ارزش پول ملی با مدیریت بازار ارز تقویت می‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۷۹۹
ارزش پول ملی با مدیریت بازار ارز تقویت می‌شود

اختلال در صادرات به عراق عامل عمده رشد نرخ ارز

گروه بانک و بیمه|

تحلیلگران بنیادی معتقدند متوازن نبودن عرضه و تقاضا قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار داده و در سه ماه پایانی سال، موضوعاتی مانند پذیرش fatf، رشد تقاضای آخر سال و شب عید نوروز، سفرها، مشکلات صادرات غیر نفتی به عراق و همچنین مهلت دولت و وزارت صنعت،معدن و تجارت به صادرکنندگان از اول دی به شرط بازگشت ارز صادراتی شش ماه نخست، رشد نقدینگی و... می‌تواند عوامل اثرگذار بر افزایش تقاضا و قیمت دلار باشد و لذا همچنان سیاست‌های کنترل واردات، بازار ارز، سقف تراکنش‌های بانکی و بین بانکی و... موضوعاتی است که قیمت ارز را تحت کنترل قرار داده و باید دید که بانک مرکزی و دولت تاچه حد می‌توانند از یک سو تقاضا را کنترل کنند و از سوی دیگر، صادرکنندگان را مجاب به بازگشت ارز صادراتی نمایند و همچنین تقاضای ارز را کنترل کنند.

به گزارش «تعادل»، برخی فعالان بازار می‌گویند که در بازار ارز، از یک طرف دولت با کاهش درآمد‌های ارزی ناشی از افت فروش نفت مواجه است و از سوی دیگر هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، حجم تقاضا افزایش می‌یابد؛ بر این اساس کفه‌ ترازو به نفع قیمت دلار نیست و تقاضا در حال افزایش است و این موضوع احتمال رشد قیمت دلار را افزایش داده است. ظرف روزهای گذشته نیز مشخص شد یکی از دلایل رشد قیمت دلار کاهش عرضه به جهت مختل شدن صادرات به عراق به‌دلیل ناآرامی‌های سیاسی بوده که روند ورود ارز را هم به کشور تحت‌تأثیر قرار داده و اثر روانی این موضوع بازار را تحت‌تأثیر قرار داده بود.

هم‌اکنون عراق یکی از منابع اصلی تامین ارز داخلی است و طبق آمار سال 97 بیش از 9 میلیارد دلار صادرات به عراق داشته‌ایم و درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات به این کشور صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به عراق در سال جاری 13 میلیارد دلار برآورد شده است و کاهش صادرات به عراق می‌تواند اثر مستقیمی بر قیمت دلار داشته باشد. با این حال مسوولان می‌گویند مشکل صادرات به عراق حل شده است.

 نرخ‌ها در بازار

روند صعودی قیمت دلار که از 25 آبان‌ماه یک روز بعد از افزایش قیمت بنزین آغاز شده کماکان ادامه دارد. نوار رشد قیمت در روز 19 آذر‌ماه بعد از آنکه قیمت دلار به 13هزار و 850 تومان رسید؛ متوقف شد و بعد از این وقفه، قیمت هر دلار امریکا تا روز دوشنبه هفته قبل به 12 هزار و 500 تومان عقب‌نشینی کرد، اما از روز دوشنبه بار دیگر شیب صعودی قیمت دلار آغاز شده و قیمت هر دلار امریکا در این مدت 5.5 درصد رشد کرده است؛ به‌طوری که در مبادلات روز شنبه قیمت هر دلار امریکا تا سطح 13 هزار و 300 تومان هم پیشروی کرد.

روز یک‌شنبه یکم دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته 1479 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13090 تومان کاهش یافت. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان شد. همچنین بانک‌ها هر دلار امریکا را با قیمت ۱۲ هزار و ۷۱۱ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۲۴ تومان خریداری کردند. ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها هنوز گران‌تر از قیمت ارز در صرافی‌هاست، قیمت هر یوروی مسافرتی نیز با احتساب کارمزد بانک و بانک مرکزی به حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید..

در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 880 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 980 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز شنبه 30 آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 761 تومان، یورو 14 هزار و 142 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 398 تومان، درهم امارات 3 هزار و 529 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 269 تومان و یوآن چین یک هزار و 992 تومان اعلام کرد.

روز شنبه با اعلام نرخ اونس طلای جهانی 1479 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 90 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شد. بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 991 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 459 هزار و 700 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 510 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 490 هزار تومان،

نیم سکه 2 میلیون و 360 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شددر بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز شنبه ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز « یک‌شنبه یکم دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۶۰۰ ریال و یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۲۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 ارزش پول ملی با مدیریت بازار ارز

تقویت می‌شود

از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس معتقد است مدیریت صحیح بازار ارز می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تقویت ارزش پول ملی محسوب شود. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه در نوسانات اخیر نرخ ارز عوامل بسیاری دخیل بوده است، گفت: باید با شناسایی این عوامل مختلف سعی در ساماندهی نرخ ارز شود. وی با بیان اینکه تعیین نرخ واقعی ارز نیاز به کار کارشناسی دارد، تصریح کرد: تعیین نرخ ارز به صورت دستوری ممکن نبوده و در صورت انجام نیز می‌تواند اثرات مخربی بر کاهش هر چه بیشتر ارزش پول ملی داشته باشد.این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه مدیریت صحیح بر بازار ارز می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تقویت ارزش پول ملی لحاظ شود، گفت: باید بازار به صورت مداوم رصد شود تا عواملی که باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود مدیریت شود.

پارسایی با بیان اینکه ساماندهی نهایی نرخ ارز به تعیین تکلیف لوایح چهارگانه‌ای که در مجمع است نیز بستگی دارد، افزود: تسهیل روابط با کشورهای دیگر نیز از مولفه‌های تاثیرگذار در نرخ ارز است.سخنگوی کمیسیون اصل نود، یادآور شد: تعیین‌کننده نهایی قیمت ارز در شرایط فعلی فقط بازار است و بانک مرکزی با سیاست‌های مشخص خود سعی در کاهش نوسانات دارد، از این‌رو مردم باید به این نوع سیاست‌ها اعتماد کنند.

 کاهش تاثیر جو روانی بر بازار ارز ستودنی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در دوره مدیریت جدید بانک مرکزی بر عکس دوره قبل اظهارنظرهای التهاب زا و دامن زننده بر تنش‌های قیمتی نداشته‌ایم.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به عملکرد رییس کل بانک مرکزی در ماه‌های اخیر، گفت: از حیث مدیریتی عملکرد آقای همتی علیرغم اینکه بیشترین تلاطم را بازار ارز و سکه تجربه کرد خوب بوده و اجازه تاثیر فضاهای روانی بر بازار تاکنون داده نشده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، با بیان اینکه سکوت مسوولان بهتر از اظهارنظرهای غیرکارشناسی است، افزود: در دوره مدیریت جدید بانک مرکزی بر عکس دوره قبل اظهارنظرهای التهاب زا و دامن زننده بر تنش‌های قیمتی نداشته‌ایم که این خود نقطه قوت مدیریت جدید است.وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در گام بعدی پس از ساماندهی نرخ‌ها با توجه به حجم نقدینگی موجود در جامعه باید راهکار عامه پسندی در این حوزه ارایه کند، تصریح کرد: عدم ارایه راهکار منسجم در حوزه نقدینگی سرگردان خود عاملی برای تنش قیمتی در بازار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که بهترین اقدام در حوزه ساماندهی نقدینگی سرگردان چیست؟ گفت: در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده در کوتاه‌مدت موثر است البته این راهکار نیز آثاری دارد.

وی ادامه داد: دولت باید نقدینگی هزاران میلیاردی در اختیار مردم را با ایجاد جذابیت به سمت نیاز جامعه هدایت کند و در این مسیر با تحریک میل به سرمایه‌گذاری می‌تواند نتیجه مورد انتظار را حاصل کند.بائوج لاهوتی با بیان اینکه افزایش نرخ تورم نقدینگی را به سمت دلالی هدایت می‌کند، گفت: دولت و قوه قضاییه باید با جلب اطمینان، بخش خصوصی را به عنوان یک عامل اقتصادی مهم در عمل باور داشته باشند که این خود می‌تواند مسیری برای بهبود وضعیت اقتصادی باشد.

 

ارسال نظر