجام پذیرد. این صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک درباره طراحی رمز ارز ملی و کارکردهای پیش بینی شده برای آن در اقتصاد ایران گفت: برخی اقتصاددانان معتقدند که هرگونه طراحی در این خصوص به منزله تعریف یک رمز پول ملی است و زمانی که یک توکن پولی از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، عملا پولی در بستر رمزینه خواهیم داشت که لازم است درباره آن ملاحظاتی را داشته باشیم.

مانی یکتا خاطرنشان کرد: برخی کشورها مانند کانادا به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری اطلاعات به صورت غیرمتمرکز در قالب فناوی بلاکچین دستاورد چندانی نداشته؛ با این حال، در ایران به دلیل وجود شرایط خاص و قرار داشتن در دوران گذار، موضوع بهره‌گیری از ابزارهای پرداخت مانند کیف پول الکترونیک و پرداخت آفلاین، پرداخت‌های‌ای‌ام وی و... نیازمند بررسی کامل است. وی بیان داشت: به نظر می‌رسد با توجه به آنچه پیش رو است انتشار رمز پول ملی برای کشور مفید باشد، ولی ملاحظاتی در زمینه‌های فنی، کمی و کیفی وجود دارد و کارکردهای اقتصادی آن هنوز به صورت کامل مشخص نیست. وی درباره موضوع صدور مجوز دولت برای استخراج رمز ارز در مناطق آزاد ایران و انجام برخی اقدامات در این زمینه، تاکید کرد: در زمینه استخراج رمز ارز که به عنوان یک صنعت در ایران تلقی شده، وزارت صمت متولی بوده و تاکنون طبق اطلاعات موجود برخی تقاضاها نیز به ثبت رسیده، ولی اقدامات هنوز منجر به بهره‌برداری نشده است.

این صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک افزود: موضوع استخراج رمز ارز یک مساله است و بحث تنظیم مقررات در حوزه رمز ارز نیز مدنظر است. بنابراین چون متولی تنظیم مقررات ملاحظاتی دارد، حرکت در این بخش نیز با احتیاط صورت می‌گیرد. در عین حال، در حوزه استخراج تقریبا تکلیف معلوم شده و نگرانی در بخش توسعه ابزارها در صنعت پرداخت کشور را داریم که به دلیل تاثیرگذاری در حوزه اقتصاد، نیازمند بررسی است.

    کنترل تورم بعد از ساماندهی بازار ارز

از سوی دیگر، برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی معتقدند که بعد از ساماندهی بازار ارز، برای ادامه این ثبات نسبی بازارها، باید نرخ تورم نیز کاهش یابد تا ثبات نرخ ارز ادامه یابد زیرا وقتی تورم ادامه پیدا می‌کند و نرخ ارز ثابت می‌ماند، فنر نرخ ارز فشرده می‌شود، و در آینده ممکن است با هر نوسان و بحرانی، به بالا پریده و با نوسان زیاد نرخ ارز را افزایش دهد. براین اساس، کنترل‌های نرخ ارز و فشرده کردن فنر نرخ ارز باید در مقایسه با رشد تورم، تعدیل شود و راهکار اصلی حفظ ثبات بازار ارز و جلوگیری از پرش فنر نرخ ارز، کنترل تورم است.  در این زمینه سیستم بانکی باید از این پس، تمرکز خود را بر کنترل تورم بگذارد.   تلاش‌های بی‌وقفه به ‌همراه سایر بخش‌های کشور، نظام ارزی کشور را در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سامان رسانده است. بازار ارز محل تخلیه شوک‌های خارجی به اقتصاد است و نقش بانک مرکزی نیز جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته بازان در این بازار است. لذا از این پس، تمرکز خود را بر کنترل تورم بگذارد و استفاده از ابزارهای عملیات بازار باز و تغییر سیاست‌گذاری پولی بر کنترل تورم، سرلوحه این برنامه باشد همچنین در این مسیر، کلید موفقیت، افزایش تولید غیرنفتی داخلی است که باید با سیاست‌های مالی مناسب دولت همراهی شود.  راه برون‌رفت از شرایط موجود و تقویت اقتصاد، کمک به رشد غیر نفتی اقتصاد و کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است. در این مسیر نیز علاوه بر پیش‌بینی پذیر کردن مسیر متغیرهای کلان اقتصادی، سیاست‌ها می‌تواند در جهت ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کارهای مولد اشتغال، به کمک بهبود ترازنامه بانک‌ها و ایجاد جریان اعتباری سالم برای بانک‌ها خواهد بود. بانک‌ها نیز بایستی خود را آماده تطابق با شرایط جدید سیاست‌گذاری پولی کنند. عزم جدی برای کمک به افزایش قدرت نقدشوندگی ترازنامه بانک‌های کشور در بازار ثانویه صورت گرفته و با شروع اجرای عملیات بازار باز، این مهم عملیاتی شود و در عین حال نظارت شدید بر عملکرد بانک‌ها، و تلاش برای سالم‌سازی ترازنامه آنها، با قوت ادامه یابد. همچنین افزایش رشد اقتصاد، مهم‌ترین اقدام کشور خواهد بود که باید ادامه یابد.

    طلا کنار نمی‌رود

مقایسه نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی نشان می‌دهد که در یک‌سال گذشته و از ژانویه 2109 تاکنون نرخ طلا از حدود 1290 دلار به بالای 1560 دلار افزایش یافته و در یک‌سال حدود 270 دلار معادل 21 درصد رشد کرده است. این در حالی است که سایر ارزها و دارایی‌ها رشد کمتری داشته‌اند و از جمله دلار کانادا در برابر سایر ارزهای معتبر جهان به میزان 5 درصد رشد کرده است. به عبارت دیگر، نگهداری یا خرید طلا در این سال حداقل 4 برابر نگهداری سایر ارزها سود داشته است. ارزش دلار امریکا کمتر از 1 درصد در برابر سایر ارزها رشد کرده است.  از سوی دیگر، اگرچه طلا از بالاترین رکورد هفت سال گذشته که در نخستین هفته سال ۲۰۱۹ به آن صعود کرده بود، عقب‌نشینی کرده اما بر اساس پیش‌بینی یک شرکت پالایش فلزات ارزشمند، سرمایه‌گذاران می‌توانند همچنان منتظر بالا رفتن قیمت‌ها باشند. به گزارش ایسنا، گروه MKS PAMP در گزارش خود از دورنمای سال ۲۰۲۰ بازار طلا اعلام کرد که همچنان در سال میلادی جاری به طلا، نقره و پالادیم خوش‌بین مانده است. طلا همچنان فلز امن برای سرمایه‌گذارانی خواهد بود که در شرایط نوسان و ابهام بازار، متقاضی پناهگاه مطمئن دارایی می‌شوند.

طبق پیش‌بینی تحلیلگران گروه MKS PAMP، قیمت هر اونس طلا در سال میلادی جاری تا مرز ۱۷۸۰ دلار صعود خواهد کرد و میانگین آن به ۱۶۳۶ دلار می‌رسد. در این بین انتظار می‌رود طلا از سطح حمایتی ۱۵۲۰ دلار پایین‌تر نرود. عوامل مهمی که از قیمت طلا پشتیبانی می‌کنند مسائل ژئوپلیتیکی و سیاسی هستند. تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به دقت دنبال می‌شوند و یکی از عوامل موثر بر قیمت طلا خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هم ممکن است نوسانات بیشتری را برای قیمت فلزات ارزشمند و دلار امریکا ایجاد کند. عامل دیگری که از بالا ماندن قیمت طلا حمایت می‌کند، سیاست تسهیلی بانک‌های مرکزی در فضای رشد اقتصادی اندک است. این دورنما در حالی منتشر شده که قیمت طلا فعلا در محدوده ۱۵۵۰ دلار حمایت شده است. تحلیلگران این شرکت انتظار دارند بانک‌های مرکزی همچنان خریدار بزرگ طلا باشند. همچنین با وجود اینکه نقره در سال ۲۰۲۰ زیر سایه طلا خواهد ماند اما تحلیلگران گروه MKS PAMP انتظار دارند قیمت هر اونس نقره تا مرز ۲۱ دلار صعود کند و میانگین قیمت آن در سال میلادی جاری ۱۸ دلار و ۶۲ سنت باشد.

در میان فلزات گروه پلاتین هم تحلیلگران بی‌نهایت به پالادیم خوش‌بین هستند و احتمال اندکی برای نزول قیمت قائل هستند زیرا همزمان با کاهش عرضه، تقاضای قوی برای این فلز ارزشمند وجود دارد. طبق پیش بینی تحلیلگران گروه MKS PAMP، میانگین قیمت هر اونس پالادیم امسال به ۲۲۸۸ دلار خواهد رسید و هر گونه تصحیح قیمت این فلز موقتی خواهد بود و با هجوم برای خرید مواجه می‌شود. بر اساس گزارش کیتکونیوز، اما این تحلیلگران درباره پلاتین اندکی محتاط‌تر هستند زیرا بازار این فلز همچنان با اشباع عرضه دست و پنجه نرم می‌کند و انتظار دارند قیمت هر اونس پلاتین به ۱۰۸۰ دلار صعود کرده و میانگین قیمت آن ۹۸۱ دلار باشد.

    خریداران دلار کانادا بیشتر سود کردند

همچنین با توجه به افزایش تنش‌های تجاری، مساله چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نگرانی از وقوع رکود، بازار ارز در سال ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات زیادی شد. بررسی‌های صورت گرفته توسط ویژوال کپیتالیست نشان می‌دهد که در سال گذشته بسیاری از بازارها در موقعیت سودآورتری از بازار ارز قرار داشته‌اند: قیت نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» ۳۴.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش قیمت داشته است. قیمت ملک در امریکا نیز طی یک سال اخیر به‌طور متوسط ۲۸.۹ درصد افزایش یافت و سرمایه‌گذاری در طلا نیز سود ۱۷.۴ درصدی را عاید سرمایه‌گذاران کرد. از سوی دیگر در حوزه بازار ارز به دلیل نوسانات محدود ارزها، سرمایه‌گذاری در این بازار به مانند سال ۲۰۱۸ از جذابیت بالایی برخوردار نبود. طی سال ۲۰۱۹، ارزش دلار کانادا ۵.۰۸ درصد تقویت شد که بیشترین افزایش در بین ارزهای معتبر جهانی محسوب می‌شود. پس از دلار کانادا، پزوی مکزیک با سودآوری ۳.۸۹ درصدی و پوند انگلیس با سودآوری ۳.۸۷ درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. یورو در سال گذشته سال بسیار بدی را تجربه کرد و ریسک‌های ایجاد شده ناشی از چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاهش رشد اقتصادی آلمان و فرانسه، بحران بدهی در ایتالیا و نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین اروپا و امریکا باعث شد تا یورو با ریزش ۲.۱۶ درصدی، زیان ده‌ترین ارز مهم جهانی در سال ۲۰۱۹ لقب گیرد. پس از یورو نیز روپیه هند با ریزش ۲.۰۳ درصدی و یوان چین با ریزش ۱.۴۷ درصدی، دیگر ارزهای ناموفق سال گذشته لقب گرفتند.

دلار در سال ۲۰۱۹ رفت و برگشت زیادی را تجربه کرد اما در نهایت شاخص دلار نسبت به سطحی که در سال ۲۰۱۸ قرار داشت تغییر چندانی پیدا نکرد. در سال ۲۰۱۹ ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای مهم تنها ۰.۳۴ درصد افزایش یافته است. این رقم برای ین ژاپن ۰.۸۷ درصد و برای فرانک سویس ۱.۴۴ درصد اندازه‌گیری شده است.

    ذخایر ارزی هند رکورد زد

در خبری دیگر، ذخایر ارزی هند از ۴۶۱ میلیارد دلار گذشت.به گزارش فایننشیال اکسپرس، تا پایان هفته نخست سال ۲۰۲۰، حجم ذخایر ارزی هند به ۴۶۱.۲۱ میلیارد دلار رسید که در طول تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. بانک مرکزی هند در گزارش خود اعلام کرده است که افزایش ۳.۶۸۹ میلیارد دلاری ذخایر ارزی هند در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل بیش از همه تحت تاثیر تغییر در نرخ برابری ارزهای مختلف رقم خورده است.

طبق اعلام بانک مرکزی هند، دلار کماکان بیشترین سهم را از سبد ذخایر ارزی این کشور دارد و پس از آن نیز یورو، پوند و ین ژاپن بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی بانک مرکزی هند داشته‌اند. همچنین هند در ابتدای سال ۲۰۲۰ حدود ۲۸.۰۶ میلیون دلار ذخایر طلا داشته است که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۲۸.۴۹ میلیون دلار افزایش داشته است. هند همچنین ۱.۴۴ میلیارد دلار ذخیره ارزی به شکل حق برداشت مخصوص از صندوق بین‌المللی پول دارد. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ هند به‌طور متوسط ۲۲۹ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار ذخایر طلا و ارز در اختیار داشته است که بالاترین رقم ذخایر ثبت شده طلا و ارز هند مربوط به ژانویه ۲۰۲۰ با ۴۶۱.۲۱ میلیارد دلار و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سپتامبر ۱۹۹۸ با ۲۹۰ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار بوده است. انتشار خبر رکوردشکنی ذخایر ارزی هند باعث تقویت ارزش پول ملی این کشور در معاملات ارزی شد تا جایی که هر دلار امریکا به ۷۱.۰۵۶ روپیه، هر یورو به ۷۸.۷۷۸۸ روپیه، هر پوند انگلیس به ۹۲.۴۷۶۴ روپیه و هر فرانک سوییس به ۷۳۴۳.۳۴ روپیه کاهش یافتند. همچنین ارزش روپیه به ۱.۵۵۰۲ ین ژاپن رسید. با کاهش رشد اقتصادی هند در ماه‌های اخیر، دولت این کشور ضمن تقویت ذخایر ارزی خود دست به انجام اصلاحات ساختاری مالی نیز زده است تا جایی که به منظور ثبات بخشی بیشتر به بازارهای مالی، نیرمالا سیتارمان، وزیر دارایی هند گفته است ۱۰ بانک بزرگ دولتی هند با یکدیگر ادغام و ۴ بانک جدید از این طریق ایجاد خواهند شد. وی همچنین به کسب و کارهای هندی وعده داد دولت راه‌های جدیدی برای تامین مالی موثرتر آنها بیابد.

 

 

 

ارسال نظر