کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۲۲

سرمایه‌گذاری چین در صنعت برق عمان

شرکت دولتی انتقال برق چین با خرید ۴۹درصد سهام شرکت هولدینگ برق کشور عمان در قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار موافقت کرده که این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری چین در عمان محسوب می‌شود. به‌گزارش فایننشال‌تایمز، این قرارداد نشانه‌ای از تلاش جدید بزرگ‌ترین شرکت یوتیلیتی جهان در جهت خریداری دارایی‌های مهمی در خارج از چین است. شرکت انتقال برق چین اعلام کرده این خرید که بدون شک بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری چین در عمان است، موجب ارتقای طرح «کمربند و جاده» چین خواهد شد.

اردوغان امریکا را تهدید کرد

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، تهدید کرده که در صورت تحریم‌های امریکا علیه کشورش پایگاه هوایی اینجرلیک را خواهد بست. تنش میان ایالات متحده و ترکیه دوباره بالا گرفته است. اردوغان با اشاره به امکان تحریم کشورش از سوی امریکا گفته ترکیه می‌تواند پایگاه هوایی اینجرلیک و همچنین ایستگاه رادار ارتش امریکا در کورجیک را ببند. امریکا در پایگاه اینجرلیک سلاح اتمی نگهداری می‌کند.

جدال پاکستان و هند در مجمع مجالس آسیایی

دوازدهمین اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیایی به میزبانی ترکیه و با حضور کشورهای مختلف از جمله هیات‌های پاکستان و هند برگزار شد جایی که دو رقیب سنتی شبه قاره برای چندمین بار بر سر کشمیر درگیر جنگ لفظی شدند. تنها یک هفته پیش استانبول میزبان اجلاس قلب آسیا بود و در این نشست نیز اختلافات دیرینه اسلام‌آباد و دهلی‌نو با خروج وزیر خارجه پاکستان از این نشست همزمان با آغاز سخنرانی رییس هیات هندی، پُررنگ‌تر شد. هند و پاکستان از زمان تشدید تنش‌ها بر سر کشمیر در بسیاری از مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی یکدیگر را به باد انتقاد می‌گیرند.

انتقال تجهیزات نظامی به سفارت امریکا در بغداد

در میانه اعتراضات مردمی عراق و تلاش‌های دولت موقت این کشور برای انتخاب نخست‌وزیر جدید و برون‌رفت از بحران کنونی، منابع آگاه از انتقال تجهیزات نظامی امریکایی به سفارت این کشور در بغداد خبر دادند. به‌گزارش المیادین، کاروانی از تجهیزات نظامی امریکا وارد سفارت این کشور در بغداد شد. این کاروان متشکل از ۱۶خودروی زرهی از نوع هاموی حامل سلاح‌ مختلف بود و از ایست بازرسی پل الطابقین وارد عراق شده و به سمت منطقه الخضراء حرکت کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که عراق از حدود دو ماه گذشته صحنه اعتراضات است و تظاهرکنندگان خواستار بهبود خدمات‌رسانی، اشتغال‌زایی، اصلاح قانون اساسی و تصویب قانون جدید انتخابات هستند.

 

ارسال نظر