مناقشه واشنگتن و برلین بر سر «نورث‌استریم2»

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۵۵
مناقشه واشنگتن و برلین بر سر «نورث‌استریم2»

گروه جهان|

 تحریم شرکت‌ها و افراد مرتبط با طرح احداث خط لوله گاز «نورث‌استریم۲» از سوی کنگره ایالات متحده امریکا با اینکه هنوز به تصویب سنا و امضای دونالد ترامپ نیاز دارد، بر تیرگی مناسبات آلمان و امریکا افزوده است. در واکنش به این اقدام، اتاق بازرگانی آلمان و روسیه خواستار اعمال تحریم‌های متقابل شده و هایکو ماس وزیرخارجه آلمان، اعلام کرده که سیاست انرژی اتحادیه اروپا در همین اتحادیه تعیین می‌شود و نه در خارج.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مناسبات آلمان و امریکا که تا پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ بسیار دوستانه بود، در دوران رییس‌جمهوری فعلی امریکا رو به تیرگی نهاد و اکنون با تحریم شرکت‌ها و افراد سهیم در پروژه خط لوله نورث‌استریم بسیار تیره‌تر شده است.

کنگره امریکا اواخر هفته گذشته پس از ماه‌ها تهدید سرانجام افراد و شرکت‌هایی را که در پروژه احداث خط لوله گاز نورث‌استریم۲ مشارکت دارند مشمول تحریم کرد. این مصوبه باید به تصویب سنا و سپس امضای دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برسد. امضای رییس‌جمهور قطعی است، زیرا او از آغاز به‌شدت مخالف احداث این خط لوله بوده است.

در واکنش به اقدام کنگره امریکا، هایکو ماس وزیرخارجه آلمان به صراحت گفته که سیاست انرژی اتحادیه اروپا در داخل این اتحادیه اتخاذ می‌شود و نمی‌تواند از خارج تحمیل شود. وزیر اقتصاد آلمان واکنشی معتدل‌تر داشته و تنها نسبت به تصمیم کنگره ابراز تاسف کرده است. سخنگوی دولت آلمان نیز اقدام کنگره امریکا را مداخله در امور داخلی آلمان و اروپا خوانده و محکوم کرده است.

همزمان، محافل اقتصادی دو کشور آلمان و روسیه واکنشی بسیار شدید نشان دادند. رییس اتاق بازرگانی آلمان و روسیه اقدام کنگره امریکا را مداخله در سیاست انرژی آلمان خوانده و خواستار تحریم‌های متقابل از سوی دولت آلمان و شرکای اروپایی آن شد. اتاق بازرگانی آلمان و روسیه اعلام کرده: «این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا به‌طور کلی مهم است و در صورت تصویب این لایحه خواستار تحریم‌های تلافی‌جویانه علیه ایالات متحده هستیم.» ماتیاس اسچپ رییس اتاق بازرگانی آلمان و روسیه، تاکید کرده: «اروپا باید به تحریم‌هایی که منافع اروپا را خدشه‌دار می‌کند، پاسخ دهد.» به‌گفته اسچپ، تحریم خط لوله نورث‌استریم بیش از روسیه بر شرکت‌های اروپایی تأثیر خواهد داشت.

سیاستمداران امریکایی هشدار داده‌اند که احداث خط لوله گاز مستقیم میان روسیه و آلمان بر وابستگی اروپا به گاز روسیه خواهد افزود و مسکو می‌تواند از این وابستگی سوءاستفاده سیاسی کند. اما رییس اتاق بازرگانی آلمان و روسیه ضمن «مقدس‌نمایی» خواندن این نظر گفته: «اروپا بی‌تردید وابستگی کمتری به روسیه دارد، در حالی که روسیه به‌خاطر دسترسی به ارز خارجی بیشتر نیازمند اروپا است. تحریم‌ها بیش از آنکه به روسیه زیان برسانند، منافع اروپا وتضمین انرژی آلمان را به خطر می‌اندازند.» اسچپ گفته: «امریکا می‌خواهد با تحریم خط لوله نورث‌استریم ۲ اروپا را برای وابستگی بیشتر به گاز مایع خود زیر فشار قرار دهد، در حالی که دریافت گاز از روسیه برای این قاره مناسب‌تر است.»

عملیات احداث خط لوله نورث‌استریم۲ که از چند سال پیش به‌رغم مخالفت‌های امریکا و اوکراین ادامه دارد، اکنون رو به پایان است و آلمانی‌ها امیدوارند که از سال آینده آن را مورد بهره‌برداری قرار دهند. چند شرکت بزرگ آلمانی در این عملیات مشارکت داشته‌اند.

این خط لوله بدیلی است برای خط لوله‌ای که در حال حاضر گاز روسیه را از طریق خاک اوکراین به اروپا انتقال می‌دهد. اوکراین تاکنون هر سال میلیاردها دلار بابت حق ترانزیت گاز روسیه درآمد داشته است. اکنون مقام‌های اوکراینی نگران از دست دادن این درآمدها هستند. به همین دلیل است که کی‌یف بلافاصله پس از اعلام تحریم‌های کنگره امریکا، آن را یک خبر خوب ارزیابی کرد.

 

ارسال نظر