غنی پیروز شد؛ عبدالله از تقلب می‌گوید

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۵۰
غنی پیروز شد؛ عبدالله از تقلب می‌گوید

گروه جهان|

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که از پیروزی مجدد اشرف غنی رییس‌جمهوری فعلی این کشور حکایت دارد، عبدالله عبدالله رقیب او نتایج اولیه را نپذیرفته و از تقلب در انتخابات سخن گفته است.

به‌گزارش یورونیوز، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان صبح یکشنبه نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه سپتامبر را اعلام کرد. بر اساس این نتایج اشرف غنی رییس‌جمهوری فعلی افغانستان با ۵۰.۶۴ درصد (بیشتر از ۹۲۳ هزار رای) نفر اول و رقیب اصلی او، عبدالله عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد آرا (بیشتر از ۷۲۰هزار رای) در جایگاه دوم است. تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی ضمن استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از همه طرف‌های انتخاباتی خواسته نتیجه ابتدایی را بپذیرند. عمر داوودزی رییس ستاد انتخاباتی دولت‌ساز گفته: «نامزدهایی که نسبت به نتیجه ابتدایی شاکی و معترض هستند، شکایت‌هایشان را با مراجع مربوط و مسوول در میان بگذارند.» رییس ستاد انتخاباتی دولت‌ساز تأکید کرده در انتخابات هیچ کس بازنده نیست.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، در پیامی برای هوادارانش با اشاره به اینکه نگرانی و تشویش آنان را درک می‌کند، نوشته است: ‌«در انتخابات‌های گذشته و در انتخابات اخیر مردم سهم خود را ادا کرده و منتظر اعلان نتیجه‌ رأی پاک خود بودند که با تاسف آنانی‌که به حق انتخاب مردم و مردم‌سالاری اعتقاد ندارند، با تقلب گسترده و سازمان یافته، شفافیت انتخابات را خدشه‌دار کردند.»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که بر اساس نتایج اولیه بعد از اشرف غنی قرار گرفته به حامیانش اطمینان داده است که مبارزه آنها برای تحکیم مردم‌سالاری ادامه دارد و به هر قیمت از آرای پاک‌شان دفاع می‌کند. محمد محقق معاون دوم عبدالله عبدالله، نیز گفته اگر آرای تقلبی انتخابات کنار گذاشته شود آرای اشرف غنی به زیر ۴۰درصد سقوط می‌کند و کاندیدای تیم «ثبات و همگرایی» پیروز خواهد شد. کارزار «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، با متهم کردن کمیسیون مستقل انتخابات به جانبداری از اشرف غنی گفته: «نتیجه‌ تقلبی اعلان شده از سوی کمیسیون انتخابات بدون تصفیه آرای پاک از ناپاک مشروعیت ندارد.» ثبات و همگرایی به هوادارانش اعلام کرده: «می‌خواهیم به صراحت و روشنی یک بار دیگر به شهروندان عزیز کشور، حامیان ثبات و همگرایی، کمیسیون‌های انتخاباتی و متحدان بین‌المللی افغانستان اعلان نماییم که ثبات و همگرایی نتیجه‌ استوار بر تقلب را بدون رسیدگی به خواست‌ها و تقاضاهای قانونی این جریان هرگز قبول نمی‌کند.» این گروه همچنین با اشاره به اینکه از تمامی ابزار و وسایل قانونی برای دفاع از آرای پاک مردم استفاده خواهد کرد افزوده است که «حکومت برخاسته از تقلب و آرای تقلبی را هرگز قبول ندارد. » کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تعداد آرای معتبر در این انتخابات را یک میلیون و 824 هزار و چهارصد و یک رای اعلام کرده است. به‎گفته این کمیسیون میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده است. این کمیسیون گفته نتایج اعلام شده مقدماتی است و نتیجه نهایی پس از رسیدگی به شکایات اعلام خواهد شد.

نتایج اولیه در حالی اعلام شده که عبدالله خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رای شده است که به‌گفته این کاندیدا یا در خارج از وقت رای‌دهی جمع‌آوری شده‌اند یا فاقد اطلاعات بیومتریکی هستند. هر دو کاندیدای اصلی این انتخابات پیش از این مدعی پیروزی در انتخابات شده بودند.

عطامحمد نور والی پیشین بلخ، اما از اعلام نتایج ابتدایی ریاست‌جمهوری استقبال کرده و آن را یک گام به پیش خوانده است. او به محمداشرف غنی و تیم انتخاباتی‌اش تبریک گفته است. عطامحمد نور که در انتخابات گذشته از حامیان قدرتمند عبدالله به شمار می‌رفت، این‌بار از غنی حمایت کرده است.

  استقبال سازمان ملل متحد

کشمکش‌ها بر سر اعتبار نتیجه اعلام شده در حالی است که تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، با استقبال از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته شفاف و دقیق به شکایت رسیدگی کند. از سوی دیگر جان بس سفیر امریکا در کابل، نیز با تشکر از کمیسیون مستقل انتخابات گفته نتیجه اعلام شده نتایج اولیه است و برای روشن شدن نتیجه نهایی گام‌های زیادی باقی مانده است.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی با ۳.۸۵ درصد آرا (بیشتر از ۷۰ هزار رای) در جایگاه سوم و رحمت‌الله نبیل سیاستمدار پشتون با ۱.۸۶ درصد آرا (بیشتر از ۳۳هزار رای) در جایگاه چهارم قرار گرفته است. دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان کمتر از یک درصد آرا را کسب کرده‌اند.

افغانستان دیلی نوشته: «انتخابات افغانستان از گذشته تاکنون از جنجالی‌ترین انتخابات‌های دنیا بوده که هر بار کش و قوس‌های زیادی را از جانب رقبای انتخاباتی و جریان‌های سیاسی شاهد بوده است. این‌بار اما نزدیک به سه ماه است که این روند به درازا کشید و هر دو نامزد اصلی ادعا کردند که در روند رای‌گیری تقلب‌های گسترده اتفاق افتاده است. آنچه در این سه ماه گذشت رکود ناشی از انتخابات و نگرانی‌هایی بود که دامنه آن، حیطه زندگی عادی مردم را در نوردیده بود، بیکاری و فقر مزمن در جامعه، رکود گردش ارز در بازار و بلاتکلیفی در ساختار اداری افغانستان سبب بی‌انگیزگی مردم و ضعف سیستم اقتصادی شده بود که در بیشتر موارد باعث سرخوردگی قشر تأثیرگذار و تحصیل‌کرده نیز شده بود. بنا براین فارغ از اینکه چه فرد یا گروهی پیروز شده، اعلان نتایج انتخابات را باید به فال نیک گرفت.»

 

ارسال نظر