علیخانی: انتقادها به افتتاح خط متروی کرج- هشتگرد توجیه ندارد

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۶۰۲

روز سه‌شنبه متروی گلشهر- هشتگرد بعد از گذشت 17 سال بالاخره افتتاح شد و اکنون به شکل آزمایشی فعالیت می‌کند. هر چند برخی از جمله محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران معتقدند متروی گلشهر- هشتگرد از ایمنی کافی برخوردار نیست و به گفته بهاره آروین، عضو هیات رییسه این شورا، خط متروی گلشهر به هشتگرد تحت فشار دولت افتتاح شده است.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اما به انتقاداتی که از افتتاح زودهنگام متروی هشتگرد و ناایمن بودن آن می‌شود، واکنش نشان داد و گفت: اگر انتقادات مربوط به متروی هشتگرد را بپذیریم، باید برخی از خطوط متروی تهران را همین حالا تعطیل کرد. رفتار پسندیده‌ای نیست که برخی با وجود اعلام کمیسیون عمران و حمل و نقل مبنی بر ناقص بودن و ایمن نبودن خط ۶ مترو به خاطر اینکه معاون حمل و نقل و ترافیک از خودشان بود بدون توجه به هشدارها از وی حمایت و حتی در افتتاح متروی ناایمن شرکت می‌کردند اما امروز به خاطر وجود نقص‌های کمتر در متروی هشتگرد، افتتاح آن را زیر سوال می‌برند. او ادامه داد: اگر انتقادات مربوط به متروی هشتگرد را بپذیریم، باید برخی از خطوط متروی تهران را همین حالا تعطیل کرد. به گفته وی، اگر مشاوران خط و مسوولان مربوطه مسائل فنی را تأیید کرده باشند، قطعا ما کاسه داغ‌تر از‌ آش نیستیم و خودشان باید پاسخگو باشند. علیخانی اضافه کرد: زمانی که قرار بود با وجود اشکالات و نواقص خط ۶ متروی تهران افتتاح شود، کمیسیون عمران و حمل و نقل به این موضوع اعتراض کرد، آن زمان عوامل مترو و معاونت وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کتبا ایمنی خط را تضمین کردند و شهردار تهران هم آن را تأیید کرد و سپس آقای رییس‌جمهور در مراسم افتتاح این خط شرکت کرد، حالا چه شده است که افتتاح خط متروی کرج- هشتگرد با اشکالات کمتر موجب نگرانی این افراد شده است.

به گفته وی، اگر آنچه مدیران شهرداری در آن زمان اعلام کرده بودند مورد قبول شما بوده است امروز و با تأیید وزارت راه و شهرسازی و قبول مسوولیت ایمنی این خط دیگر اعتراض شما توجیهی ندارد. ضمنا همین الان هم خط متروی مسیر فرودگاه امام(ره) فاقد سیگنالینگ است ولی معترضان به افتتاح مسیر هشتگرد به این موضوع هیچ اعتراضی ندارند.

    شکل‌گیری طرح ایجاد خط گلشهر-  هشتگرد

محمدعلی کرونی، کارشناس حمل و نقل به بررسی دلایل تاخیر طولانی ساخت متروی هشتگرد پرداخت و با بیان اینکه ۱۷ سال پیش بود که زمزمه‌های اجرای طرح قطار برقی هشتگرد به گوش رسید و حال پس از گذشت سال‌ها این طرح به بهره‌برداری می‌رسد گفت: اقدامات قانونی برای اخذ مجوز احداث قطار برقی هشتگرد از سال ۷۹ و اقدامات اجرایی آن در سال ۸۴ آغاز شده بود. تا اواخر سال ۹۶ در حدود ۳۵۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده بود که با پیش بینی‌های انجام گرفته در آن زمان، هزینه این طرح در پایان عملیات ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.

او ادامه داد: با وجود این، قرار گرفتن معارضان و مالکان شهری در مسیر مترو از یک طرف و کمبود نقدینگی از طرف دیگر باعث طولانی شدن اجرای این پروژه شد، هرچند از عوامل دیگری نظیر تداخل ۱۱۵ متر از مسیر ریلی هشتگرد با پل حصارک که عملیات عمرانی آن را شهرداری کرج در دست داشت، نیز یاد شده است. گذر مترو از کنار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) نیز از مشکلات نیازمند بررسی این پروژه بود. این دانشگاه با وجود ۱۳ هزار دانشجو و ۸۰۰ کارمند، خواستار ایستگاه مستقل در مسیر مترو شده بود و همچنین استانداری البرز با درخواست‌های متعدد مردمی برای توقف مترو در کمال‌شهر روبرو بود.

این کارشناس شهری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پیگیر این طرح بود تا با زودتر به سرانجام رساندن آن، جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد افزایش پیدا کند، گفت: این امر خصوصا با وجود تعداد نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکن مهر اهمیت ویژه‌ای داشت. زیرا یکی از عوامل بسیار مهم در خالی ماندن ظرفیت این شهر جدید، تأخیر در راه‌اندازی متروی آن و زمان نسبتاً زیاد رفت و آمد از آن به شهرهای هم جوار بوده است. شهر هشتگرد باید۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد که در حال حاضر میزان جمعیت این شهر در حدود ۵۵ هزار نفر است. مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی هشتگرد از پذیرش جمعیت بحث دسترسی‌های حمل و نقلی آن به شهر مادر در تهران است و با افتتاح متروی هشتگرد این مشکل حل خواهد شد.

به گفته کرونی، درخواست‌های پیش‌بینی نشده برای ساخت ایستگاه در میانه مسیر از جمله کارخانجات و شهرک‌ها نیز باعث کندی پیشرفت کار شده بود. همچنین کمبود اعتبارات پروژه، درخواست ایستگاه مستقل یا سکو برای ماموت، کمال‌شهر و همکاری نکردن پیمانکار پل حصارک برای تحویل گالری مورد نیاز و مشکلات مالی ناشی از انحرافات تأسیسات زیربنایی در مسیر از دیگر دلایل پیشرفت کند کار بود. همچنین موضوع اتصال ایستگاه انتهایی متروی گلشهر به متروی شهر جدید هشتگرد از دیگر چالش‌ها در این مسیر بوده  است. همکاری نکردن برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی که اراضی آنها در مسیر این طرح قرار گرفته بود، سبب شد زمان زیادی برای هماهنگی‌های قضایی و ارزیابی کارشناسی صرف شود تا مسیر به صورت کامل آزادسازی شود. او اضافه کرد: پس از عدم تکمیل پروژه تا انتهای سال ۹۶، وعده افتتاح آن تا خرداد ماه سال ۹۷ با برآورد اعتباری در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان داده شد که عمدتا مشکل کمبود اعتبارات و تجهیزات مانع از تحقق آن شده بود. این پروژه در ادامه توسعه متروی خط ۵ تهران است که از کیلومتر ۳۹ در گلشهر شروع و تا کیلومتر ۶۵ در جنوب شهر جدید هشتگرد به طول ۲۵ کیلومتر به صورت دو خطه ادامه دارد. پروژه متروی گلشهر به شهر جدید هشتگرد، ۲۵.۸ کیلومتر طول دارد که ۴.۸ کیلومتر آن به شکل تونل و زیرسطحی و ۲۱ کیلومتر به صورت رو سطحی ساخته شده است؛ از ویژگی‌های این طرح، محوطه ایستگاه متروی ۲۲هزار مترمربعی هشتگرد است که بزرگ‌ترین ایستگاه رو سطحی مترو در کشور محسوب می‌شود. متروی هشتگرد با توانمندی ارایه خدمات به جمعیت ۴۰۰ هزار نفری در غرب استان البرز طراحی شده است.

کرونی  گفت: متروی گلشهر- هشتگرد توانایی جابه‌جایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر را دارد و با این خط، ۱۵ هزار مسافر در هر جهت و هر ساعت امکان تردد دارند. مسیر قطار برقی در حاشیه ضلع شمال آزادراه کرج قزوین به‌طور همسطح پیش بینی شده و مشتمل بر سه گالری به طول ۴.۸ کیلومتر و حدود ۱۷ دهنه پل است.

 

ارسال نظر