اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۲۱

بسته شدن پرونده تسهیلات اشتغال روستایی مرکزی

اراک| معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: پرونده پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر استان با گذشت ۲ سال از آغاز آن، باید تا پایان دی ماه امسال بسته شود. سعید فرخی دیروز در نشست گروه کاری اشتغال استان مرکزی افزود: ۵۱۰ میلیارد ریال در تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر استان فاصله تخصیصی با میزان پرداختی وجود دارد که ۴۰۰ میلیارد ریال آن در بخش کمیته امداد امام (ره) است. وی اظهار داشت: هدف از پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی استفاده از امکانات و تغییر الگوی اشتغال در روستاها بوده است اما در این مهم، موفقیت زیادی حاصل نشده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: بانک‌های صادرات، ملت و سامان استان در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه عملکرد مطلوبی نداشته‌اند. فرخی افزود: تا هفته آینده اگر مبالغ تخصیصی بانک‌های ذکر شده تامین نشود مراتب تخلف به بانک مرکزی و دیوان محاسبات اعلام می‌شود تا در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

شجاعت چوپان روستایی در عکاسی از پلنگ ایرانی

مشهد| رییس حفاظت محیط‌ زیست نیشابور گفت: یکی از چوپانان اهل روستای کلیدر در هنگام چرای دام موفق شد با استفاده از تلفن‌ همراه خود از یک گونه ارزشمند پلنگ تصویربرداری کند. محمدمهدی نوربخش رییس حفاظت محیط‌ زیست نیشابور گفت: یکی از چوپانان اهل روستای کلیدر واقع در ضلع غربی پناهگاه حیات‌ وحش حیدری، در هنگام چرای دام در ارتفاعات این روستا موفق شد با استفاده از تلفن‌ همراه خود از یک گونه ارزشمند پلنگ تصویربرداری کند.  رییس حفاظت محیط‌ زیست نیشابور گفت: این اولین ثبت تصویر کامل و واضح با مشاهده مستقیم و مستندسازی از حضور پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات‌ وحش حیدری است.

خروج باغ عباس‌آباد از فهرست یونسکو صحت ندارد

ساری| معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: خروج باغ جهانی عباس‌آباد به عنوان باغ غیرکویری ایران از فهرست آثار طبیعی یونسکو صحت ندارد. مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران درباره برخی شایعه مبنی بر خروج باغ جهانی عباس‌آباد از فهرست آثار یونسکو آن را رد کرد و گفت: چنین مساله‌ای صحت ندارد. او افزود: اگر مسائل میراثی و حفاظتی این اثر جهانی را رعایت نکنیم احتمال دارد مساله‌ای فراروی آن ایجاد شود. حسنی با اشاره به انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۲ گفت: باید مقدمات و زیر ساخت‌های لازم برای تقویت گردشگری و بهره مندی از قابلیت‌های این مساله را فراهم کنیم. معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران رویداد ۲۰۲۲ را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان به کشور‌های اکو بسیار مهم و حائز اهمیت خواند.مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر به دستور شاه عباس اول صفوی در سال ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ قمری ساخته شده و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران محسوب می‌شودکه شامل دریاچه، کاخ، برج و حمام است .

کسب تندیس برترین طرح سازه فولادی  غیرساختمانی

اصفهان| در دهمین کنفرانس و نمایشگاه ملی سازه و فولاد، که طی سه روز در هتل المپیک تهران برگزار شد، پروژه انبار روباز کلاف تکمیل نورد گرم شرکت فولاد مبارکه پس از آنکه از سوی استادان دانشگاه و بزرگان صنعت کشور مورد ارزیابی قرار گرفت، موفق به دریافت تندیس و لوح برترین سازه فولادی غیرساختمانی شد.علیرضا حیدری ابیانه رییس بازرسی فنی جرثقیل‌ها و سازه‌ها درباره این دستاورد گفت: مهندسی و طراحی این سازه روباز با در نظر گرفتن سیکل‌های کاری بالا با مطالعه سازه‌های قدیمی و تجربه‌های به دست‌آمده در بازرسی فنی سازه‌ها و جرثقیل‌های فولاد مبارکه انجام شده است و علی‌رغم ابعاد زیاد مقاطع فولادی، قسمت اعظم این سازه با کنترل‌های لازم در زمان ساخت و نصب با کیفیت بالا در مقایسه با استانداردها اجرا شده است.

گیلان در فوت «اول» و در ولادت «آخر» است

رشت| مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به رتبه نخست گیلان در فوت و رتبه سی ویکم در ولادت، گفت: ۹.۳ درصد از جمعیت گیلان سالمند هستند و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد برسد. قاسم روحانی فر دیروز در نشست با خبرنگاران از ثبت ۱۵ هزار و ۴۵۷ مورد ولادت در گیلان طی هشت ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، ۵۱ درصد پسر و ۴۹ درصد دختر بودند. وی ۷۳ درصد ولادت ها را شهری و ۲۷ درصد را روستایی دانست و افزود: گیلان در تعداد ولادت سی ویکمین استان کشور است. همچنین میزان عمومی ولادت (نرخ) در گیلان ۹.۱ است، یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در گیلان ۹ نفر متولد می شود؛ البته این نرخ در کشور ۱۷.۱ است.مدیرکل ثبت احوال گیلان تعداد فوت های ثبت شده در گیلان طی مدت مذکور را ۱۰ هزار و ۸۱۲ مورد دانست و تصریح کرد: فوت مردان ۵۴ درصد، فوت زنان ۴۶ درصد، فوت شهری ۵۷ درصد و فوت روستایی ۴۳ درصد بوده است.

 

ارسال نظر