کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۶۷

کشتی جنگی و هواپیمای ژاپنی در راه خلیج‌فارس

سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفته این کشور برای محافظت از کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه یک فروند کشتی جنگی و هواپیماهای گشت را اعزام خواهد کرد. این مقام ژاپنی دلیل این اقدام را بی‌ثباتی اوضاع منطقه که نزدیک به ۹۰ درصد واردات نفت خام این کشور را تامین می‌کند توصیف کرده است. به‌گزارش رویترز، بر اساس طرحی که توسط کابینه دولت آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن، تصویب شده، قرار است این ناوشکن مجهز به هلی‌کوپتر و دو فروند هواپیمای گشت از نوع پ-۳ سی P-3C به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات برای اطمینان از عبور ایمن کشتی‌های ژاپنی در منطقه اعزام شوند.

سیاست جدید عربستانِ ناامید از امریکا

سعودی‌ها که دیگر از حمایت امریکا مطمئن نیستند، مذاکره با دشمنانشان را آغاز کرده‌اند تا درگیری‌های موجود در منطقه را کاهش دهند. نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره رویکرد تازه عربستان در خاورمیانه پس از مایوس شدن از امریکا نوشته: به‌دنبال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، محمد بن‌سلمان ولیعهد این کشور، مذاکره مستقیم با حوثی‌ها را افزایش داد که به کاهش حملات دو طرف انجامیده است. او همچنین موضع خود را در خصوص محاصره قطر تلطیف و تلاش کرده تا سایه جنگ را از این منطقه بردارد.

پاکستان موشک‌های ضدناو آزمایش کرد

نیروی دریایی پاکستان موشک‌های ضدناو با قابلیت شلیک از شناور جنگی و زیردریایی را در آب‌های آزاد شمال دریای عمان (دریای عرب) آزمایش کرده است. رسانه‌های پاکستان به نقل از بیانیه رسمی نیروی دریایی این کشور نوشتند: «این موشک‌ها از شناورهای تندرو جنگی و زیردریایی شلیک شده و قادر به انهدام اهداف خود از سطح دریا به دریا و سطح دریا به زمین است.» پاکستان در زمینه تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

زندان ابوغریب  به‌زودی بازگشایی می‌شود

وزارت دادگستری عراق فاش کرده بزودی زندان مرکزی بغداد، ابوغریب سابق را پس از بازسازی و افزایش گنجایش و توسعه آن افتتاح می‌کند. به‌گزارش الصباح، وزارت دادگستری عراق اعلام کرده هدف مرکز اصلاحات عراق از افتتاح زندان مرکزی بغداد آن است که ساکنان این مرکز به اشخاصی سودمند برای جامعه‌شان تبدیل شوند. این زندان پس از ورود نیروهای امریکایی به عراق توسط نیروهای ائتلاف استفاده شد و به بدرفتاری با زندانیان آن شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۴ وزارت دادگستری عراق این زندان را به دلایل امنیتی تعطیل کرد.

 

ارسال نظر