اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۶۹

صادرات فرش با وجود تحریم‌ها ادامه دارد

ایسنا| رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تحریم‌ها مانع صادرات فرش ایران به خارج نشده‌اند و مشتریان خارجی همچنان طالب این محصول هستند. فرشته دست‌پاک افزود: صادرات فرش و فروش آن به مشتریان خارجی از مبادی مختلف در حال انجام است و تحریم‌ها در این خصوص تاثیر چندانی نداشته‌اند.

او یادآور شد: سالانه ۲ میلیون بافنده حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فرش دست‌باف را در کشور تولید می‌کنند. این مسوول گفت: ۶۰۰ هزار بافنده تا سال ۹۲ درکشور بیمه شدند، اما متاسفانه پس از این سال به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد بیمه‌شدگان کاهش یافته است.

دست‌پاک با بیان اینکه از برند جهانی فرش دستباف ایرانی در بهمن ماه سال جاری در اکسپو ایران رونمایی می‌شود، تصریح کرد: این حرکت می‌تواند فرش دست‌باف ایرانی را از هرگونه آسیبی مصون نگه دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه عرضه اینترنتی فرش دست‌باف تاثیر بسیار زیادی در فروش بازار خارجی دارد، اظهار کرد: با همکاری سازمان توسعه تجارت الکترونیک، فضایی را مهیا کردیم تا فرش دست‌باف به صورت اینترنتی نیز به فروش برسد. وی با اشاره به اینکه فرش جزو یکی از سه کالای استراتژیک کشور به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: با تمام قوا از برندهای فرش دست‌باف استان‌ها از جمله قزوین حمایت می‌کنیم. دستپاک با اشاره به اینکه فرش دستبافت تنها کالایی است که پیمان سپاری ارزی نمی‌شود، گفت: پیمان سپاری ارزی در کشور یک‌ساله شده و این موضوع به صادرکنندگان کمک می‌کند که با کمترین دغدغه، اقدام به صادرات فرش کنند.وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از مواد اولیه فرش دستباف از بازارهای خارجی وارد کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: مشکلات واردات ابریشم از چین و ازبکستان و پشم از استرالیا و نیوزیلند را به حداقل ممکن رساندیم.

دلیل توقف فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران

ایسنا| غلامحسین شافعی در نامه‌ای به رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده فعلا فعالیت مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران متوقف شده و تا زمان بررسی تمام ابعاد ماجرا و دریافت نظر مراجع رسمی، این مرکز فعالیت نخواهد کرد. در شرایطی که مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران فعالیت خود را در حوزه رتبه‌بندی شرکت‌های اقتصادی آغاز کرده بود، ۲۹ آبان امسال، سازمان بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هرگونه فعالیت رتبه‌بندی توسط اشخاص، بدون اخذ مجوز از این سازمان ممنوع است.

این اطلاعیه‌ در حالی منتشر شد که پیش از این سازمان بازرسی کل کشور نیز در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران را که منجر به تاسیس ۱۶ شرکت و موسسه رتبه‌بندی شده بود را غیرقانونی و ذیل عنوان تسهیل مال از طریق فریب مردم به اختیارات واهی و امیدواری به امور غیرواقع، تعریف کرد و تداوم فعالیت‌های آن را غیرقانونی اعلام کرد. به دنبال این کش و قوس‌ها سرانجام غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرد که تا زمان مشخص شدن تفاسیر قانونی و دریافت نظر نهایی از مراجع رسمی، فعالیت مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی متوقف خواهد شد. در این رابطه امین‌الله فرهادی، رییس مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران درباره دلایل این تصمیم رییس اتاق بازرگانی، توضیح داد: آنچه که در اتاق بازرگانی ایران اجرایی شده کاملا منطبق با قوانین است و مرکز رتبه‌بندی هر اقدامی انجام داده، بر اساس اختیارات و مسوولیت‌های قانونی خود بوده است. به گفته او، با توجه به اینکه یکی از دستگاه‌های نظارتی به عملکرد مرکز رتبه‌بندی اعتراض داشته و در این زمینه شکایتی از مرکز رتبه‌بندی به دادگاه فرستاده شده است، از این رو اتاق بازرگانی، برای ثابت کردن حسن‌نیت خود اعلام کرد که به شکل داوطلبانه این فعالیت را متوقف خواهد کرد تا در گام بعدی مراجع مشورتی و تصمیم‌گیر نظر قطعی خود را ارایه دهند.

3 برابر شدن واردات گوشی تلفن همراه

ایسنا| جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد، در هفت ماهه نخست امسال، تعداد گوشی همراه مسافری و وارداتی ثبت شده در سامانه همراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر کدام نزدیک به سه برابر شده است. طبق این آمار در هفت ماهه نخست امسال سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ فقره گوشی همراه مسافری در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ فقره گوشی همراه ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۸ درصد افزایش داشته است‌. همچنین در این مدت 4 میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۰۰ فقره گوشی همراه وارداتی در این سامانه ثبت شده که نسبت به یک میلیون و ۶۴۴ هزار فقره گوشی همراه وارداتی ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۲.۲ درصد افزایش داشته است. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مصرف کشور به صورت ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه است؛ اما اخیرا رییس این انجمن گفته بود که در حال حاضر شرکت‌های واردکننده با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش مواجه هستند و در صورت ادامه این روند به احتمال زیاد بازار شب عید متلاطم خواهد بود. براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت در هفت ماهه اول امسال ۲۴۲ هزار و ۸۰۰ فقره گوشی همراه تولیدی در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر