اصلاح‌طلبی را تنها راه خروج از بن‌بست موجود می‌دانیم

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۳۰
اصلاح‌طلبی را تنها راه خروج از بن‌بست موجود می‌دانیم

گروه ایران|

«اصلاح‌طلبی را تنها راه ممکن برای پشت سرگذاشتن بن بست پیش رو می‌دانیم.»این عباراتی است که الیاس حضرتی قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا تصویری از مهم‌ترین ضرورت‌های سیاسی و اجتماعی کشور در چشم‌انداز پیش رو ارایه کند؛ چشم‌اندازی که حضرتی معتقد است هر اندازه که رویکردهای اصلاحی در برابر رویکردهای رادیکال و تند بیشتر فرصت ظهور و بروز پیدا کند به همان اندازه نیز فاصله کشورمان با مفهوم کلی توسعه پایدارکمتر خواهد شد. قائم‌مقام حزب اعتمادملی اما در عین حال با انتقاد از برخی چهره‌ها که این روزها در شیپور ناامیدی و چنددستگی می‌دمند از آنها می‌خواهد که با درک درست شرایط کشور به مردم برای اتخاذ بهترین تصمیم و در پیش گرفتن بهترین رویکرد یاری رسانند. بر این اساس است که الیاس حضرتی خطاب به اصلاح‌طلبان می‌گوید: «اصلاح‌طلبان نباید با ناامیدی و شلختگی با مسائل برخورد کنند.» و در ادامه تاکید می‌کند: « اصلاح‌طلبی را تنها راه ممکن از بن‌بست موجود می‌دانیم.» حضرتی همچنین با گشودن پرونده‌ای ذیل عنوان «ضرورت ارتقای سطح کیفی مجلس»به شاخص‌های مهم و کلیدی برای رشد سطح کیفی نمایندگان اشاره کرد و از نهادهای نظارتی خواست تا با در پیش گرفتن رویکردی قانونی و منطقی با مقوله احراز صلاحیت‌ها، امکان بهره مندی از مجلسی شایسته را فراهم کنند.  الیاس حضرتی که روز پنجشنبه در سومین کنگره سراسری حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی صحبت می‌کرد در ادامه با بازخوانی مسیری که کشورمان بعد از انقلاب اسلامی سال57 طی کرده، افزود: « در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم باید به راه طی شده در طول این ۴۰ سال نگاهی بیندازیم. انتظار بر این بود در چهلمین سال انقلاب، بزرگان، شیوخ و مسوولان ما برای ارزیابی راه طی شده، تصمیم بگیرند که نتایج دستاوردها، چالش‌ها، مشکلات و نارسایی‌ها چه بوده است.» باید کمیته‌های تخصصی مستقل تشکیل و ارزیابی کنند که راه طی شده را درست پیموده‌ایم یا خیر؛ به عقب برگردند و نگاه کنند که راه را درست آمدیم یا اشکالات اساسی دارد.»

   شجاعت اعتراف به اشتباهات

قائم‌مقام حزب اعتمادملی با بیان اینکه باید برخی از رویکردهای اشتباه تغییر یابد، گفت: «باید این شجاعت را داشته باشیم که بگوییم بخشی از رویکردها و نگرش ما از مردم سالاری، حکم رانی و سیاست خارجی و غیره اشتباه بوده است.» حضرتی با اشاره مصداقی به حوادث آبان‌ماه گفت: «ببینید در آبان‌ماه چه شد؟ بنزین را بهانه قرار دهند و انباشتی از محرومیت‌ها، تحقیرها و به حساب نیاوردن مردم شد.» به گزارش ایرنا، وی از عدم اثرگذاری احزاب در امور مملکتی و حکومتی انتقاد کرد و افزود: «احزاب در کجای مملکت هستند؟ رویکرد و ساختار سیاسی ما درخصوص احزاب مناسب است؟ احزاب در دنیا ۲۰۰ سال است که به وجود آمده و آزموده شده‌اند.» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: «ساختار اکثر کشورهای دنیا براساس احزاب است. احزاب نه به عنوان یک وصله و رابط، بلکه ساختار حاکمیت و حکومت را تشکیل می‌دهند. احزاب به وجود آمده‌اند که حکومت را اداره کنند نه اینکه در انتخابات شرکت و کاندیدا دهند و فقط یک نماینده به مجلس بفرستند.» حضرتی یادآور شد: « احزاب باید بتوانند اختیار و مسوولیت بپذیرند و راه‌حل ارایه دهند، در افکار عمومی محاکمه شوند. الان چه کسی مسوولیت می‌پذیرد؟ امروز احزاب را کنار گذاشته‌اند و حکومت محفلی، باندی و جناحی درست کرده‌اند و هر جایی دو، سه نفر با هم می‌نشینند و بعد باند تشکیل می‌دهند.»

   تلاش برای ارتقای سطح نمایندگی

در شرایطی که از منظر بسیاری از کارشناسان رویکرد استصوابی شورای نگهبان باعث کاهش سطح کیفی مجلس شده، حضرتی با انتقاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: «نظارت استصوابی به یک معضل و به چالش مفصل تبدیل شده است. نظارت استصوابی یعنی چه؟ آیا لازم است یا خیر؟ نظارت استصوابی که اکنون شورای نگهبان صورت می‌دهد به طرز شدیدتر و بی‌رحمانه‌تری در خود احزاب وجود دارد. ما به این چسبیده‌ایم که حتما باید ۱۲ نفر کلی پرونده را بررسی کنند. احزاب از زمان دانش‌آموزی بر افراد نظارت دارند اما حالا آمده‌ایم همه‌چیز را به شورای نگهبان محول کردیم و احزاب را کشته‌ایم.»

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «نمایندگان مجلس می‌دانند که ما می‌خواستیم درخصوص مدارس سما تصمیمی بگیریم اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبه داشت مجلس حق ورود به آن را پیدا نمی‌کرد.» قائم‌مقام حزب اعتمادملی به لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو اشاره کرد و افزود: «از پالرمو یک‌سال گذشته و وقتش تمام شده و هیچ کاری نشد، سی‌اف‌تی نیز یک ماه دیگر بیشتر وقت ندارد. من از دبیرکل مجمع فرهنگیان و شورای مرکزی این حزب و دیگر احزاب اصلاح‌طلب درخواست دارم که ضرورت تغییر در رویکردها را بررسی کنید.» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: «باید بررسی شود که چگونه این تغییر رویکردها را بررسی و اعمال کنیم، چراکه خارجی‌ها به وسیله رسانه‌های خود و برخی از عناصر داخلی نیز می‌خواهند با سکوت رادیویی چند جوان تند عقده‌ای را وارد مجلس کنند و ما شاهد بی‌تفاوت و منفعل ماجرا باشیم.» حضرتی نقش فرهنگیان را در ایجاد شور و شعور سیاسی کادرسازی تنظیم برنامه مهم ارزیابی کرد و گفت: « با نقاشی کردن کاری پیش نمی‌رود. باید رویکردهایی که تبدیل به سلایق بعضی جریانات که هیچ تناسبی با ماهیت انقلاب ندارند را اصلاح کنیم.»

 

 

ارسال نظر